Slamfärg och impregnerat med Tikkurila Pinja Oil?

4k läst  0 svar

1. galaxenspresident
    Medlem Nivå 5
    För fasaden på mitt nybygge har planken behandlats med Tikkurila Pinja oil i samband med sågningen (låter på namnet som det skulle vara en tallolja).

Jag har pratat med Tikkurila och de menade att det skulle gå bra att måla med slamfärg såsom Falu Rödfärg och hänvisade till egna tester där slamfärgen fäst bra. Även husfirman menade att det skulle gå bra (en herre på huvudkontoret som skulle vara insatt i färgfrågor) även om husagenten vid tidigare tillfällen trott att slamfärg varit uteslutet i och med att husen kommer grundoljade.

Törs jag lite på min husfirma och tillverkaren av impregneringsoljan?

Några skriftliga garantier är det förståss svårt att få när det gäller färg.

Jag är ute efter det faluröda utseendet och den speciella lyster den får i solnedgångsljus, men vill inte hamna i läget där jag måste byta panel efter några år.

Alternativet är matta alkydoljefärger typ Alcro Almoge, men matta färger är känsligare än de fulare blanka Akrylatfärgerna och inte heller med Almoge typen lär jag få lystern av en FaluRödfärg. Dessutom vill husfirmans färgleverantör bara leverera färg ur Teknos sortiment (som inte innehåller någon helmatt fasadfärg) men riktig falu rödfärg skulle kunna ordnas inom färgpaketet. Ifall jag väljer bort fasadfärgen ur färgpaketet är dock det jag får tillbaka obetydligt.

I och med att stommen levererades nu i månadsskiftet Januari/februari så var det aldrig på tal om att välja bort impregneringen heller (i vilket fall är det försent nu).

Den färginsatta herrn på husfirman menade att impregneringen bara är en lätt impregnering som dessutom antagligen försvagats framåt senvåren/försommaren då det är dags att måla.

Är jag dum och överdrivet fåfäng ifall jag går på Falurött?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: