Byggahus.se

Slippa trägolv(furu) som är lackat.

1. P
    Medlem · 548 inlägg
    Håller som bäst på att slippa ett gammalt furugolv(plank), men den här j-vla lacken gör mig galen!!!
    Några tips på hur man får bort lacken utan kemikalier?(Har en liten som springer här).
    Som det är nu så sitter jag med en färgskrapa, måste finnas ett bättre sätt.
    Kunde inte tänka mig att skiten skulle sätta sig så på slippappret, 30cm planka sen funkar inte pappret längre.
    Har tänkt måla golvet vitt efter slipning. Då måste lacken bort, eller?

2. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  3. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Re: Slippa trägolv(furu) som är lackat.

Vi hyrde en golvslip och körde av våra golv och det gick fort. Damma ju en del så kan du stänga in dig så är det ju bra. Om du måste få bort all lack beror ju på vad det är för färg du skall måla med sen. Är det en heltäckande så kanske du klara dig med att ta bort så mkt det går. Men skall du lasera så måste nog allt bort..Det är ju bara att testa på ett ställa där inte allt gått bort så ser du ju hur den nya fäster..

Lycka till!

4. K
    Medlem · Östergötland · 1 281 inlägg

krillek

Medlem

Mitt bästa tips: Åk till macken och köp en liter motorolja! Häll ut lite innan du börjar slipa med det grövsta pappret. Oljan gör att inte pappret beckar ihop direkt. Funkade kanon när vi slipade våra gamla fernissade grangolv.

5. S
    Medlem · 940 inlägg

Min golvvlipare körde med diesel på förnissat golv för att pappret inte skulle gegga igen efter en meter. Funkade kanon och lukten försvann snabbt.

6. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Vår golvslip var så stor så det var ingen risk att något skulle kunna fastna,utan vi bytte när dom var för slitna. När det hinner fastna så har man ofta för små maskiner. ;) I alla fall min erfarenhet när jag skulle köra av trappan. Hade för lite så det satte sig på slippapperet. Bytte till en vinkelslip och det gick som en dans. :)

7. S
    Medlem · 940 inlägg

Det är bara om golvet är behandlat med gammal FERNISSALACK som dessa problem med igenkackade slippapper uppstår. Då spelar det ingen roll vad du har för storlek på golvslipen.

8. P
    Medlem · 12 inlägg

parkett

Medlem

Näää men det spelar roll på KORNSTORLEKEN på slip papperen!! Typ korn 16 på fernissade golv ska man börja med.

9. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 891 inlägg

snuttjulle

Medlem

Detta med diesel använde våran kille oxå när han skulle slipa våra fernisade golv. Och tror att han vet om det skulle funkat bättre med grovt papper.

10. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Hade tjockt lager fernissa på mitt golv. Det hade lagts på nytt lager med jämna mellanrum... :p

Körde med lysfotogen och 16-papper. Hörnen blir värre, eftersom där har man ingen kylning i form av vertikal rotation på maskinen. Jag skrapade bort fernissan med nyslipat brett stämjärn. Då geggar det inte lika mycket.

11. L
    Medlem · 93 inlägg

lindab

Medlem

Till er alla som har slipat er parkett...
    Exakt hur svårt är det egentligen?
    Vi ska snart börja med det i vårat hus och står i valet och kvalet om vi fixar det själva eller om vi ska leja bort det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.