Oldboy Oldboy skrev:
Ännu inga spår av mögel.
[bild]
[bild]

Här syns att den gamla logväggen har en del levande organismer på sig, men ännu ingenting på den tjärmålade så här 5 år senare.
[bild]
Däremot ser jag nu vid närmare inspektion att det är dags att lägga på ett nytt lager färg nästa år.
Blir tjärfärgen helt torr eller klibbar den eller färgar av sig? Funderar på att ha det på bostadshuset, men vill ju inte klibba fast på sommaren eller få färgfläckar på mig.

Vedboden som var målad med slamfärg sedan tidigare är snustorr, en del partier är dessutom målade i 2 lager tjärfärg eftersom det sög åt sig rejält och jag hade tid att lägga 2 lager.

Där det ff är lite klibbigt så beror det på att jag öst på färg, ibland över vitmålade partier osv, dvs kan definitivt inte skylla på färgen! Har skarvat en del med för lite terpentin eller målat när det varit lite för svalt ute, dvs ev klibb ff beror helt och hållet på mig själv!
Kan bara rekommendera tjärfärg!

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
B barkborraren skrev:
Blir tjärfärgen helt torr eller klibbar den eller färgar av sig?
Den blir normalt helt torr, men precis som Hispaniola skrev så kan den vara klibbig om man målar på fel ställen där den inte kan suga in i träet.
Sedan kan den kanske få antydningar till smetning/klibbighet på starkt solbelysta partier av värmen. Tror dock att det är ett övergående fenomen som försvinner efter ngt eller ngra år. Kan såklart också vara kopplat till hur många ggr man målat, eller hur flödigt.

Jag har fått "tjärdropp" pga regn de närmsta veckorna efter målning, men det tror jag beror på att det var från snedställda vattbrädor ovanför fönster. Dvs de vattbrädorna har samlat upp dropp av överflödig färg/tjära från fasadpanelen ovanför iom att gavelpanelen ligger utanför panelen nedanför. Sedan förrvärras färgdroppet här av att den övre gavelpanelen är figursågad spetsig så all överflödig färg samlas i spetsen och droppar därifrån. Målade inte uppenbart flödigt, men såg timmarna efter målning att det ändå samlades och droppade rödtjära från panelspetsarna och ner på vattbrädorna.

Har en garagegavel på samma sätt över garageportarna, och panelen på den gaveln ska bytas snart också. Där funderar jag på att pröva Roslagsmahogny istället, för att slippa dropp. Tänker att man bara blandar rödtjäran med 1/3-del balsamterpentin och 1/3-del kokt linolja. Roslagsmahogny blir klibbfri. Däremot behöver man antagligen lägga på den 3 ggr för att få motsvarande täckning som bara rödtjäran. Det enda som bekymrar lite är att det antagligen blir lite annan nyans och även en viss glans, men det finns bara ett sätt att få reda på. :)

• Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi målar nu med Auson tjärvitriol och jämfört med tex röd slamfärg har den naturligt skydd och behöver inte målas om lika ofta som slamfärger (långt ifrån om jag förstått saken rätt). Nackdel är nog doften de första månaderna, kan upplevas lite stark.
Jag har inga problem med doften. Påminner om när min morfar vallade skidor på den tiden man gjorde det. Kanske görs än. Tusen tack för svar

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
De bilder jag visade ovan är Ausons Tjärlek, målade för tre år sedan. All målning chanserar med tiden och får påväxt, men att det skulle gå så här fort hade jag inte räknat med. Skåne o mycket fukt.
Auson tjärfärg passar bäst på sågade panelbrädor där färgen sugs in och torkar, på hyvlade reglar lägger sig färgen på ”ytan” och klibbar länge.

D Dr Jumping Jack skrev:
Auson tjärfärg passar bäst på sågade panelbrädor där färgen sugs in och torkar, på hyvlade reglar lägger sig färgen på ”ytan” och klibbar länge.
Tusen tack. Vi har målat upp bräder och kommit fram till samma sak. Vi kommer mest troligt måla våra bräder med Trebitt eller Tjäralin.

