Byggahus.se

Slipa trädgårdsmöbler

7k läst  3 svar

1. jac
    Medlem · Nivå 14
    Vintern 2005 blev det då helt nya trädgårdsmöblemanget kvar ute i snön. Framåt våren 2006 var det ganska surt att upptäcka vad som hänt med bordets ovansida och soffans och fåtöljernas armstöd.

Efter upptorkning så började jag slipa med vad som fanns att tillgå, någon B&D kombislip. Det gick lite väl långsamt och jag insåg att jag behövde något som avverkade lite bättre. Jag införskaffade en Makita bandslip och sedan hände inte mer det året...och inte heller nästa...

Idag så bar jag ut eländet och packade upp min "nya" bandslip. Slipen verkar fungera hur bra som helst även om jag kunde tänka mig att bandet skulle varit lite större om man är ute efter att få så jämn yta som möjligt.

Hursomhelst, bordet blev vitt och slätt på någon timme och då fick jag avverka en hel del så sina ställen eftersom brädorna slagit sig endel.

Nu till min fråga:
    Möblerna är av furu och laserade i "Mahogny" dvs bruna. Jag slipar bara de utsatta delarna och hoppas kunna få den nya lasyren att bli någolunda i samma nyans som den gamla. Det lär inte bli perfekt men förhoppningsvis "bra nog".

Denna första slipning har jag gjort med med nr 40. Sedan tänkte jag köra över med nr 80 också och avsluta i träets längdriktning. Hur fint papper behöver jag köra med innan jag laserar? Det skall väl inte vara för blankt för bästa fäste? Och som sagt, det handlar om att "rädda" förstörda trädgårdsmöbler. Inte om att renovera någon antik högblank möbel.

2. softarn
    Medlem Nivå 3
    Du kan avsluta med 120-papper för hand med korkkloss efter 80-papper i maskinen. Jag tror att det är svårt att få samma ton på träet med ny lasyr och skulle istället överväga vit lackfärg. Gärna halvmatt utefärg.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Jag gjorde faktiskt exakt det du beskriver igår, på mina Mahogny laserade utemöbler från Hillerstorp.
    Nu är det ju inte så länge sedan igår, men nyans mässigt ser det tamejtusan närapå exakt ut.. Tiden får utvisa om hållbarheten.
    Jag laserade bara bordsytan och inte benen osv, de är som de var från början.

Om det nu är så att det är Hillerstorpmöbler du pratar om då rekomenderar jag dig att bums beställa en flaska lasyr direkt ifrån dom, då blir det ju rätt nyans..
    Dock så varnade de om att de inte sålde Mahogny längre så det fanns bara ett fåtal flaskor på lager kvar..

4. jac
    Medlem · Nivå 14
    Tack för hjälpen softarn, då är det inte så mycket kvar att slipa.

Martin_p:
    Det låter ju lovande, jag är osäker på fabrikatet men det kan vara Hillerstorp (känner ivarjefall igen namnet). Jag ringde direkt till stället där jag köpt dem och kollade. Han sa att de har lasyren hemma så det får blir en tur dit på vägen hem. Jag tänkte faktiskt inte på möjligheten att det gick att köpa rätt sort från tillverkaren. Tack skall du ha, då hoppas jag på ett lika bra resultat.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka