Precis skrivit på för ett modulenthus från 1987, och besiktningen indikerade lätt fukt (17%) på ett ställe i masoniten (blindbotten) i krypgrunden.
Idag rev jag och tidigare ägaren ner blindbotten för att undersöka, och hittar ingen tydlig källa till fukten, mycket tecken på gammal fukt (finns två dokumenterade tidigare åtgärdade vattenläckor, senast september 2021) men inget nytt/vått.
Frågar efter råd om vad jag ska be säljaren åtgärda innan tillträde.
Frågor:
1) Är den kopplingen godkänd för dolt montage? Bör man åtgärda för framtiden? Slangen är från inkommande kallvatten till blandare i tvättstuga.
2) I kopparröret (till element) bakom - som jag tror är plastbeklätt - har något (mus? skav?) ätit av plasten och kopparen ärgat. Bör åtgärdas?
3) Varför har man silvertejpat runt slangen tror ni? Skydd mot skav?
4) Kan fukten som uppmättes (alltså 17% i masoniten) ligga kvar sedan vattenläckan för 9 månader sen, eller det är orimligt? Krypgrunden har avfuktare.
Svårt att se på bilden ang kopparröret tyvärr. När huset byggdes var det troligen ok att ha skarvar där, idag får man inte skarva tappvatten men värmeledningar är ok att ha dolt.
Är det enkelt att byta allt så är det ju inget att tveka på.
Kopparröret är jag mer fundersam över, det der mörkt ut vid skadan vilket kan indikera pågående miniläcka. Såpass ärgat vet man ju aldrig vilken hållfasthet som är kvar heller, så där hade jag faktiskt bytt. Är det svårt att byta helt, så hade jag kapat bort till man är på friskt kopparrör och hellre satt en dold skarv på var sida om skadan, även om den är dold. Presskoppling hade jag kört.
Det andra röret tror jag silvertejpen är ett lågbudgetskavskydd, ifall röret rör på sig i bjälklaget, ifall de tejpat hela rörets genomföring. Är det bara på sidorna om bjälklaget så är det nog bara för att förhindra rörelse i slangen. Ser lite taffligt ut bara.
Om det finns möjlighet att byta ut kallvatten hela vagen till rör i rör så vore det bäst, men det kanske inte är rimligt att förstöra tätskikt i tvättstugan för att bli av med kopplingen. Den ser relativt ok ut, men det är i alla fall nuförtiden inte ok att lägga skarvar på tappvatten dolt.