Slipmaskin/process för hyvelstål och stämjärn

7k läst  98 svar

1. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Hej,

Står lite i valet o kvalet hur jag ska göra med verktygsslipandet framöver (i mitt fall nästan uteslutande stämjärn och hyvelstål till handhyvlar). Bryningen har jag koll på och har en process som är snabb och effektiv, det är när jag ska återställa en vinkel eller slipa bort ett hack som jag håller på att bli tokig. Nu står jag med ett tjockt, brett hyvelstål som fått sig en liten törn. På mina dmt diamantstenar (grövsta 220) uppskattar jag det skulle ta minst en timmes svettande för att få bort hacket. Tormeken…tja, min är gammal och utrustad med en sandsten som är finkornigare än orginalstenarna och jag skulle nog få stå o slabba nån timme där också för att slipa ner mitt hyvelstål några tiondelar över hela eggen.

Så, funderar på följande varianter.

Alt 1. Köpa en ny sten till Tormeken. Tveksam om jag skulle bli jättenöjd med detta alt, vad jag läst är Tormeken ganska långsam även med vanliga stenen eller svarta stenen. Stenjusteraren gör typ varken från eller till på min sten, förutom kanske de 5 sekunderna efter jag kört grova sidan mot stenen.

Alt2. Köpa en 180 korn diamantskiva till tormeken. http://www.magma-tools.de/Director/idKey/GRP1163769428069/name/Diamantschleifscheiben/

Alt3. Köpa en slow speed grinder. http://www.axminster.co.uk/creusen-hp7500ts-powerline-grinder-slow-speed och kanske förse den med ett CBN hjul http://www.axminster.co.uk/woodcut-tru-grind-cbn-grinding-wheels

Alt4. Köpa en ”vanlig” bänkslip och kitta den med ett 200mm CBN hjul härifrån http://www.toolpost.co.uk/pages/Grinding_Systems/O_Donnell/Grinding_Wheels/grinding_wheels.html#CBN

Alt5, tyvärr aningen utanför budget och säkert nåt strul med drivspänningen(?)**, men den ser onekligen trevlig ut http://cuttermasters.com/portfolio/tradesman-dc/

Det jag klurar på är dels stendiameter, slow speed grindern har mindre diameter än tormeken (150 vs 250mm), bra eller dåligt för stämjärn och hyvelstål? Känns som gyllene medelvägen är 200mm slow speed men det finns ingen sån maskin på denna sidan Atlanten.

CBN hjul kontra diamanthjul? Vad jag läst verkar CBN överlägset på typ alla punkter.

Tacksam för all input. Slipstöd och 100-tas jiggar för att slipa mormors gamla häcksax och grannens morakniv som agerat färgburksöppnare och annat lull-lull kan ni bortse från, det är långt ned på priolistan. Andra alternativ än de jag listat är såklart också intressanta, förutom sandpapper på glas och annat som tar en halv evighet

**edit. Ser nu att den verkar finnas 220V 1 fas, dock antagligen fel frekvens.

Redigerat 26 aug 2015 11:34
  2. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Diamantskiva till Tormeken låter intressant. Spontant låter det bäst, jag är dock inte är någon slipmästare.

Men med lite mer grovkornigt papper borde väl scary sharp inte ta "en halv evighet"? Ingen erfarenhet själv av det heller dock.

3. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Du kan hälsa på mig och testa min Tormek. Jag har både standardstenen och den svarta. Ingen av dem duger till maskinhyvelstål i HSS, men till stämjärn och hyvelstål i kolstål eller legerat verktygsstål är Tormeken inte så dum som jag tidigare påstått. Jag har den större maskinen med 250 mm sten.

4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Du verkar ha spanat mkt själv o har såklart bra koll. Jag har standardstenen till Tormeken och även om maskinen inte är så bra som deras reklam gärna låter påskina så tycker jag inte att avverkningshastigheten är problemet. Dessutom är det ju sällan du måste slipa bort hack etc. Jag hade kört på ett nytt hjul till tormeken.

Med det sagt blev jag väldigt sugen på tradesman-historien efter en snabb koll på deras sida. Men precis som du slipar jag enbart stämjärn och hyvelstål (och det blir rätt sällan slipning) och tycker att tormeken gör att bra jobb för det.

Angående diameter på hjulet så var jag tidigare av uppfattningen att ju större hjul desto bättre, eftersom man då får en mer plan slipyta. Numera är jag mer tveksam. Jag slipar det sista för hand på japansten (ink bryning) och det är ju mycket mindre material att ta bort om det är lite urgröpt. Jag använder sällan eller aldrig slipytan att stödja stämjärnet på - och skulle jag göra det har jag ju ändå två punkter (längst fram vid eggen och längst bak) att stödja emot. Jag hade inte varit orolig för en mindre diameter på hjulet.

5. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    mattiasp, tack för erbjudandet var bor du?(y)

Ja jag har kollat mycket själv men har faktiskt ganska dålig koll, har inte testat annat än min Tormek samt sandpapper på glas. Alla alternativen är ju ganska dyra, för dyra för att köpa hem o testa lite på måfå.

Diamantstenen till Tormeken är inte mycket dyrare än de vanliga Tormekstenarna och vad jag läst mig till borde den avverka snabbare, dessutom slipper man ju stensvarvandet.

Fördelen med CBN verkar vara att den fixar "allt" inklusive om jag skulle vilja slipa stål till metallsvarven, överhettar gör den inte heller. Så, slow speed grinder med ett sådant hjul borde avverka snabbast.

