Har ett pågående projekt med en isolerad och uppvärmd friggebod på tomten. Tanken är att där ska förvaras gräsklippare, cyklar, trädgårdstraktor, spadar, skottkärra, högtryckstvätt och så vidare i en del. En del av detta kommer säkert vara blött och smutsigt och golvet behöver därför hålla emot både fukt och vassa delar så någon vass kant t.ex. inte skär upp en plastmatta om någon skulle föreslå detta. Jag har förberett för en golvbrunn som ska kunna ta hand om eventuellt överflöd eller få ut vatten efter en avstädning. Det ligger just nu ett spåntat golv på golvreglarna. Stugan var en byggsats med 5 reglar fördelade på 2.5 meter. Planen har hela tiden varit klinkers men efter lite mätande och räknande funderar jag nu på om det finns några andra alternativ. Från nuvarande golv till dörrtröskelns överkant är det drygt 4 cm. Lägger jag dubbel golvgips, fogmassa och en platta på det är jag i princip uppe i nivå. Någon föreslog att bara lägga flytspackel. Jag vill undvika att det spricker och jag är osäker på hur kombinationen trä mot murbruk påverkar golvets livslängd. Tacksam för ideer och tankar! Vill ju inte heller att det blir så tungt att det påverkar något negativt..

• Gilla
Sebbeh99
  • Laddar…
Linoleum med industriell tjocklek. Det är segt och mycket slitstarkt.

Några exempel hos någon tillverkare?

T tombe691 skrev:
kombinationen trä mot murbruk
Det är väl så man gör i princip alla badrum?
Med lagom tjocklek så blir det stumt och bra

T tombe691 skrev:
Några exempel hos någon tillverkare?
Kolla tex Forbo

Linoleumgolv funkar ej med golvbrunn.
Homogen plastmatta på spånskiva kommer funka även om du är rädd för skav från vassa kanter.

Annars är nog det billigaste alternativet klinkers..

Råspont funkar fint, ospontat och lite grövre tex. naturtrall eller 34x145 snäppet bättre.

att bara lägga flytspackel eller liknande och sen lacka, är det ett alternativ att överväga?

Fick ett förslag att förstärka underifrån för att bättre klara av klinkers utan att det spricker i plattor eller fog Schmatisk bild av golvreglar med tillägg av tvärställda förstärkningsreglar i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Då friggeboden står på plint finns lite marginal nedåt. Just nu är det 5 stycken längstgående golvreglar på ca 6 meter styck med ca 60 cm avstånd.
http://www.trastugor.com/monteringsanvisningar/SAGA-15-1-2-3.PDF
För att lägga klinkers är detta lite för långt. Fick ett tips att lägga ett lager tvärställda reglar "underifrån" för att stabilisera. Några funderingar, det är 45x145 i de nuvarande. Se bilden, det gröna är det tänkta tillägget, min förhoppning är då att klara mig på en golvgips då jag har 45 upp till tröskeln.
1. vilken dimension?
2. liggandes eller ståendes?
3 tryckt eller otryckt?
4. avstånd mellan dessa, 30, 60?

Måla med epoxi?

• Gilla
tombe691
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Måla med epoxi?
Har velat fram och tillbaka men eftersom jag har klinkers liggande lutar det nog åt det allafall..

inga tips om korslagda reglar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.