Som husägare inser man ju rätt snabbt att man behöver en släpvagn, om man inte vill hålla på och åka iväg och hyra eller låna i tid och otid, så nu börjar det bli dags att skaffa en sån.
Jag är novis på området, så jag skulle behöva lite tips om vad man ska tänka på och kolla efter. Är det vissa märken som är bättre eller som man bör passa sig för? Budgeten är som alltid begränsad, klarar man sig med 10-15 000?
Mina behov är dels att kunna köra grovsopor/trädgårdsavfall till återvinningen och dels att kunna köra hem byggmateriel från brädgården och möbelpaket från IKEA etc. Inget mer avancerat alltså, men jag vill ju kunna få på en hög fullstora gipsskivor i alla fall.
Jag är novis på området, så jag skulle behöva lite tips om vad man ska tänka på och kolla efter. Är det vissa märken som är bättre eller som man bör passa sig för? Budgeten är som alltid begränsad, klarar man sig med 10-15 000?
Mina behov är dels att kunna köra grovsopor/trädgårdsavfall till återvinningen och dels att kunna köra hem byggmateriel från brädgården och möbelpaket från IKEA etc. Inget mer avancerat alltså, men jag vill ju kunna få på en hög fullstora gipsskivor i alla fall.
Kör ett öppet släp med "häckar" dvs halvhögt galler runt om. Ja man klarar sig definitivt på din budget...
Det finns både för och nackdelar med att titta efter ett beg hyrsläp.. Dom har ofta belastnings skador som iofs man ganska lätt kan upptäcka och om det är en seriös uthyrare ganska väl underhållna..Så hittar du ett släp från en uthyrare som ska byta, kolla hur axlar och ramen verkar...
Det finns både för och nackdelar med att titta efter ett beg hyrsläp.. Dom har ofta belastnings skador som iofs man ganska lätt kan upptäcka och om det är en seriös uthyrare ganska väl underhållna..Så hittar du ett släp från en uthyrare som ska byta, kolla hur axlar och ramen verkar...
Kanske en beg från KVD. Finns en där nu, Sävsjösläpet med gallergrind från -05. Visserligen obes och lite småpyssel men skenar inte priset iväg allt för mycket är den prisvärd.
https://www.kvd.se/sv/auktion/konkursbon-avveckling/savsjoslapet-ssek-500-2005_531641.html
https://www.kvd.se/sv/auktion/konkursbon-avveckling/savsjoslapet-ssek-500-2005_531641.html
Köp ett med lastyta på lite drygt 1,2 * 2,4 meter, så du även kan hämta Gips, OSB, plywood, masonite-skivor.
Jag skulle inte stirra mig blind på att få ett släp med hjul på sidan av lastytan. Det är säkert jättebra om man ofta lastar snöskotrar eller åkgräsklippare. Men för lite allmänbruk som att hämta byggamterial eller åka och slänga skräp är det inte så viktigt.
Och dessutom kan det ibland vara en fördel att ha det på bättre arbetshöjd, eller lyfthöjd.
Och fördelen med hjulen under är att släpet blir billigare och lättare (mer lastvikt) än med sidomontage.
Personligen skulle jag antagligen tjacka en sådan här:
http://www.bauhaus.se/easyline-250s-10-hjul.html
(Finns nästan garanterat liknande till liknande pris hos många affärer).
Men den, eller likn, skulle jag välja.
Billig
Tillräcklig lastyta
Obromsad = sällan något krångel vid besiktningen
10" hjul, får framföras under vintern med sommardäck. Men man får väl undvika att köra då det är halt, för sin egen skull.
Obromsat är skattebefriat? Eller har jag missuppfattat något?
Men totalvikten på det obromsade släpet får vara max halva bilens tjänstevikt. Så se till att få rätt vikt på vagnen. Dom brukar finnas att välja mellan 500kg, 600kg, 650kg och 750kg. (750 är maxvikten för obromsat EU-släp)
Får dras i max 80km/h, räcker för mig för sällanbruk.
Den från bauhaus kan ställas upp och förvaras stående på baklämmen.
