Hej,
Mina föräldrar har två mindre gräsmattor på olika sidor av huset - alltså helt separerade. Nu börjar de prata om att de vill skaffa sig en robogräsklippare - en slinglös sådan då de vill slippa problem med begränsningsslinga och guidekabel.
Kan man med en Husqvarna Automover 305E NERA ha en slinglös installation med två virtuella zoner definierade, en på ena sidan av huset och en på andra sidan, där laddstationen endast finns placerad i ena zonen?
Dvs. klarar den att klippa i en virtuell zon som inte har ngn laddstation i närheten?
Föräldrarna får då naurligtvis bära över gräsklipparen till den laddstationsfria zonen när de vill klippa där, samt bära tillbaka maskinen för laddning.
Tack på förhand.
/Martin
Mina föräldrar har två mindre gräsmattor på olika sidor av huset - alltså helt separerade. Nu börjar de prata om att de vill skaffa sig en robogräsklippare - en slinglös sådan då de vill slippa problem med begränsningsslinga och guidekabel.
Kan man med en Husqvarna Automover 305E NERA ha en slinglös installation med två virtuella zoner definierade, en på ena sidan av huset och en på andra sidan, där laddstationen endast finns placerad i ena zonen?
Dvs. klarar den att klippa i en virtuell zon som inte har ngn laddstation i närheten?
Föräldrarna får då naurligtvis bära över gräsklipparen till den laddstationsfria zonen när de vill klippa där, samt bära tillbaka maskinen för laddning.
Tack på förhand.
/Martin
Redigerat:
Ja det ska fungera. Man kör då klipparen i läge "Biyta".
En korrekt installerad slinga på en mindre tomt är inget problem. Om de inte har vildsvin som bökar i gräsmattan så håller kabeln bra.
Tänk på att slinglösa klippare kräver fri sikt mot skyn. Större träd, husgavlar, trånga passager kan hindra signalerna och göra att klippare får svårt med navigeringen.
En korrekt installerad slinga på en mindre tomt är inget problem. Om de inte har vildsvin som bökar i gräsmattan så håller kabeln bra.
Tänk på att slinglösa klippare kräver fri sikt mot skyn. Större träd, husgavlar, trånga passager kan hindra signalerna och göra att klippare får svårt med navigeringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en slinglös automower så är det inga problem att klippa två separata ytor.
De behöver inte ens bära över den utan man skapar bara en virtuell transportväg.
Jag har gjort så med min 430x Nera.
Observera dock att de måste ha wifitäckning över området.
De behöver inte ens bära över den utan man skapar bara en virtuell transportväg.
Jag har gjort så med min 430x Nera.
Observera dock att de måste ha wifitäckning över området.
Nu tolkas nog TS fråga som att det inte finns en väg mellan ytorna för klipparen att använda som transportväg.A Amiga1200 skrev:
Tack för svar.E etompau skrev:Ja det ska fungera. Man kör då klipparen i läge "Biyta".
[bild]
Ang. "fri sikt mot skyn": Jag antar att det bara är en god GPS-signal som krävs rent tekniskt(?) Det ska inte vara något problem för deras del.
Dock, om klipparen behöver prata trådlöst (oxå) med laddstationen, så kan det bli problem iom ett stort hus emellan zonerna.
Svar till ett senare inlägg: Ja, det finns ingen möjlighet till passage mellan zonerna.
/Martin
Klicka här för att svara