6. Johan Rubank
    Medlem Nivå 3
    Jag skulle försöka att använda Tormeks stenjusterare och göra den ordinarie stenen grov enl. Tormeks instruktioner, http://www.tormek.com/sv/accessories/sp650/index.php
    då går det snabbt så det räcker. Och du kan använda pengarna till något roligare :cool:

7. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Jag har en sådan och har använt den. Problemet är att det bara gör skillnad en ytterst kort tid (några sekunder) efteråt. Har varit i kontakt med Tormek och fått reda på att min maskin (som säkert är 25-30 år) är utrustad med en mjuk sandsten som är mer ämnad för bryning än slipning. Stenjusteraren gör inte mycket mer än slipar ner min sten.

8. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Aha, detta är ju inte första gången jag förväxlar dig med Pär H, och han vet ju att jag bor i Västerås. Men du är också välkommen om du vill!

• Laddar…
  9. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Min bror heter Pär men han vet knappt vad som är bak o fram på ett stämjärn, inte att förväxla med Pär H.

Tackar så mycket men Västerås känns aningen långt bort. Tormek har dock demodag på Slöjddetaljer i Malmö 23e september, kanske ska ta med nåt slitet hyvelstål dit o testa lite. Känner jag mig själv rätt har jag dock köpt något innan dess, brukar vara smått otålig med sånt är.

10. jac
    Medlem · Nivå 14
    Vill du testa en Tormek T7 med standardsten så finns nog min på närmare håll. Nu vet jag inte var i Skåne du håller till men jag finns i Lund på dagarna, det kanske går att ordna något?

11. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Tack jac! Min otåliga ovana trogen så impulsköpte jag en tormeksten på väg hem från jobb idag. Får se om jag blir nöjd(are) annars finns det en billig Tormekmaskin på blocket inom kort.

Har dock inte riktigt gett upp tankarna på dom där cbn hjulen eller den där supermaskinen från Cuttermasters.:surprised:

12. pär h
    Medlem Nivå 12
    Nu är det Pär H som skriver vill bara förtydliga så inga missförstånd dyker upp i denna tråd :)

Vet att du har extremt bra kol på saker och ting. Men har du bankat stämjärnet i tex en spik så man har fått en 1 mm djup skada så är det mycket metall som skall bort. Och hur man än gör så tar det tid så klart tid. En gammal arboga skrotslip kanske är den snabbaste maskinen och en sådan är relativt billig men tar stor plats (har för mig att du inte har så stort).

Jaq har några mdf bitar med 60,80, 120, 180,och 220 och använder en typ eclips jigg och det brukar inte behövas många tag på 60 pappret för att ta bort små nagg på tex stämjärn.
    Att stå och nöta på ett 220 diamantbryne, då förstår jag att du blir tokig.

Jag har både tormek med standard sten och en bänkslipmaskin med ca 170 mm diameters sten i. Grovleken har jag ingen aning om men det är väl någon standard. Med den kan man avverka relativt snabbt men det hjälper inte efter som man hela tiden behöver kyla med vatten. Så sandpappret åker oftast fram i alla fall. För tidsmässigt är det kanske det samma men slipper slabba med vattnet. Visserligen är det jobbigare med att stå och hand jaga på papper men det är alltid bra att röra på sig.

Men har jag bankat stämjärnet i en spik så vete tusan om jag inte skulle ställa mig vid maskinen för lite lat är jag i alla fall.

Ps alternativ 5 väckte lite ha begär men attans vad dyr den va

Redigerat 27 aug 2015 08:41
  13. D
    Medlem Nivå 11
    Jag håller på och bygger en sånhär (eller ja, jag har inte startat):
    https://www.youtube.com/watch?v=q195kZlwScc

Ska drivas med en 600W enfas motor från en kakelsåg, modifierar den och dubblerar slipbandets bredd så jag kan köpa standard 2x36 tums slipband online i olika utföranden. Förhoppningen är att kunna göra precis sånthär arbete och kanske knivtillverkning också.

Alltså samma koncept som en Sorby ProEdge.

14. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Tack för ditt svar Pär H.

Det är inte ofta jag bankar stämjärnen i spik men ibland flisar jag nån egg när jag bankat lite oförsiktigt i nåt hårt träslag. Inte mm som ska bort men med mina slipmetoder tar det en ervinnerlig tid att bara få fram en ny råegg.

Sandpapper har jag provat och då ända ner till 60 korn, men tycker det går för långsamt. Kanske inte på ett stämjärn men på ett 50mm bevel up hyvelstål som är 5mm tjockt så skulle jag bli galen.

Dom där cbn "stenarna" verkar ju ha fördelen att kunna användas med högt varvtal utan att verktyget överhettas. Även superdupermaskinen i alternativ 5 har cbn skivor. Känns lite som det bästa av 2 världar, man slipper vattenslabbandet på Tormeken och man slipper överhettningsrisk en vanlig bänkslipskiva ger. Utomlands verkar de ha slagit igenom ganska ordentligt.

Som sagt, det blir nog en fortsättning på det här. Slipa verktyg är en av få saker inom snickrandet jag tycker är ytterst tråkigt och jag är beredd att lägga en hel del krut o pengar på att speeda upp processen.

15. D
    Medlem Nivå 11
    Kolla hur snabbt man kan avverka material med en "2x72 belt grinder" så får du se på speed. Om det här försöket går går bra bygger jag en sådan senare då jag börjar med lite metallarbete nu också.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: