Byggahus.se
nzsc
Jag har en slagskruvdragare Makita DTD153. Enligt den tekniska specifikationen klarar den max vridmoment på 170 Nm.

Jag ska byta däck på min bil. Enligt biltillverkarens specifikation är åtdragningsmoment 90-110 Nm för hjulmuttrarna.

När jag jämför den tekniska specifikationen för Makitas slagskruvdragare DTD153 och mutterdragare DTW181 verkar det vara mer eller mindre exakt likadana maskiner bortsett från fästet som skiljer sig, 1/4” bitsfäste resp. 1/2” hylsfäste, samt att mutterdragare i fråga har något högre vridmoment, dvs. 210 Nm.

I och med att jag redan har slagskruvdragaren ovan och planerar att byta däck då och då, vill jag veta om jag med trygghet kan använda slagskruvdragaren tillsammans med adapter för 1/4” bitsfäste och 1/2” hylsfäste i stället för att köpa en mutterdragare.

Har jag fel? Resonerar jag rätt ovan? Kom gärna med argument för varför jag bör skaffa mutterdragare och använda den framför slagskruvdragare.

Jag hade inte använt en skruvdragare för att byta däck... känns lite fel ;)

Jag har en billig mutterdragare med sladd från jula.

Har funderat på makitas lilla mutterdragare
DTW251Z fast jula-skräpet räcker tyvärr alldeles för långt för mina behov.

Sedan slutdrar jag alltid manuellt ändå då man får bättre känsla. Finns ju även momenthylsor om man skall öppna däckbytarverkstad :cool:

argument? Nya verktyg är ju alltid kul. De väldigt få gångerna jag drar fransk skruv hade det varit trevligt med en mutterdragare. När man väl har ett verktyg i arsenalen brukar man hitta fler användningsområde efter hand. I princip allt (där man kommer åt) där man använder fasta nycklar kan man ju köra mutterdragare...

nzsc
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Jag hade inte använt en skruvdragare för att byta däck... känns lite fel ;)

Jag har en billig mutterdragare med sladd från jula.

Har funderat på makitas lilla mutterdragare
DTW251Z fast jula-skräpet räcker tyvärr alldeles för långt för mina behov.

Sedan slutdrar jag alltid manuellt ändå då man får bättre känsla. Finns ju även momenthylsor om man skall öppna däckbytarverkstad :cool:
Känns fel på vilket sätt? Både slagskruvdragare och mutterdragare slår/knackar i rotationsriktningen så i mina ögon är det mer eller mindre samma maskin dock med olika fästen.

För mig känns det onödigt och kanske rentav dumt att behöva ha två maskiner som utför mer eller mindre samma uppgift.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Prova? Orkar den lossa muttrarna så gör den...
Köp en adapter av hög kvalitet bara, de slits rätt hårt..

Min slagskruvdragare, AEG specad till 158 Nm, klarade inte att lossa mina muttrar, så jag brukade lossa dem med tryckluftsmutterknacken och och sen skruva tillbaka dem med slagskruvdragaren (och efterdra med momentnyckel) .. Slapp man ändra riktning på mutterknacken...

nzsc nzsc skrev:
Både slagskruvdragare och mutterdragare slår/knackar i rotationsriktningen så i mina ögon är det mer eller mindre samma maskin dock med olika fästen.
Får du loss bultarna så är väl allt frid och fröjd. Åtdragningen skulle jag dock göra för hand med ett vanligt fälgkors. Skulle inte våga lita på att en "amatörmaskin" gör rätt. Även på däckfirmorna gör maskinerna oftast fel men i dessa fall brukar åtminstone hjulen sitta fast.

nzsc nzsc skrev:
Känns fel på vilket sätt? Både slagskruvdragare och mutterdragare slår/knackar i rotationsriktningen så i mina ögon är det mer eller mindre samma maskin dock med olika fästen.

För mig känns det onödigt och kanske rentav dumt att behöva ha två maskiner som utför mer eller mindre samma uppgift.
finns väl en anledning till att de inte kör med skruvdragare på däckfirman tänker jag... :thinking:

Bultarna/muttrarna brukar sitta som fan ibland. Det är framför allt när man lossar dem som det är skönt med en mutterknackare, lossnar gör de. Sen går det lite snabbare att få på alla bultar/muttrar med en mutterdragare innan man slutligen drar dem för hand alternativt med momenthylsor.

men visst, som Dan och alfredo skrev, prova?

själv använder jag min slagskruvdragare för att dra i sexkantsskallar för infästning i trä, typ farmarskruv och dylikt upp till 13mm, det är ju vad fästet är avsett att hantera tänker jag.

Redigerat:
Garderobssnickarn
Jag kör med en Skil slagskruvdragare och adapter från Biltema för att lossa. Sen skruvar jag åt lite med den men drar alltid det sista med momentnyckel.

funkar fint!

Edit, såg att min dragare var specificerad till 250Nm för hårda förband.

Redigerat:
Vill minnas att min är 200Nm knackare med batteri men om jag drar åt skruvarna med momentnyckel till 140 enl. spec så får jag inte loss dem med knackaren. Visserligen med mellanbatteriet men ändå. Så brukar få lossa innan jag lyfter bilen men sen snurrar det på!

Spänna gör jag alltid sist med momentnyckeln.

Jag använder en torsionsstav till mutterdragare för att dra muttrarna med rätt moment. En torsionsstav fungerar inte tillsammans med en slagskruvdragare. Muttrarna kommer bli för hårt åtdragna (om slagskruvdragaren är kraftig nog). Anledningen är att slagskruvdragaren slår med mycket högre frekvens så att torsionsstaven inte hinner fjädra tillbaka och på det sättet begränsa momentet.

Har bytt däck med Milwaukee M12 slagskruvdragare, funkar utmärkt!

Använd den för att lossa och sätta tillbaka skruvarna men gör den sista åtdragningen för hand, brukar bli bäst så. Momentnyckel är alltid bra men annars funkar det med att dra åt rejält för hand.

C
Har också testat med min 180 Nm slagskruvdragare, det var bara att glömma, den var inte ens i närheten av att orka lossa skruvarna (som är dragna till 130 Nm).

• Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
Knäck loss bultarna med dragskaft och kör sen med slagskruvdragare för att gänga av/på. Krångla inte till det

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Säger som inlägget före, lossa med dragskaft och kör på.
Som privatperson med 1-3 byten vår/höst behöver man inte inte krångla till det så mycket :crysmile::crysmile:
Har aldrig dragit med momentfunderingar även när jag fuskade lite med tävlingsbilar.

Jag har testat det här! Min bits gick av och är nu omöjlig att få ut. Maskinen är obrukbar och jag har fått köpa en ny. Rekommenderas inte..

• Elverktyg med avbruten bit i chucken, mot suddig bakgrund med låda och rosa ansiktsmask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.