I vårt nya hus sitter ett nästan 20 år gammalt kök. Det är i jättefint skick och inget vi tänkt riva ut.

Dock är den svarta granitskivan, vilken jag tror är slipad då den är relativt matt, i ganska tråkigt skick. Den har partier som är mattare än andra, lite repig här och var och har en del fläckar däribland en tydligt rektangulär efter tex en plåt eller större skärbräda.

Jag undrar nu om det finns något vi kan göra för att fräscha upp den litegrann? På hemmaplan vill säga, för vi orkar inte med projektet att skicka iväg skivan någonstans (däremot om det finns någon man kan anlita för att fräscha upp skivan hemma hos oss är vi öppna för det). Jag förmodar att det kanske inte finns så mycket att göra nu när skadorna redan är där, men om det finns nåt som kan bättre på litegrann så är tipsen välkomna.

Redigerat:
Snailman
N Timoteja skrev:
I vårt nya hus sitter ett nästan 20 år gammalt kök. Det är i jättefint skick och inget vi tänkt riva ut.

Dock är den svarta granitskivan, vilken jag tror är slipad då den är relativt matt, i ganska tråkigt skick. Den har partier som är mattare än andra, lite repig här och var och har en del fläckar däribland en tydligt rektangulär efter tex en plåt eller större skärbräda.

Jag undrar nu om det finns något vi kan göra för att fräscha upp den litegrann? På hemmaplan vill säga, för vi orkar inte med projektet att skicka iväg skivan någonstans. Jag förmodar att det kanske inte finns så mycket att göra nu när skadorna redan är där, men om det finns nåt som kan bättre på litegrann så är tipsen välkomna.

Repor tror jag inte dessa fixar men om det är matt yta så borde det hjälpa, osäker på vilken gänga det är på koppen så vet inte om den passar på en vinkelslip, men den måste ha variabel hastighet då de inte klarar fullvarv på en vinkelslip.

Kit med 15 st diamantpoleringskuddar, 100 mm våt/torr för granitstenbetong, marmor, set med slipskivor för polering av granit, marmor, betong, sten : Amazon.se: Bygg, el & verktyg

Det finns diverse filmer att lära sig från

tex

Skaffa en provbit någonstans ifrån och öva på den först.

Har du prövat att bara behandla skivan med ”Granitolja”? Det gjorde vi med våran och det blev ett gott resultat

A
N Timoteja skrev:

Jag undrar nu om det finns något vi kan göra för att fräscha upp den litegrann? På hemmaplan vill säga, för vi orkar inte med projektet att skicka iväg skivan någonstans (däremot om det finns någon man kan anlita för att fräscha upp skivan hemma hos oss är vi öppna för det). Jag förmodar att det kanske inte finns så mycket att göra nu när skadorna redan är där, men om det finns nåt som kan bättre på litegrann så är tipsen välkomna.
Den går att skava in med rätskivor, ytjämnhetsmåttoch skavjärn om den inte har för dålig kvalitet. Kolla med någon som håller på med mätning och diabasskivor

R Ryttarnn skrev:
Har du prövat att bara behandla skivan med ”Granitolja”? Det gjorde vi med våran och det blev ett gott resultat
Nej, vi kanske ska prova det som första steg.

Tog lite bilder idag. Det kanske är att den dragit åt sig fett vid fläckarna, att den är lite torr och behöver mättas helt enkelt... Hoppas det.

• Köksbänk i stenmaterial med ojämn färg och fläckar som kan behöva behandling, nära diskho och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenköksbänk med fläckar som kan vara fettavlagringar, med en svamp nära disken.
    Skapa konto
  • Mörkt köksbänksyta med ojämna fläckar som kan behöva behandling.
    Skapa konto
  • Svart köksbänk med fläckar nära en spishäll och en fjärrkontroll, under ett fönster.
    Skapa konto
electroluxaren skrev:
Den går att skava in med rätskivor, ytjämnhetsmåttoch skavjärn om den inte har för dålig kvalitet. Kolla med någon som håller på med mätning och diabasskivor
Fast den precisionen känns väl onödig här?

N Timoteja skrev:
Nej, vi kanske ska prova det som första steg.

Tog lite bilder idag. Det kanske är att den dragit åt sig fett vid fläckarna, att den är lite torr och behöver mättas helt enkelt... Hoppas det.
Jag polerade upp svärmors marmorbord på plats i köket. Även om det är en mjukare sten borde samma funka för er.

Började med att spänna upp en presenning runt bordet, och sen var det bara att våtslipa med successivt finare papper. Vet inte vilka grovlekar ni behöver, men i ett fall är det snarare en polermaskin som krävs. Finns säkert billigt, byggda med barnarbete, från de vanliga lågpriskedjorna, eller att hyra från något ställe som bara har öppet 7-15:30 på vardagar. Ni har fått tips tidigare i tråden, kan verkligen tänka mig att det finns gott om YouTube-filmer om hur man polerar sten.