En gammal tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19260-slapvagn-kopage-rankingad.html
Jag skulle inte stirra mig blind på att få ett släp med hjul på sidan av lastytan. Det är säkert jättebra om man ofta lastar snöskotrar eller åkgräsklippare. Men för lite allmänbruk som att hämta byggamterial eller åka och slänga skräp är det inte så viktigt.
Och dessutom kan det ibland vara en fördel att ha det på bättre arbetshöjd, eller lyfthöjd.
Och fördelen med hjulen under är att släpet blir billigare och lättare (mer lastvikt) än med sidomontage.
Personligen skulle jag antagligen tjacka en sådan här:
http://www.bauhaus.se/easyline-250s-10-hjul.html
(Finns nästan garanterat liknande till liknande pris hos många affärer).
Men den, eller likn, skulle jag välja.
Billig
Tillräcklig lastyta
Obromsad = sällan något krångel vid besiktningen
10" hjul, får framföras under vintern med sommardäck. Men man får väl undvika att köra då det är halt, för sin egen skull.
Obromsat är skattebefriat? Eller har jag missuppfattat något?
Men totalvikten på det obromsade släpet får vara max halva bilens tjänstevikt. Så se till att få rätt vikt på vagnen. Dom brukar finnas att välja mellan 500kg, 600kg, 650kg och 750kg. (750 är maxvikten för obromsat EU-släp)
Får dras i max 80km/h, räcker för mig för sällanbruk.
Den från bauhaus kan ställas upp och förvaras stående på baklämmen.
En gammal tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19260-slapvagn-kopage-rankingad.html
Kan vara ett bra köp, men glöm inte att beakta det finstilta hos KVD: "Inropsavgift tillkommer med 2392 kr exkl. moms."JanneL skrev:
Se upp lite med obromsade släp:
Om totalvikten (vanligen 750 kg) överstiger bilens halva tjänstevikt får man inte köra fortare en 40 km/h med last.
Detta avsett hur lite last man har.
Kolla därför noga att bilens tjänstevikt är minst 1500 kg, många mindre bilar når inte upp till denna vikt.
Om totalvikten (vanligen 750 kg) överstiger bilens halva tjänstevikt får man inte köra fortare en 40 km/h med last.
Detta avsett hur lite last man har.
Kolla därför noga att bilens tjänstevikt är minst 1500 kg, många mindre bilar når inte upp till denna vikt.
Ja precis. Jag nämnde det. Men det finns ofta att köpa lättare vagnar, 500-650 kg.mycke_nu skrev:
Ibland exakt samma vagn, bara reggad med lägre vikt. Och sen brukar man också kunna själv regga ner släpet i vikt. Men det är ju lite onödigt om man ändå tänkt köpa ett nytt.
Här kan man läsa mer.
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Skattepliktiga-fordon/
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Skattepliktiga-fordon/
Jag tror 600kg och 650 kg är storsäljarna bland EU-släpen.
Privatpersoner som köper sådana har dom nästan alltid för sällananvändning och ganska sällan 1500+ kg bilar.
Men köper man ett som egentligen är ett nedreggat 750kg (750kg axel) så känns det ju lite bättre om man råkar överlasta lite någon gång.
Privatpersoner som köper sådana har dom nästan alltid för sällananvändning och ganska sällan 1500+ kg bilar.
Men köper man ett som egentligen är ett nedreggat 750kg (750kg axel) så känns det ju lite bättre om man råkar överlasta lite någon gång.
Ut över tipsen här ovan så ta dig en rejäl funderare på vad du ska handla framöver 
Vid ett nybygge, omfattande renoveringar eller markarbete är mitt i särklassbästa tips att snegla på en kärra med 1300kg axel, varför...jo för att man slipper allt manuellt lastande hos leverantören då de direkt kan lasta sina helpallar med truck, av någon anledning brukar pallar optimeras och väga runt ett ton vilket jag klarar med mina 1030kg i lastvikt, grymt snabbt, lätt och smidigt är man fullastad på väg hem igen
Marksten, Bruk, Mursten Kakel & Klinker, Gipsskivor, är några av de saker jag hämtat på helpall, ett annat plus är sand & grus som du får dubbla mängden för en marginel skillnad i pris
Klarar sig med mindre mängd varor håller jag med herrarna ovan att ett obromsat släp har sina absolut största fördelar i besiktningen, löstagbara nätsidor är inte heller fel.....
