Byggahus.se

Slamfärg på alkydoljefärg som nödlösning?

1. P
    Medlem · Västmanland · 57 inlägg

Pastoratet

Medlem
    Hej!

Jag har ett hus som är mestadels målat med röd slamfärg, dock med en del vita detaljer som jag vill måla om till röda nu när hela huset ska målas med Faluröd Original. Där det går enkelt att byta virket kommer jag att göra det (typ vindskivor och hängrännebrädor) men på vissa ställen är det inte görligt utan att riva ner fasaden, t.ex. den tvåfasspont som sitter monterad som takfotsbeklädnad. Nu läste jag på följande ställe något intressant som jag undrar om någon här har provat:

(https://klokahem.com/tips-fakta/byte-fran-syntetfarg-till-mer-miljovanlig-farg)
    När det gäller slamfärg är anvisningen från den största tillverkaren Falu Rödfärg att färgen ska användas på obehandlat och ohyvlat virke och för ommålning av tidigare slamfärgsmålade ytor. Men Göran Gudmundson, Gysinge Byggnadsvård, menar att slamfärg ovanpå plastfärg kan fungera och att slamfärgen ofta sitter bättre än linoljefärgen på akrylat/plastfärg.

Detta är ju delar som sitter väl skyddade från väder och vind och såvitt jag ser det finns det ingen risk för mekanisk påverkan heller. Tror ni man kan komma undan med det på ett sånt ställe? Ingen katastrof om det inte skulle lyckas, jag känner inte att jag förstör något. I värsta fall får jag borsta bort det och måla med någon modern färg med faluröd nyans istället. Är det någon som har provat slamfärg utanpå alkydoljefärg? Kan man öka sina chanser genom någon ytterligare förbehandling förutom målartvätt, kanske nåt som delvis löser upp och skapar en massa porer i den gamla färgen så det fäster lite bättre?

MVH
    /Pastorn

2. 4
    Medlem · 2 inlägg

43567

Medlem
    Har målat med slamfärg på flera hus som varit målade med akrylatfärg(utan oljegrundfärg). Har skrapat det som varit löst sen målat och det blir bra resultat och färgen sitter bra. Har även målat på panel som varit nyligen grundad med oljefärg och resultat då har varit att slamfärgen lagt sig utanpå och krackelerat. Lösningen då har varit att skrapa/slipa ner och då har det täkt och suttit fast.
    Har ett hus som har varit målat med oljegrund+akrylat där akrylaten har flagnat av där har jag provmålat några brädor med slamfärg på oljegrunden förra året och färgen sitter kvar så kommer måla det i år.

Slutsatsen är att prova att stryka på slamfärg på en provyta så ser du när det torkat om det fungerar.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Västmanland · 57 inlägg

Pastoratet

Medlem
    Hej!

Tack så mycket för tips och att du delar med dig av dessa erfarenheter! Jag ska nog prova då, kör nog med målartvätt först (Jape) så färgen blir ren och lite nedmattad, sen borsta/skrapa och sen bara slamma på!

MVH
    /Pastorn

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.