I övrigt uppskattar jag att ni behåller ett 20 år gammalt kök, det är tyvärr inte alls givet nuförtiden.

• Gilla
spirou197
  • Laddar…
Skulle tro att det är en kompositskiva. Också hårda, men kan vara känsliga för just varma ugnsplåtar då de innehåller en liten del plast/resin också som kan smälta. Vet inte om det ändrar något i sak, men kan vara värt att ha i åtanke när du kollar vidare kring metoder att åtgärda materialet då det förmodligen kan skilja en del.

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
R Robris skrev:
Skulle tro att det är en kompositskiva. Också hårda, men kan vara känsliga för just varma ugnsplåtar då de innehåller en liten del plast/resin också som kan smälta. Vet inte om det ändrar något i sak, men kan vara värt att ha i åtanke när du kollar vidare kring metoder att åtgärda materialet då det förmodligen kan skilja en del.
Hur får vi reda på om det är komposit eller mattslipad granit? I prospektet stod det granitskiva och det är ett högkvalitativt kök (för sin tid), plastbyggt med väldigt exklusiva lösningar och vitvaror för hutlösa summor. Har alltid tänkt att komposit är av lägre kvalité men har egentligen ingen kunskap, och har därför tänkt (baserat på övriga materialval i köket) att det är granit precis som angett. Men har såklart ingen direkt säker källa eftersom det inte var föregående ägare som renoverade köket. Så hur tar jag reda på materialet så jag vet hur vi ska behandla det?

jonmo jonmo skrev:
Jag polerade upp svärmors marmorbord på plats i köket. Även om det är en mjukare sten borde samma funka för er.

Började med att spänna upp en presenning runt bordet, och sen var det bara att våtslipa med successivt finare papper. Vet inte vilka grovlekar ni behöver, men i ett fall är det snarare en polermaskin som krävs. Finns säkert billigt, byggda med barnarbete, från de vanliga lågpriskedjorna, eller att hyra från något ställe som bara har öppet 7-15:30 på vardagar. Ni har fått tips tidigare i tråden, kan verkligen tänka mig att det finns gott om YouTube-filmer om hur man polerar sten.

I övrigt uppskattar jag att ni behåller ett 20 år gammalt kök, det är tyvärr inte alls givet nuförtiden.
jonmo jonmo skrev:

Tack. Det låter inte alltför svårt för oss. Bör vi prova att olja/impregnera först eller är det dumt att göra det innan ev våtslipning? (Om det nu är granit, se mitt ovanstående beöver undersöka vidare).

Nej, många river ju ut betydligt nyare kök än så. Jag tycker köket har en jättebra planlösning, skicket är bra och det finns egentligen inget jag hade gjort annorlunda vid en ny renovering. Så det får nog hänga kvar många år till, även om vissa detaljer (som ju i så fall går att ändra) kan upplevas lite daterade.

Jag är ingen expert, utan känner till olika material pga att jag själv är på jakt efter en bänkskiva till mitt egna köksrenoveringsprojekt.

även exklusiva köksleverantörer levererar med ”granitkomposit” vilket har många fördelar med vanlig sten, tex jämnare färg, tunnare skivor mm. Men riktig granit är den starkaste, ”oförstörbara” även kallad. Den skulle inte ha märken efter ugnsplåtar på det sättet, och förmodligen inte repor heller.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
R Robris skrev:
Jag är ingen expert, utan känner till olika material pga att jag själv är på jakt efter en bänkskiva till mitt egna köksrenoveringsprojekt.

även exklusiva köksleverantörer levererar med ”granitkomposit” vilket har många fördelar med vanlig sten, tex jämnare färg, tunnare skivor mm. Men riktig granit är den starkaste, ”oförstörbara” även kallad. Den skulle inte ha märken efter ugnsplåtar på det sättet, och förmodligen inte repor heller.
Okej! Jag läste ändå att slipad / matt granit var väldigt ömtålig för fläckar, repor, fettfläckar etc men det kanske inte stämmer.

Det var iaf jättebra input. Behöver ju veta säkert vad det är för material innan vi ger oss på det.

• Gilla
Robris
  • Laddar…
BirgitS
Olika sorters stenskivor är olika känsliga eftersom deras hård- och täthet varierar. Ljus sten är känsligare än mörk sten också. Vår stenskiva (Pearl) är svart med ljusare fragment och inga fläckar eller rester av fett syns men så är den väldigt hård och tät också.

• Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Olika sorters stenskivor är olika känsliga eftersom deras hård- och täthet varierar. Ljus sten är känsligare än mörk sten också. Vår stenskiva (Pearl) är svart med ljusare fragment och inga fläckar eller rester av fett syns men så är den väldigt hård och tät också.
Har du någon idé hur jag kan ta reda på vilket material skivan är gjord i? Går det att se med blotta ögat (tex ta dit en expert eller visa högupplösta bilder)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.