Vid ett nybygge, omfattande renoveringar eller markarbete är mitt i särklassbästa tips att snegla på en kärra med 1300kg axel, varför...jo för att man slipper allt manuellt lastande hos leverantören då de direkt kan lasta sina helpallar med truck, av någon anledning brukar pallar optimeras och väga runt ett ton vilket jag klarar med mina 1030kg i lastvikt, grymt snabbt, lätt och smidigt är man fullastad på väg hem igen
Marksten, Bruk, Mursten Kakel & Klinker, Gipsskivor, är några av de saker jag hämtat på helpall, ett annat plus är sand & grus som du får dubbla mängden för en marginel skillnad i pris
Klarar sig med mindre mängd varor håller jag med herrarna ovan att ett obromsat släp har sina absolut största fördelar i besiktningen, löstagbara nätsidor är inte heller fel.....
Bromsar, och framför allt fjädrat, släp om du ska använda det mycket och köra längre sträckor. Att skutta runt med en tom kärra utan fjädring kan göra vem som helst galen, och lasten mår sällan bra av en stum kärra.
Används kärran mer sparsamt och bara hemikring - köp en obromsad.
Många billiga EU-kärror jag sett är billiga av en anledning. De är nästan löjligt klent dimensionerade.
Kapell tycker jag är ett alternativ. Ofta behöver man ett täckt släp, som när nya soffan ska hämtas i ösregn. Men lika ofta behöver man ett öppet.
Att plocka av en tung glasfiberkåpa gör man inte själv. Kapell kan man däremot riva själv, även om det är ett tråkigt skitgöra.
Jag har två kärror. En billig öppen kärra från 1970-talet som jag inte ens bryr mig om att besiktiga. Den har fått lätt avtagbara förhöjningslämmar i trä, och fungerar som gårdskärra hemma, oftast hängandes efter fyrhjulingen.
Den får transportera rivningsvirke, marksten, jord, höstlöv, gräsklipp, krossat tegel och allt annat som behöver baxas hit och dit.
Den andra kärran är en helrenoverad 90-tals kapellkärra där allt, verkligen allt, är nytt. Kapell, belysning, skärmar, hjul, axel, handske, bromsar - allt. Den fick jag av min flickvän i födelsedagspresent.
Används kärran mer sparsamt och bara hemikring - köp en obromsad.
Många billiga EU-kärror jag sett är billiga av en anledning. De är nästan löjligt klent dimensionerade.
Kapell tycker jag är ett alternativ. Ofta behöver man ett täckt släp, som när nya soffan ska hämtas i ösregn. Men lika ofta behöver man ett öppet.
Att plocka av en tung glasfiberkåpa gör man inte själv. Kapell kan man däremot riva själv, även om det är ett tråkigt skitgöra.
Jag har två kärror. En billig öppen kärra från 1970-talet som jag inte ens bryr mig om att besiktiga. Den har fått lätt avtagbara förhöjningslämmar i trä, och fungerar som gårdskärra hemma, oftast hängandes efter fyrhjulingen.
Den får transportera rivningsvirke, marksten, jord, höstlöv, gräsklipp, krossat tegel och allt annat som behöver baxas hit och dit.
Den andra kärran är en helrenoverad 90-tals kapellkärra där allt, verkligen allt, är nytt. Kapell, belysning, skärmar, hjul, axel, handske, bromsar - allt. Den fick jag av min flickvän i födelsedagspresent.
Norrhyttans avatar måste ju höra till forumets bästa ändå. 
Jag har ingen koll på SM-släpets priser, men deras kärror är väldigt gedigna och Arne är bra att ha och göra med.
Vi har 2st av deras i firman, en 750kg kärra med kåpa och en 1500kg kärra med stort flak.
Den stora har vi haft i ca 8 år och den har varit funkat perfekt. Den lilla har vi bara haft 2 år men den är också nice.
Jag har ingen koll på SM-släpets priser, men deras kärror är väldigt gedigna och Arne är bra att ha och göra med.
Vi har 2st av deras i firman, en 750kg kärra med kåpa och en 1500kg kärra med stort flak.
Den stora har vi haft i ca 8 år och den har varit funkat perfekt. Den lilla har vi bara haft 2 år men den är också nice.