Byggahus.se
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det är inte eggvinkeln i sig som ger svårigheter för mig och Heimlaga när eggen är konvex. En konkav egg går att skära rakt med oavsett hur man vänder stämjärnet. Hela slipfasen stödjer och hindrar stämjärnet/yxan/täljkniven att gräva ner sig. Upp och ner så verkar kraften från klubban i samma riktning som järnet men i vinkel mot pluggen/kvisten/ botten på beslagsurtaget.

Kraften vill så att säga driva ner järnet i virket. Med konkav fas är det möjligt att motverka detta och få en helt plan yta. Med konvex så är det inget stöd bakom eggen och det blir mycket svårare.
[bild]
Det blir ofrånkomligt att när ett konvext stämjärn skär så är det på väg längre ner än ytan man försöker släta till. Ändrar man vinkeln för att motverka så skär det inte alls.

Mvh Findus
Ja, då förstår jag hur du menar; klacken agerar stöd ungefär som sulan på en hyvel, det köper jag rakt av. Även jag slipar täljknivar, snickaryxa (och globalknivar) så.

Kanske man får prova bygga sig en våtslipsmaskin ändå, se om det funkar bättre med konkav slipfas. Synd att Clas Ohlsons gotlandsslipsten utgick ur deras sentiment. Den hade varit passlig att bygga runt. Blir väl att kolla loppisar efter någon sten.

Jag har en Kiruna-slip. Använder den inte men vem vet, kanske blir bra till svarvjärn så småning om.

Jag använder denna slipen bredvid min svarv. Snabbt och bra och utmärkt till att skärpa järnen under svarvning. Har en Kirunaslip också men det går ju långsammare så för normalt underhåll fungerar bänkslipen utmärkt
IMG_5171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För svarvning har jag alltid varit nöjd med bandslipen min som ger en flat slipfas. Googlar lite på nätet och ser vad det står där, vissa föredrar en flat slipfas då den kan vila mot ämnet och man har stor kontrol, vissa gillar en konkav men den verkar vara finurligare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.