Har ni heltömning eller låter ni slambilen processa vattnet och köra tillbaks? Verkar som de flesta chauförer kör tillbaks mer "vatten" än det slam de tar med sig. Tanken är ju lika full när de lämnar och då tänker jag att det har säkert pumpats ut en del returvatten i infiltrationen också. Jag har tolkat det som bäst med att tömma helt men då tar det ett tag innan man får upp nivån och processen fungerar igen påpekar min entreprenör.
Hur ofta har ni slamtömning 1 eller 2 ggr/år?
Hur ofta har ni slamtömning 1 eller 2 ggr/år?
1ggr per år för fyra personer.
Men varför skulle det vara bättre att tömma helt? Det är väl tvärt emot instruktionerna?
Och varför skulle några hundra liter extra vara ett problem? (om det nu ens är så, du verkar spekulera lite)
Men varför skulle det vara bättre att tömma helt? Det är väl tvärt emot instruktionerna?
Och varför skulle några hundra liter extra vara ett problem? (om det nu ens är så, du verkar spekulera lite)
Där ser man, det är inte vad som står i min instruktion, eller så har jag läst helt galet.H Hällsjö skrev:
Vad jag minns så var det återfyllning pronto som gällde.
Hittade vad som står i min:

https://www.avloppscenter.se/shop/11994/art44/22547644-5f6f1c-Easy_Gen3_Reningsutrustning_1-2_hh.pdf
Ja, men det står ju återfyllning med RENT vatten. Returvattnet från slambilen är inte rent när jag kollar direkt efter de varit här. Och som det står i instruktionen "inom 2 veckor".O [old rusty] skrev:
Du hänvisar till installationsbeskrivningen. Kolla i drift och underhållsmanualen:
https://www.kingspan.com/content/dam/kingspan/kwe/products/avloppsanläggning/kingspan-baga-easy-g4-1-2hh-dou-se-se-2022-08-29.pdf
Det är alltså inte helt tydligt från Baga's sida.
Edit: Ser nu att du har G3 och jag G4 på manualerna. Men vet inte vad/om det är någon skillnad?
Jag bara spekulerar, killgissar och fabulerar nu.H Hällsjö skrev:Ja, men det står ju återfyllning med RENT vatten. Returvattnet från slambilen är inte rent när jag kollar direkt efter de varit här. Och som det står i instruktionen "inom 2 veckor".
Du hänvisar till installationsbeskrivningen. Kolla i drift och underhållsmanualen:
[länk]
Det är alltså inte helt tydligt från Baga's sida.
Edit: Ser nu att du har G3 och jag G4 på manualerna. Men vet inte vad/om det är någon skillnad?
Syftet med att fylla upp är ju att separationen ska fungera och inte få fasta partiklar (onödigt mycket) till infiltrationen eller vad man nu har efter.
Men jag vet att folk har haft svårt att få det återfyllt (alla kommuner erbjuder inte det) så Baga kanske satt sig ner och räknat på att den lilla skit som kommer vidare efter varje tömning är ett mindre problem än alla frågor om återfyllning och att dom i värsta fall har svårt att sälja sina tankar för att folk inte kan återfylla?
Och vattnet är nog "rent nog".
Renare än vad som är i tanken under uppfyllnadsfasen när det är svartvatten från huset i iaf..
Att som slamtömmarna gör återfylla med skitigt vatten handlar väl bara om att de vill kunna utföra fler tömningar innan de behöver åka och tömma tanken vid något reningsverk eller var de gör av det. Låter helt otroligt att de skulle kunna få fram "rent" vatten genom någon filtrering inne i lastbilstanken de har.antagligen något relativt enkelt som filtrerar bort de värsta bitarna..
Så ifall de vill återfylla med skitvattnet så borde de erbjuda någon rabatt på avgiften.
Skulle de påstå att vattnet verkligen är rent så skulle jag be dem dricka ett glas
Så ifall de vill återfylla med skitvattnet så borde de erbjuda någon rabatt på avgiften.
Skulle de påstå att vattnet verkligen är rent så skulle jag be dem dricka ett glas
Ja, det är precis min tanke. Det är inte rent vatten de skickar tillbaks och det finns ett incitament att köra tillbaks extra vatten för att slippa åka och tömma så ofta, precis som du skriver.L lbgu skrev:Att som slamtömmarna gör återfylla med skitigt vatten handlar väl bara om att de vill kunna utföra fler tömningar innan de behöver åka och tömma tanken vid något reningsverk eller var de gör av det. Låter helt otroligt att de skulle kunna få fram "rent" vatten genom någon filtrering inne i lastbilstanken de har.antagligen något relativt enkelt som filtrerar bort de värsta bitarna..
Så ifall de vill återfylla med skitvattnet så borde de erbjuda någon rabatt på avgiften.
Skulle de påstå att vattnet verkligen är rent så skulle jag be dem dricka ett glas![]()
Om det enbart är mitt vatten som de avslammat och skickat tillbaks så borde nivån ändå ha sjunkit med de 2 m³ som debiteras. Men i stället är det proppfullt när de lämnar. Alltså har jag fått någon annans returvatten! Och förmodligen då från någon som valt heltömning. Frågar man de som säljer och anlägger enskilda avlopp så vill de inte svara/diskutera mitt påstående.
Men det är intressant att höra fler hur man valt att göra.
Har inte sett något val, har trekammare med infiltration, och den slamsugs och fylls på igen. Har varit så under många år. Har ingen betydelse med vårt avloppsvatten. Vi har fast avgift utifrån brunnens storlek
När dom tömmer hos mig 3 m3 så blir det tomt och aldrig har det återfyllts. Jag brukar vara med och spola lite runt om i brunnen så allt åker med ut. När bilen har åkt börjar jag fylla upp och tar ett tag, så nivån kommer på rätt ställe och det är för vad andra säger här. Att inte det ska bli slamflykt ut. Det sämsta med att fylla med rent vatten och inte från bilen, är att den kulltur som starta för nedbrytning i princip måste start från noll igen. Men det blir att välja mellan pest och kolera.
Man kan ringa och säga till att nu vill jag ha heltömning. De gör som du beställer men kör retur som standard om du inget säger. Med en vanlig 3-kammare så trycker de, i mitt område, ut returvatten ända ut i infiltrationen. Det såg jag i mitt gamla system när jag tittade i fördelningskammaren efter 3 kammaren. Nu har jag nyinstallerat och vill göra rätt från början.A AndersS skrev:
Jag kommer nog att göra samma som dig. Och förmodligen fylla upp med vatten som jag pumpar från sjön.J jonaserik skrev:När dom tömmer hos mig 3 m3 så blir det tomt och aldrig har det återfyllts. Jag brukar vara med och spola lite runt om i brunnen så allt åker med ut. När bilen har åkt börjar jag fylla upp och tar ett tag, så nivån kommer på rätt ställe och det är för vad andra säger här. Att inte det ska bli slamflykt ut. Det sämsta med att fylla med rent vatten och inte från bilen, är att den kulltur som starta för nedbrytning i princip måste start från noll igen. Men det blir att välja mellan pest och kolera.
Här erbjuds inte återfyllning, men de försöker lämna så mycket vatten som möjligt så processen kommer igång fortare (vilket i praktiken inte blir så mycket om man skall få upp bottenslammet).H Hällsjö skrev:
Entreprenören här säger också att de är tveksamma till återfyllning (risk för kontaminering).
Jag fyller sedan upp till angiven nivå (upp till T-röret) med fräscht vatten, bakvägen.
Klicka här för att svara