3 739 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Slamfärg eller Falu vapen fasadfärg på hyvlad panel
Hej!
Jag har en sida på huset som i grunden är målad med slamfärg, sen har det målats med akrylat ovanpå det och sen slamfärg igen ser det ut som. Det flagnar nu o ser inte bra ut.
Jag har fått tag på en slipmaskin med en rulle så man kan slipa bort färgen i träets riktning och det funkar super och går lätt
Vad jag förstår så är det hyvlad panel och om inte annat så blir det en ganska slät (men ändå lite uppruggad) yta efter slipningen.
Funkar det att köra slamfärg ändå eller ska man satsa på Falu vapens fasadfärg då? Har läst nånstans att många hus förr som hade hyvlad panel målades med slamfärg, men nu rekommenderar dom väl inte det. Är det nån som har gjort det? Eller är det nån som har efarenhet av Falu vapens fasadfärg?
Mvh
//Pär
Jag har en sida på huset som i grunden är målad med slamfärg, sen har det målats med akrylat ovanpå det och sen slamfärg igen ser det ut som. Det flagnar nu o ser inte bra ut.
Jag har fått tag på en slipmaskin med en rulle så man kan slipa bort färgen i träets riktning och det funkar super och går lätt
Vad jag förstår så är det hyvlad panel och om inte annat så blir det en ganska slät (men ändå lite uppruggad) yta efter slipningen.
Funkar det att köra slamfärg ändå eller ska man satsa på Falu vapens fasadfärg då? Har läst nånstans att många hus förr som hade hyvlad panel målades med slamfärg, men nu rekommenderar dom väl inte det. Är det nån som har gjort det? Eller är det nån som har efarenhet av Falu vapens fasadfärg?
Mvh
//Pär
Jag har erfarenhet av Falu vapen fasad. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av annan färg så blir just min erfarenhet inte särskilt givande.
Jag vill dock slå ett slag för deras support. Ställt massor av frågor och de svarar inom en dag.
Jag vill dock slå ett slag för deras support. Ställt massor av frågor och de svarar inom en dag.
Har samma läge. Vad har du för slipmaskin med rulle som funkar? Gärna beteckning eller bild./TackP pareriksson skrev:Hej!
Mvh
//Pär
D Derbyboy skrev:
Ok tack! Alltid bra att veta att dom har bra support! Men du är nöjd med färgen?D Derbyboy skrev:
Okej!S skogstomten skrev:
Jag köpte den här: https://cdon.se/bygg-verktyg/fartoo...ozU8GRkpj0Erbvwo5O8aAnH0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Testade först med stålborsten som följer med och det funkade bra, tog bort färgen i ett nafs men tog även bort allt äldre trä så det blev struktur på träet. Frågade runt lite om det var någon nackdel och det verkade det inte vara men estetiskt är det väl en smaksak.
Testade sen med sliprullen som följde med och den funkade lika bra men utan att träet fick struktur, utan en plan yta
Tack!
Liknande trådar
-
Skillnad i nyans på Faluröd Ljus original (slamfärg) vs Faluröd Ljus Träfasad
Fasad -
Är detta faluröd/slamfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Alcro Arkitekt eller Falu slamfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Falu Röd eller annan slamfärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Falurödfärg slamfärg eller Falu Vapen fasadfärg?
Färg, Måla & Tapetsera