Byggahus.se

Slipning vs golvavjämning

1. K
    Medlem · 15 inlägg

-Knox-

Medlem
    Hej!

Gjöt i somras golv i pannrummet efter att ha utökat det lite, det gamla pannrummet hade också betonggolv så det är en skarv däremellan. Det nya golvet är dessutom inte så himla plant då jag inte hade nån vibrator eller något bra sätt att stryka av det på.

För att få det plant (planare i alla fall)..funderar jag på antingen att slipa det, går det överhuvudtaget?
    eller hälla ut golvavjämning över hela. Nu är det inte alls så himla noga då det är ett pannrum, men jag vill i alla fall få det lite jämnare innan jag målar det

Vad anbefaller ni? hur är det att slipa betong? görs det med ngn vattenslip eller dammar det som bara den?

:-?

2. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Slipning vs golvavjämning

att spackla är det absolut enklaste i ditt fall, slipa betong plant är ingen lek

3. K
    Medlem · 15 inlägg

-Knox-

Medlem

Ok, köra med flytspackel alltså, Finns det någon lägre gräns för tjockleken när man flytspacklar? alltså kan man spackla typ 5mm eller måste det vara någon viss tjocklek där det är som tunnast?

Ska man ha fiberarmerad eller "vanligt" flytspackel?

Toppensida förresten!

4. M
    Medlem · 893 inlägg

Det finns olika flytspacklar som klarar av olika minsta tjocklek. Kolla förpackningen, det står där. Spana även in:http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28779/4#4 för mera om hur du flytspacklar.

Har för mig att fiberarmerad är ifall du skall ha golvvärme under.

5. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Det är riktigt som slitvargen skriver. Den där slipmaskinen man hyr kan bli dyr om man slipar ned klottsarna på`n ;)
    Jag har ingen erfarenhet av att måla på flytspackel eller ha den som slityta. Det blir ju olika tjocklek på spackelen, om du endast vill fylla igen gropar i golvet. Färg är inte precis gratis heller, och så får det målas om och allt det där.
    En fin klinker kan Du få för under 100:-/m= fundera ;)

6. jonny_martina
    Medlem · 60 inlägg

jonny_martina

Medlem

Kolla upp flytspacklet (Ardex k14) med din närmaste återförsäljare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.