2 362 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
slipa trägolv innan hårdvaxolja
Hej,
jag håller på att renovera mitt hus och har precis slipat trägolv upp till 80-papper.
Någonstans har jag läst att hårdvaxolja är halt och att det kan räcka att slipa med 80.
Kan detta stämma?
Jag hyrde golvslip och hann inte med mer än 80-papper.
Skulle ogärna vilja hyra slip en gång till
jag håller på att renovera mitt hus och har precis slipat trägolv upp till 80-papper.
Någonstans har jag läst att hårdvaxolja är halt och att det kan räcka att slipa med 80.
Kan detta stämma?
Jag hyrde golvslip och hann inte med mer än 80-papper.
Skulle ogärna vilja hyra slip en gång till
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Du får väl känna efter (med handen) om du tycker att träet är slätt nog.
Annars hade jag nog tyckt att 120 eller 180 papper hade varit bättre att sluta med.
Annars hade jag nog tyckt att 120 eller 180 papper hade varit bättre att sluta med.
Hallå,T TinaBdotter skrev:
Det beror på bad du slipar med. Olika typer av maskin ger olika resultat. Jag partade med en erfaren golvslipare innan jag slipade mina dryga 100 kvm nylagd massiv stavparkett. Han sa att han alltid slutade med 120 (kan ha varit 100) med valsslipen. Efter kantslipen gick han med en vanlig rotaxslip med 80 papper för att matcha med den stora ytan.
Jag slipade med en HTC-slip med roterande paddar och slutade med 80. Detta eftersom jag tyckte att det samma yta som rotaxslipen med 80-papper som jag körde kanten med. Blev bra med hårdvax.
Klicka här för att svara