Byggahus.se
385F9592-CEB9-4CFA-9DE2-36755983128F.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ADE7B14E-746F-463C-92E4-1C33F768C720.jpeg
Skapa konto
2D646702-154E-4F7B-B690-C97D0E2EFB7B.jpeg
Skapa konto
Vi har en öppen spis i tegel i vårt hus från 1939. Ytan på den är knottrig, oklart för mig om det är original eller något från senare tid. Vi vill få bort knottrorna men ha kvar rosetten som finns mitt på spisen.

Hantverkarna ger olika förslag på hur det ska göras. Jag får heller inte svar på vilket ytmaterial spisen har just nu. I de sprickor som finns ser det ut som en ”skorpa” som släpper.

Kan jag slipa och sedan måla rakt på? I så fall vilken färg?

Claes Sörmland
Jag tycker det ser ut som att det är vanlig puts. Att slipa lär kräva diamantklinga, det är ballasten som ger knottrorna och det är gråsten. De man annars kan göra är att knacka ned putsen och putsa om med ett bruk med finare ballast.

Vad gäller färg så fungerar vanlig akrylatfärg, typ helmatt takfärg eller väggfärg för inomhusbruk. Det traditionella är annars kalkfärg, troligen är det målat med detta original 1939. Men den pudrar av sig kalk.

• Gilla
kakelkakel
  • Laddar…
Tack! Jag testade att slipa med vanligt multiverktyg, en hårdmetallrasp eller något liknande. Det blev ganska slätt tycker jag, fast det ser inte riktigt ut så på bilden. Men om färg kommer att fästa där …? C5848D5B-149C-43A6-B428-59276BFCE4C0.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dåså!

Väggfärg fäster. Om inte så kan du prima så bind kalkböset.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har fortsatt bekymmer med val av åtgärd. Det går lätt att slipa bort knottrorna med metallraspen till vårt multiverktyg. Men sedan går det långsamt att få ytan slät. Den blir slipad, men inte slät. Jag blir inte klok på vad det är för material ytan består av. Jag får lite känslan av att yttersta skiktet är lite gummiaktigt. Skulle plastfärg bete sig lite segt?

Jag lutar åt att slipa så bra som möjligt och putsa spisen med något som kan appliceras så tunt som möjligt. Rådet verkar vara att använda samma material som använts tidigare, men det är ju det jag inte kan klura ut.

Målarbutiken föreslog vanligt spackel, men är det bra?
Putsbruk? Kalk? Gips? Vilken sort?

Tacksam för fortsatta råd.

K kakelkakel skrev:
Har fortsatt bekymmer med val av åtgärd. Det går lätt att slipa bort knottrorna med metallraspen till vårt multiverktyg. Men sedan går det långsamt att få ytan slät. Den blir slipad, men inte slät. Jag blir inte klok på vad det är för material ytan består av. Jag får lite känslan av att yttersta skiktet är lite gummiaktigt. Skulle plastfärg bete sig lite segt?

Jag lutar åt att slipa så bra som möjligt och putsa spisen med något som kan appliceras så tunt som möjligt. Rådet verkar vara att använda samma material som använts tidigare, men det är ju det jag inte kan klura ut.

Målarbutiken föreslog vanligt spackel, men är det bra?
Putsbruk? Kalk? Gips? Vilken sort?

Tacksam för fortsatta råd.
Tog nyligen bort färg på 120m2 putsad väggyta.
Använde mig av ES2 för att inte skada putsen.

Det är ett färgbortagningsmedel som ofta används i k-märkta byggnader.

Du applicerar, plastar med statisk plast, väntar och skrapar av.

Du kan läsa om produkten på takcare.se

• Gilla
kakelkakel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.