Byggahus.se

Slipning av plankgolv för läggning av parkketgolv

1. L
    Medlem · 51 inlägg

larssonjoa

Medlem
    Hej. Har rivit bort den gamla plastmattan och masoniten i köket så att plankgolvet kom fram. Har tänkt att lägga parkettgolv(klick) istället. Golvet är nu lite ojämnt så min ide var att slipagolvet för att få det jämnt.

På ett ställe har det dock kommit fram en yta på ca 1m2 där det är betong istället. Här troligtvis en spis varit förut. Slipar jag ner trägolvet kommer betonggolvet ligga högre an trägolvet! Min andra ide är att lägga golvspånskiva istället ovanpå golvet. Då slipper jag slipning och får ett jämnt underlag för parketten.

Synpunketer och förslag mottages tacksamt.

/Joakim

2. L
    Medlem · 51 inlägg

larssonjoa

Medlem

Re: Slipning av plankgolv för läggning av parkketg

Golv!

3. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

Kan du inte använda masonit H6 istället ? Det används normalt för att lägga plastmatta på men jag kommer själv att lägga det på ett dåligt plankgolv för att jämna ut innan jag lägger parkett. H6 bygger ju bara 6mm vilket är bra, golvspån är ju hela 22 mm.
    Jag lägger H6 skivorna tvärs plankriktningen och sedan parketten tvärs H6 skivorna.

4. L
    Medlem · 51 inlägg

larssonjoa

Medlem

Vad är masonit H6?

Parketten ska ligga tvärs plankorna.

/Joakim

5. C
    Medlem · 380 inlägg

Carla

Medlem

Det är spontade masonit skivor som används som undergolv. Men om du ska lägga ditt nya golv tvärs golvplankorna tror inte jag att du behöver lägga något under golvet förutom lumppapp.

6. L
    Medlem · 51 inlägg

larssonjoa

Medlem

Golvet är lite för ojämnt att lägga parketten direkt på. Såg att det fanns golvspånskiva ROT 10 mm för att lägga på trägolv för att få ett jämnt underlag för parketten.

/Joakim

7. C
    Medlem · 9 122 inlägg

Om det är plattan som syns på bilden så går den förmodligen helt enkelt att lyfta bort (är det verkligen betong???).
    Annars instämmer jag med Hejduk..tig, plankgolvet blir ju sk*tsnyggt med rätt behandling (måla eller slipa och olja, fernissa, vaxa eller såpa, etc...). Plattan kan väl ligga kvar där den ligger? Den berättar ju en lite kul och spännande del av husets historia.

8. L
    Medlem · 51 inlägg

larssonjoa

Medlem

Hade planer på att behålla plankgolvet men när betongplattan kom fram blev valet enkelt tycker vi. Vi ska ha ek kök och vill ha ekgiolv till detta.

Betong? Tror att det är betong. Hårt som sten är det i vilket fall.

Tror att jag kommer att lägga 13 mm golvgips isället för spån/masonit skiva istället.

/Joakim

9. C
    Medlem · 9 122 inlägg

Ja, det ifrågasätter jag inte ;D
    Jag tror det är en löst ditlagd stenplatta.

10. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Lägg 13 golvgips utom på stenen som du spacklar (stockar) av i nivå med golvgipsen.

Finns det uppenbara knutor och svackor i brädgolvet så stocka dessa innan, ett bra Fix (ex casco Mutlifix, Schönox PFK) funkar utmärkt (biter bra på trä och är relativt flexiblelt

Med denna lösning kan du lägga parketten åt valfritt håll och oftast blir det bäst om man lägger brädorna längs med ljusinfallet

11. L
    Medlem · 51 inlägg

larssonjoa

Medlem

Varför ska jag inte lägga golvgips på stenen?

/Joakim

12. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Eftersom den var högre än omgivande golv och är den egentliga anledningen till att du behöver lägga på nåt överhuvudtaget, låter du gipsen gå över får du en bula och är tillbaka på ruta ett

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.