Byggahus.se

Slipa bort ”ludd” från trädäck

376 läst  4 svar

1. martinthern
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag har precis tvättat vårt trädäck på ca 120 kvm med Jotun Terassfix. Det har blivit ganska mycket ”ludd” efter tvätten som jag måste få bort innan jag behandlar det.

Någon som har tips på hur man enklast slipar bort detta? Har börjat köra lite med en liten planslipmaskin. Men kommer ju ta en evighet. Vissa brädor har blivit lite skålade och nivån mellan brädorna är ju inte alltid exakt. Funkar det då med en större typ golvslip eller liknande?

Behöver ju inte slipa särskilt mycket, bara för att få bort själva luddet. Alla tips är välkomna :)

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    En singelsnurra och slipnät om det inte sticker upp några skruvar

• Laddar…
  3. Happy75smile
    Medlem Nivå 6
    Vill du göra det snabbt s blir det att hyra golvslip.

Vill du ha lite mer tid och ta det som projekt kan man prova med bandslip och slipa bort det men det kommer ta tid.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 2
    Jag testade en bandslip på altanen och det fungerade inte särskilt bra. Trallen har ofta slagit sig något och ytan är inte helt plan. Jag fick tips på detta forum att slipa med en polermaskin! Det låter lite märkligt, men det funkade väldigt bra. Biltema har bra sådana för ca 600 kr. Fördelen är att denna maskin kan man vinkla efter trallens ojämnheter. Jag tyckte att det var behagligare med en stödrondell som hade ett mjukare lager mellan plasten och slippappret än en som bara bestod av hård plast.

5. martinthern
    Medlem Nivå 1
    Tack för era tips! Funderade lite på golvslip, men slutade med att jag köpte en excenter-slip från Bosch. Det har ju blivit några timmar på knä, men funkade helt ok. Kan dock tänka mig det varit varit skönt med en stödrondell med ett mjukare lager, men antar det kanske inte finns till slipmaskiner?

Om det bara kan bli lite mer uppehållsväder nu så hoppas jag en förmiddags slipning borde räcka till de ca 20-30 kvm jag har kvar innan allt är färdigt!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka