Byggahus.se

Slipning av trägolv

1. A
    Medlem · 31 inlägg

AnnaH

Medlem
    Jag har tagit bort gammal linolemmatta och hittat relativt fint furugolv under. Detta vill jag slipa och lacka, och vill gärna göra det själv. Men hur gör man?
    Jag vet att man kan hyra maskiner, men vilken maskin ska jag fråga efter? Vilken finhet ska det vara på slippappret? Något annat rum här i huset är slipat och lackat med matt lack, och jag skulle vilja ha det så utan att betala för hantverkare...
    Nu börjar jag med att måla om rummet i väntan på svar!

2. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

Re: Slipning av trägolv

det finns olika märken på maskinerna .läghlers "lillhummel" är en smidig och bra maskin som många uthyrningsfirmor erbjuder idag..går du till en uthyrningsfirma så brukar du få ganska bra instruktioner på hur du går tillväga eftersom dom oftast är schyssta med sånt..slipapper skickar dom med dig efter hur mycket kvm som skall slipas.du får även hyra tillhörande kantslip maskin till kanterna..så du behöver bara ha med plånboken och lyssna noga på instruktionerna :)

3. A
    Medlem · 31 inlägg

AnnaH

Medlem

Det låter ju bra! Då är bara nästa fråga ifall nån känner till nån lämplig uthyrare i Göteborg! Har inte hittat på Gula sidorna.

4. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

sök under maskinuthyrning ;)

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Almedahls Golvaktiebolag. De har personal och bruksanvisningar som talar till vanligt folk. Du lär inte misslyckas
    Är du säker på att det är ett furugolv? Under linoleum låg det oftast underlagsgolv av gran. Spelar egentligen ingen roll, men ta det i beaktning ocm du skall luta golvet. Då skall man utesluta kalkslammet som ligger i botten på dunken.

6. M
    Medlem · 32 inlägg

mandala

Medlem

Vi har just slipat o lackat tre golv. Det var nog gran har jag för mig. Vi gick till en lokal golvaffär och de hyrde ut slipmaskin med olika slippapper. Vi fick även med en enkel film om hur man gör. Vi slipade med två olika papper. Lackade och sen slipade man lite till och lackade igen. Men som sagt om du frågar i en affär som typ golvaffär eller allt i alloaffär så säg att du inte vet hur man gör så de förklarar och säger vilka saker som man behöver. Sen kanske man kan ringa dem om man fastnar någon stans.

Min sambo har aldrig slipat golv förut men det blev bra.

http://www.fotogalleriet.se/alb_list_id10546_order1.html

På den sidan har jag lagt upp våra renoveringsbilder, vi flyttar in imorgon men är långt ifrån färdiga :)

7. P
    Medlem · 115 inlägg

PeterF

Medlem

Va snyggt golvet vart, tycker det ger en genuin och mysig känsla med riktiga furu/gran golv. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.