Sfl Sfl skrev:
Tusen tack. Vi har målat upp bräder och kommit fram till samma sak. Vi kommer mest troligt måla våra bräder med Trebitt eller Tjäralin.
på vilket sätt är de färgerna annorlunda?

Vi har målat plankor hyvlade plankor och plankor som är mer likt den timmerpanel vi ska ha på huset. Färgerna när man målar dem blir helt olika beroende på planksort och suger dessutom upp olika fort. Vi har målat upp plankor för att hitta det utseende vi vill ha på huset så vi inte ångrar oss när vi väl börjar sätta färg på huset. Det kostar många burkar färg och jag tycker mig sakna provburkar mindre än 1 l som oftast finns ibland inte ens det. Vi har lagt tusenlappar på detta men om vi inte gör detta nu och ser hur resultatet blir över tid i sol, vind o regn så har det betalat sig i slutändan ändå.

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Ni specificerar inte vilken färg av Trebitt eller tjäralin som ni avser använda men jag har kikat på de som vid en första snabbgoogling förefaller bäst att motsvara slamfärg eller tjärfärg, dvs

TREBITT Matt Oljelasyr, TJÆRALIN GÅRD, DEKKENDE och BEIS.​

Samtliga dessa är helt andra färgtyper än slamfärg eller trätjära+pigment. Alla är olika former av alkydoljefärg.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ni specificerar inte vilken färg av Trebitt eller tjäralin som ni avser använda men jag har kikat på de som vid en första snabbgoogling förefaller bäst att motsvara slamfärg eller tjärfärg, dvs

TREBITT Matt Oljelasyr, TJÆRALIN GÅRD, DEKKENDE och BEIS.​

Samtliga dessa är helt andra färgtyper än slamfärg eller trätjära+pigment. Alla är olika former av alkydoljefärg.
Ja svarade inte vilka nyanser vi tänker oss för vi ska testa ytterligare några innan vi bestämmer det. Då vi vill att träet ska synas genom vill vi inte använda täckande och färg och vi väljer därför trebitt matt oljelasyr eller tjäralin matt beis.

Min fråga gällde innehållsförteckningen.

Intressant att du provmålar en massa olika! Du får göra ett inlägg om resultatet! Men då vill man som användare också veta hur färgernas innehåll skiljer sig!

B barkborraren skrev:
Blir tjärfärgen helt torr eller klibbar den eller färgar av sig? Funderar på att ha det på bostadshuset, men vill ju inte klibba fast på sommaren eller få färgfläckar på mig.
Vi har provmålat med auson tjärfärger brun, svartbrun och tjärvitriol. Då vi vill få fram träet så faller de två första som vi tycker så här om:
Brun = ter sig som gående mot rödorange
Svartbrun = för mörk och tjärvitriolen då blir resultatet blågrått. Men som sagt vi kommer förmodligen under sommaren bli varse om det förändrar sig. Och som du påpekar så är färgen klibbig efter två månader ingen nämnvärd skillnad. Vi har även målat med auson tjärolja pigmenterad skogsbrun ( den gillar jag men vi är två som ska tycka i detta) här kommer virket till sin rätt.

Trebitt oljelasyr där har vi provmålat deras som är säterbrun, och tjärbrun ( säterbrun är för mörk för oss). Här tycker vi att inspirationsbild på hus målat i deras järnvitriol faller oss i smaken så det kanske blir en provburk här med.

Av tjäralin matt beis lasyr har vi provmålat: timmerbrun, vossagrå och järnvitriol ( gråbrun inte som jotuns blågrå) där kommer vi kanske provmåla en annan nyans nöttebrun. Trots att dessa kalkas matta uppfattar vi resultatet som mer blankt ( inte något som vi uppfattar som nedslående mer en observation)
Tjärfärgerna och tjäralin uppfattas som något mer trögflytande än Trebitt.
Hoppas detta är svar på några frågeställningar som ställts under mitt tidigare inlägg till er som undrar.
När vi har tid över ska jag ta en bild på de resultat som vi målat och ge en närmare ”analys”😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.