6 405 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Släpvagns-el - Hjälp!
Hej!
Jag hoppas att jag skriver i rätt forumdel..
Annars får admin gärna flytta till vart denna nu skall vara .
Hur som helst...jag har ett (iaf för mig) mysko elfel på min släpvagn.. Vagnen är en fd. hyrkärra, en Thule LV1000.
Problemet är att jag inte får höger positionsljus i fram att fungera. Är lamp hållaren tom har jag 12.5v men så fort jag sätter i en glödlampa så försvinner all spänning..
All el verkar gå separat (höger +vänster) från släpvagnskontakten i fram (har 13-polig kontakt på släpet och lös kabel till bilen) till bakljuset och sedan fram igen till positionsljusen.
Alla andra lampor fungerar som dom ska men som sagt inte höger positionsljus fram..
Någon som har någon idé vad som kan vara fel? Har mekat isär bakljuset och det ser i alla fall bra ut, ingen ärg eller liknande där. I positionsljuset är det endel ärg men jag har rengjort vad jag kunnat och har bevisligen ström när ingen lampa sitter i... Det jag inte gjort är att ta ut hela kabelhärvan ända bak o leta efter skavsår på kabeln mellan bakljuset och positionsljuset..
Någon som varit med om liknande och kanske har en idé på lösning?
Jag hoppas att jag skriver i rätt forumdel..
Annars får admin gärna flytta till vart denna nu skall vara .
Hur som helst...jag har ett (iaf för mig) mysko elfel på min släpvagn.. Vagnen är en fd. hyrkärra, en Thule LV1000.
Problemet är att jag inte får höger positionsljus i fram att fungera. Är lamp hållaren tom har jag 12.5v men så fort jag sätter i en glödlampa så försvinner all spänning..
All el verkar gå separat (höger +vänster) från släpvagnskontakten i fram (har 13-polig kontakt på släpet och lös kabel till bilen) till bakljuset och sedan fram igen till positionsljusen.
Alla andra lampor fungerar som dom ska men som sagt inte höger positionsljus fram..
Någon som har någon idé vad som kan vara fel? Har mekat isär bakljuset och det ser i alla fall bra ut, ingen ärg eller liknande där. I positionsljuset är det endel ärg men jag har rengjort vad jag kunnat och har bevisligen ström när ingen lampa sitter i... Det jag inte gjort är att ta ut hela kabelhärvan ända bak o leta efter skavsår på kabeln mellan bakljuset och positionsljuset..
Någon som varit med om liknande och kanske har en idé på lösning?
Jo, förmodligen men frågan är ju bara vart... Allt ser ju fint ut i bakljuset (där elen "vänder" och går fram igen till positionsljuset. Möjligtvis behöver jag byta hållaren till positionsljuset om det kan bli någon typ av överslag i den...Violina skrev:
Ska försöka dra ur hela kabeln i morgon o inspektera den så det inte är hål någonstans som kortsluter på något sätt
Lampan är nyinköpt i förmiddags så den ska ju fungera tänker jag.. Har slipat kontaktytorna som håller lampan, ska dock se om jag har så jag kan klämma på nya stift på kablarna.J Jeppson skrev:
Hur mäter du spänningen och verifiering på att den försvinner? Mäter du enbart mellan lampans poler eller mot vagn-chassie? Om du inte gjort det så testa att mäta mot vagnschassie så ser du om det är matningen som dyker vid belastning eller om det är jorden som lyfts. Om det är matande kabel till lampan som brister eller om det är anslutningen till jord som är dålig.
Tack för alla svar.
Det har löst sig. Det fanns en skarv på kabeln ett par dm från positionsljuset (inne i en av balkarna) som stod i vatten.... Lite urblåsning av skarven och sen dränka skarven i silikonspray löste problemet så nu lyser lampan igen
Det har löst sig. Det fanns en skarv på kabeln ett par dm från positionsljuset (inne i en av balkarna) som stod i vatten.... Lite urblåsning av skarven och sen dränka skarven i silikonspray löste problemet så nu lyser lampan igen
Har exakt samma problem som dig. Allt funkar på vagnen förutom positionsljus höger fram.
1. Lampan fungerar, testat i den andra positionslyktan
2. Lite oxiderade kontaktet i själva positions lyktan, rengjort allt och tagit bort allt oxiderad, nya kabelskor etc
3. Spänningen fram till lampan/bläcken är där (dock inte lika stabilt flöde som på den vänstra. Här har den tendens att variera lite t ex 8, 11, 13, 12 volt. Inte alltid dock
4. Så fort man sätter in glödlampan så försvinner spänningen helt mellan stiften
5. Kollat igenom kontakten och stiften på bilsidan, kabeln, släpet allt ser nytt ut, ingen tendens på oxidation öht
6. Kollat lysena back, ser ut som nytt där, inte ens damm
Såg inte din tråd förrän nu och det är så förbannat kallt ut just nu, så får kolla imorgon om jag hittar ngt konstigt i balkarna på höger sidan
1. Lampan fungerar, testat i den andra positionslyktan
2. Lite oxiderade kontaktet i själva positions lyktan, rengjort allt och tagit bort allt oxiderad, nya kabelskor etc
3. Spänningen fram till lampan/bläcken är där (dock inte lika stabilt flöde som på den vänstra. Här har den tendens att variera lite t ex 8, 11, 13, 12 volt. Inte alltid dock
4. Så fort man sätter in glödlampan så försvinner spänningen helt mellan stiften
5. Kollat igenom kontakten och stiften på bilsidan, kabeln, släpet allt ser nytt ut, ingen tendens på oxidation öht
6. Kollat lysena back, ser ut som nytt där, inte ens damm
Såg inte din tråd förrän nu och det är så förbannat kallt ut just nu, så får kolla imorgon om jag hittar ngt konstigt i balkarna på höger sidan
Uppdatering:
De skarvarna på min var i bra skick, när man tittar på de, inget vatten eller antydan till fukt. Men när jag väl öppnade de så var det oxiderat. Gjorde om kopplingarna på båda sidor rent preventivt och nu fungerar allt som det ska
De skarvarna på min var i bra skick, när man tittar på de, inget vatten eller antydan till fukt. Men när jag väl öppnade de så var det oxiderat. Gjorde om kopplingarna på båda sidor rent preventivt och nu fungerar allt som det ska
Klicka här för att svara