Jag har anlitat ett företag för att gjuta grunden till ett garage som jag ska bygga på tomten.

Jag har använt mig av samma företag för markberedning och andra markarbeten och det har fungerat bra.
Men denna gång gick något fel. Trots att vi var överens om att det skulle vara en platta med ett slätt golv till garaget och att de skulle använda en betong glättare, så blev resultatet ett grovt golv utan spår av någon "glättning" det ser snarare ur som att de använt en gummiraka eller dyl.

Jag har talat med ägaren av entreprenaden som har varit och tittat på plattan och han håller med och säger nu att de ska återkomma och slipa golvet "när det blir bättre väder".

Problemet är att jag har materialet till garaget lagrat på tomten och jag ska göra avrop på en snickare som ska sätta upp garaget och jag kan inte göra det förrän slipningen är genomförd.

Jag har nu fått en faktura på jobbet för plattan, som inte är klar.
Jag överväger nu att hyra en maskin och slipa plattan själv för jag vill komma vidare.

Så några frågor från en person som inte kan något om betong.

Det har nu gått tre veckor sedan gjutningen, påverkar tiden efter gjutning slipningen - blir det enklare eller svårare över tid att rätta till felet ?
Hur "bra väder" behöver det vara för att göra en slipning ?
Hur många timmars arbete kan det bli för en platta på 6x8 meter ?

Det här är nere i Småland och vi har ingen snö, men en del frost och is och vanligtvis temperaturer runt 0 grader.
- Jag har bett att få en leveranssedel på betongen från företaget men jag har inte fått den ännu och jag vet därför inte vilken betongkvalitet som har använts.
Borde jag täcka över plattan nu ?

Bilder kommer. / Tacksam för råd.

Bilder på plattan

• Nybyggt betongfundament med kvarliggande snö, omgiven av naturen och en röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ismältning på betong, spridda isbitar, röd byggnad i bakgrunden, vinter till vår övergång.
    Skapa konto
  • Asfalterad våt mark med små vattenpölar och några lösa barr. Grå, ojämn textur, utomhus, ingen mänsklig närvaro.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.