Byggahus.se

Slipa betongplatta i källare?

1. M
    Medlem · 98 inlägg

mefi

Medlem
    Hej!

Har en inredd källare med ingjuten golvvärme i (den nyisolerade) betongplattan. Plattan gjöts av förre ägaren för ett år sedan, och därefter satte man klinker på i princip halva golvet, klickgolv på resten. Totalt är det 40kvm det handlar om.

Nu behöver vi ändra planlösningen och tänkte passa på att byta golven. Vi funderar på att låta betongen vara ytskikt men måste då ge oss på en del behandling.. Vi vill åt en ganska rå finish, inte för glansig och inte så att ballasten syns, typ Bronze på bilden! Då man gjorde en klädkammare där man la en heltäckningsmatta direkt på plattan, har jag kunnat inspektera betongens yta idag, och skickar med ett par bilder på detta. (OBS, tydligen inte välstädat under heltäckningsmattan :sick:)

Inte minst för att vi ska ta bort klinker måste vi slipa golvet på något sätt. Jag har ingen aning om man har glättat ytan efter att betongen lagts - vet inte hur den ska se ut då?

Jag tänker mig att jag kanske kan hyra en slip själv och göra detta jobb. Är det då en ABS-slip som gäller, eller en dedikerad betongslip? Jag vet inte på vilket djup golvvärmerören ligger - behöver jag oroa mig för att sabba dem om jag bara vill slipa ner ytan jämn?

Tacksam för svar!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns speciella maskiner för slipning av betong , men ett aber är , den är inte preparerad för det , nom du tänker på trapphus med marmorering i , det har tillsats extra småsten i den betongen för att få fram mönster , så din betong består i det övre skiktet av mest betong och ingen balast ( småsten ) varv det blir endast en grå yta , som till äventyrs kommer att damma

3. F
    Medlem · Västra götaland · 6 663 inlägg

fsn

Medlem
    Det kommer rimligtvis fram ballast när man slipar plattan. Varför hävdar du nåt annat? Vibrar man inte sönder betongen totalt så finns det ballast nära ytan med. Vanligtvis är det ballast mellan 8-16 mm eller nåt åt det hållet. Några stenar kommer fram vid slipning, räkna inte med nåt annat.

Det är dock ganska rövigt jobb, prata med en firma som slipar så kan dom säker tala om om det är kvalitet nog på plattan för att vara värt pengarna.

Jag tycker att finpolerad betong är fantastiskt coolt och skulle gärna ha det själv men med synlig ballast.

4. M
    Medlem · 98 inlägg

mefi

Medlem
    Japp, vilket skulle vara önskvärt i vårt fall, vill som sagt helst inte att ballasten ska bli synlig, enligt Bronze på bilden i förra posten. Men använder man en dianova eller ASB-slip?

Som sagt är det inte som så att jag vill slipa ner det så pass mycket att ballasten syns. Men är det fortfarande lika rövigt?

Glömde posta bilderna på plattan också, här är en:

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det med framhäva ,är det fel med det så förklara dig annars är du ute och cyklar
    En fråga bara , du säger vibbra sönder betong , har aldrig hört talas om betong som söndervibbrats , då ska man nog hålla sig utanför vad allt som gäller betong och inte befatta sig med sådant arbete .
    Ett golv går inte att vibbra sönder , men i en form går det utmärkt .
    Det med balasten som finns i betongen är inte något som man vill ha fram , om den inte är preparerad för slipning , sedan är det stor skillnad på betong , en typ för väggar och ev. golv och en annan för mosaik i beskaffenhet , det borde du veta

6. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Bronze är inte aktuellt på den ytan men det är nog inte kört med silver vilket är en matt version av superfloor

• Laddar…
  7. F
    Medlem · Västra götaland · 6 663 inlägg

fsn

Medlem
    Vibrar du betongen för mycket så faller ballasten ner. Är det gjort på rätt sätt så kommer det rimligtvis att komma fram mer eller mindre ballast när man slipar beroende på hur mycket. Att påstå att det inte kommer att fram ballast är vågat.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    OK då är vi sams i det här

Liteavvarje

9. M
    Medlem · 98 inlägg

mefi

Medlem
    Vad kostar det ungefär, vet du det?

10. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Ska du ha nån att göra det så tar det ca 3 dagar så runt 20kkr+moms

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.