Hej,
Jag har ett problem med en utbuktande (eller inåtbuktande?) vägg där två övertapetserade gipsskivor möts. I skarven mellan dem är skillnaden markant. Vad är mina alternativ för att få väggen att bli slät och jämn, och vad skulle ni rekommendera? Att spackla verkar vara det sämre alternativet, så väggen fortfarande kommer vara ojämnt mätt från väggände till väggände.
Angående varför jag skrev "inåtbuktande?": det är inte helt uppenbart att det är en gipsskiva som sticker ut på ena sidan jämfört med resten av väggen, snarare att den andra skivan bultar inåt. Idéer om hur jag enklast tar reda på vilket fall som gäller?
Tack på förhand
Jag har ett problem med en utbuktande (eller inåtbuktande?) vägg där två övertapetserade gipsskivor möts. I skarven mellan dem är skillnaden markant. Vad är mina alternativ för att få väggen att bli slät och jämn, och vad skulle ni rekommendera? Att spackla verkar vara det sämre alternativet, så väggen fortfarande kommer vara ojämnt mätt från väggände till väggände.
Angående varför jag skrev "inåtbuktande?": det är inte helt uppenbart att det är en gipsskiva som sticker ut på ena sidan jämfört med resten av väggen, snarare att den andra skivan bultar inåt. Idéer om hur jag enklast tar reda på vilket fall som gäller?
Tack på förhand
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ser mer ut som en tretex vägg nån har spacklat ganska tjockt på? Eller menar du att väggen fjädrar lite om du trycker på den? Då kan det ju vara masonit också..........
Det enklaste är nog att gipsa hela och få en stum yta att utgå ifrån, Sen spackla som vanligt.
Det enklaste är nog att gipsa hela och få en stum yta att utgå ifrån, Sen spackla som vanligt.
Håller med Stefan1972 här, det där ser inte ut att vara gips. Är det en inner- eller yttervägg? Är det en innervägg skulle jag personligen riva ner masonit/tretex och monterat OSB och sen gipsat på samt passat på att se över ljudisoleringen och väggens allmänna tillstånd.S Stefan1972 skrev:
Hej, tack för det snabba svaret. Tretex kände jag inte till förrän du skrev det, men jag bifogar en bild som visar att det är något gipsliknande material bakom pappen som sitter utanpå, bakom tapeten. Ytan på det förmodade gipset ser förvisso annorlunda ut än gips man köper idag - huset är byggt 1969, med skivor från samma år.
När du säger gipsa, menar du att sätta upp ett lager gipsskivor på väggen, ovanpå befintliga skivor? Något jag bör tänka på då när det gäller att fästa de nya skivorna? Tyvärr har jag el dragen utanpå befintlig vägg längs taket, dock med kanalen innanför väggen för eluttag.
När du säger gipsa, menar du att sätta upp ett lager gipsskivor på väggen, ovanpå befintliga skivor? Något jag bör tänka på då när det gäller att fästa de nya skivorna? Tyvärr har jag el dragen utanpå befintlig vägg längs taket, dock med kanalen innanför väggen för eluttag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta tillbaka gammal öppning i bärande vägg
Byggnadsfysik -
Hur rättar jag till en dålig gipsvägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bästa sätt att gå från strukturtapet till släta väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Släta till slaggplattor innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur slätar jag till övermålad vägg med kraftig struktur?
Färg, Måla & Tapetsera