C
Skulle vilja ha en slangvinda till spolslangen för att slippa förvara (den ju inte allför fräscha) slangen i en låda och för en enklare hantering när den används.

Tänkte först man kunda ta vilken liten slangvinda som helst, men nackdelen är ju då att slangen måste rullas av vid användning vilket förtar en del av poängen. Såg sedan att det finns vindor avsedda för ändamålet, men de verkar framför allt vara populära i australien av alla ställen. Väldigt smidig grej.

Någon som sett något liknande som går att köpa för en rimlig peng här?

Slangvinda med tryckmätare och kopplingar, avsedd för spolslang, på stativ med rött handtag, produkt av Jetwave Group.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Freestyler
C cpalm skrev:
Skulle vilja ha en slangvinda till spolslangen för att slippa förvara (den ju inte allför fräscha) slangen i en låda och för en enklare hantering när den används.

Tänkte först man kunda ta vilken liten slangvinda som helst, men nackdelen är ju då att slangen måste rullas av vid användning vilket förtar en del av poängen. Såg sedan att det finns vindor avsedda för ändamålet, men de verkar framför allt vara populära i australien av alla ställen. Väldigt smidig grej.

Någon som sett något liknande som går att köpa för en rimlig peng här?

[bild]
Gelins KGK kanske har något som passar.

C
Freestyler Freestyler skrev:
Gelins KGK kanske har något som passar.
De verkar bara ha vindor avsedda för att skruva upp på väggen. Vilket ju är en annan sak.
Eller så är jag bara dålig på att hitta i deras katalog...

Freestyler
C cpalm skrev:
De verkar bara ha vindor avsedda för att skruva upp på väggen. Vilket ju är en annan sak.
Eller så är jag bara dålig på att hitta i deras katalog...
Ja, ok.. Vad har du för pump och vad är det för kapacitet på den?
L/min och tryck?

C
Ja, ok.. Vad har du för pump och vad är det för kapacitet på den?
L/min och tryck?
10A-varianten av Kränzle 1152 TS T, dvs. 10 l/min och 115 bar.

Freestyler
C cpalm skrev:
10A-varianten av Kränzle 1152 TS T, dvs. 10 l/min och 115 bar.
Ok, den borde ha en 1/4" slang isf. Har för mig att det finns små portabla vagnar på hjul som t.ex de som jobbar med att rensa avlopp använder sig av. Jag ska kolla lite om jag hittar något.

C
Ok, den borde ha en 1/4" slang isf. Har för mig att det finns små portabla vagnar på hjul som t.ex de som jobbar med att rensa avlopp använder sig av. Jag ska kolla lite om jag hittar något.
Låter rimligt. Har nog sett nåt på hjul, men det är något mer kompakt jag är ute efter.

Freestyler
Näe, jag går bet här. Det finns ju lite olika lösningar, men det sticker iväg i pris
C cpalm skrev:
Låter rimligt. Har nog sett nåt på hjul, men det är något mer kompakt jag är ute efter.
Jag har funderat och kollat på detta, men näe, jag går bet. Det finns såklart lösningar, men det sticker ju iväg i pris🙁

Ett alternativ jag har funderat på är (förmodligen dumt) att hitta en liten vinda till ett bra pris och försöka mecka dit den på din Kränzle och få den balanserad så den inte välter osv, men skit i det för det kommer bara att jävlas.

Tror nog att det bästa är att ha det som det är, för så jobbigt är det väl inte att linda upp slangen?

Jag gör det varje gång när jag har tvättat, lindar den i stora bågar över en spik typ och torkar med en liten handduk samtidigt. Och jag är Lat😉
Släpp ut trycket innan bara så går det lätt.

Eller sälj den på och köp en likvärdig MED vinda nästa gång 😀

Jag vill bara tillägga att jag hatar slangar och diverse sladdar som ligger på golvet som man snubblar på.
Det ska vara ordning på grejjerna.
Så jag förstår ditt tänk.

C
Tror nog att det bästa är att ha det som det är, för så jobbigt är det väl inte att linda upp slangen?
Nä, alltså själva tvätten har en inbyggd vinda till sin slang som funkar helt okej.

Detta är till spolslangen för att spola avlopp. Den används ju inte jätteofta så det skulle vara fint att kunna stuva undan den på nåt sätt som inte tar så mycket plats. Just nu rullar jag ihop den och stoppar ner den i en stor plastlåda.

Fast sen inser jag som sagt också att en vinda också skulle vara grymt bra när man använder slangen. Nu får man i princip rulla ut hela slangen på golvet/backen först för att den inte skall kinka och jävlas när man matar in den, och sen omvända proceduren när man är klar, vilket är lagom roligt med en massa avloppskladd på slangen.
Sen skulle en vinda med ventil vara perfekt så man slipper använda pickan för att slå av/på.

Freestyler
C cpalm skrev:
Nä, alltså själva tvätten har en inbyggd vinda till sin slang som funkar helt okej.

Detta är till spolslangen för att spola avlopp. Den används ju inte jätteofta så det skulle vara fint att kunna stuva undan den på nåt sätt som inte tar så mycket plats. Just nu rullar jag ihop den och stoppar ner den i en stor plastlåda.

Fast sen inser jag som sagt också att en vinda också skulle vara grymt bra när man använder slangen. Nu får man i princip rulla ut hela slangen på golvet/backen först för att den inte skall kinka och jävlas när man matar in den, och sen omvända proceduren när man är klar, vilket är lagom roligt med en massa avloppskladd på slangen.
Sen skulle en vinda med ventil vara perfekt så man slipper använda pickan för att slå av/på.
Okej, då fattar jag😏Då har du förmodligen redan hittat det bästa alternativet för ditt ändamål. Den vindan ser ju jävligt bra ut och har en rejäl ventil. Hur mycket kostar den, 10K ?

Alternativt hitta billigare vinda utan slang på någon vagn, ventil, div kopplingar, och rulla upp din avloppsslang på. 5-6K kanske?

SGA AB kanske vet nått?

Bestämde mig för att aktivera mitt slangupprullarprojekt igen och stötte då på denna sida som dels inte verkar fungera, dels har en väldigt bra slogan. Har man lagt ut sidan innan den är färdig tro?

Webbsida för Nederman slang- och kabelupprullare, svart bakgrund med bilder på upprullare och slogan "Svensk. Slitstark. Svindyr".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
Okej, då fattar jag😏Då har du förmodligen redan hittat det bästa alternativet för ditt ändamål. Den vindan ser ju jävligt bra ut och har en rejäl ventil. Hur mycket kostar den, 10K ?
17K + moms, tull och frakt från Australien - om jag hittar någon som skeppar hit.
Så den är tyvärr långt utanför budget.

Freestyler
C corre skrev:
alt
[länk]
Jag lägger mig i här,😎 Det är ju en bra idé tror jag. Det går ju mecka dit en HT-kulventil också som inte kostar skjortan.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.