Slagljud när grannarna ovanför spolar

475 läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej

Bor i en nybyggd lägenhet. Ända sedan inflytt har jag upplevt ett dunkande ljud från väggen mellan toalett och kök när grannarna ovanför spolar. Det låter som att det grannen spolar ner antingen skapar vibrationer i stammen, slår mot stammen på vägen eller att det uppstår någon slags resonans.

Samtidigt som grannarna ovanför spolar och ljudet uppstår svallar även vattnet i min toalett.

Entreprenören har varit nere i källarvåningen och byggt om stammen och sen dess har det dunkande ljudet minskat men det finns fortfarande där. Svallet i toaletten kvarstår dock precis som innan.

Mina frågor är således
    1. Vad kan detta dunkande ljud bero på och ska man acceptera det?
    2. Är svallet normalt i min toalett när grannarna spolar normalt?
    3. Vad finns det för lösning till dett?

Tacksam för hjälp!

2. K
    Medlem · Nivå 10
    Dunkande låter som ett tryckslag på vattenrören. Kommer det två gånger varje gång de spolar?

Svallar gör det för att avloppsrören är dåligt luftade.

Båda dessa saker går att åtgärda och jag tror att det ska finnas gränsvärden för hur mycket det får låta.

• Laddar…
  3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    I nyproducerade lägenheter är det ganska ofta dåligt klammad PEX dolt i vägg, som kan en av orsakerna av missljud av denna typen. :worried:

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Tack Krilleman!

Fråga från en okunnig inom området (har Googlat lite). Det här är ju avloppsvatten som kommer från grannens toalett (verifierat det genom att spola hos grannen). Används PEX för avloppsvatten från toalett?

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Jaha, det är i avloppet du upplever det låter. Då fallerar ju min teori om PEX.

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    När man spolar så fylls ju även cisternen på.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Självklart, men oftast upplevs ju "skallret" i dåligt klammrad PEX när någon ventil stänger.

Vid öppning är detta ljudet oftast betydligt mindre tack vare att trycket sjunker tillfälligt.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 1

Tack @Kallebo

Ja, det skulle jag kanske våga säga med tanke på att det låter som två dunk med väldigt kort mellanrum. Vet inte om det slår i avloppsröret på två sidor när det passerar väggen mellan toalett och kök. Låter som att du har en möjlig orsak på problemet baserat på din fråga?

Vill tillägga att man gjorde ett test en gång och tryckte ner samtliga grannars vattenlås ordentligt och då försvann problemet. Efter det bubblade det lite i brunnen till duschen men två dagar senare så var problemet tillbaka.

Det uppstår ett dunkande ljud, svall i toaletten och låter från golvbrunnen i duschen när grannarna ovanför spolar.

Tack för din hjälp!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: