Byggahus.se

Slamavskiljare med extra låg totalhöjd

1. Byggare_Anders
    Medlem Nivå 3
    Finns trekammarbrunnar av cement (kommer dock att användas endast för BDT-vatten) utan kemiska fällningsfilter med en volym på 3 kbm som är extra låga, helst max 1200 mm totalhöjd? Avloppsguiden/Naturvårdsverket beskriver att sådana slamavskiljare vanligen har (eller bör ha) ett "minimimått" på en bit över 2 meters totalhöjd.

http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/documents/NVFaktablad3_SA.pdf

Dessvärre finns på min bergiga tomt begränsat utrymme i djupled för denna slamavskiljare om den samtidigt ska placeras åtkomlig för tömningsbil, därför söker jag ett cement-fabrikat med extra låg totalhöjd. Har någon något tips?

2. N
    Medlem Nivå 5
    Du skulle kunna använda dig av tre stycken separata brunnar med höjdanpassade inlopp och utloppshål.
    Jag föreslår att du ringer och pratar med en säljare på Meag eller något annat företag som
    tillverkar betongbrunnar.
    Dom brukar kunna tillverka precis det du vill ha, men vill du ha en slamavskiljare med 3,0m3 i våtvolym och en bygghöjd på max 1200 mm så uppskattar jag att den brunnen blir ca 2,5-2,8 meter i diameter.
    En sådan brunn blir dyr, både att tillverka och transportera. Det är bäst att hålla sig till standardsortimentet, och dem hjälper dig att borra inlopp och utloppshål bara :)

Redigerat 4 jan 2009 19:40
  3. C
    Medlem Nivå 8
    Måste du ha cement? Den vi har i plast (UPO Low) är väl 1,2 meter hög vill jag minnas... Nackdelen med dom är ju att dom måste förankras, men det kan ju inte va något problem för dig som har berg att fästa den i.