Jag har satt upp ett innertak med gipsplank (https://www.hornbach.se/shop/NORGIP...-13x600x1200-mm/7287227/artikel-detaljer.html). Skivorna har fasade kanter och är avsedda för att målas direkt på utan arbete.

Så här i efterhand ångrar jag att jag inte tog gips med spackel kanter avsedda för remsa, för jag har kommit fram till att jag vill ha ett slätt tak och det blir inte symetriskt med skarvar, etc.

Så, jag undrar om någon har erfarenhet eller tips. Här är de alternativ jag ser:
  • Att bara spackla igen skarvarna verkar korkat, det lär väl spricka snabbt.
  • Att sätta remsor över befintliga skarvar förutsätter ju en bredspackling av hela taket, vilket är en jäkla operation.
  • Riva hela taket och sätta nytt gips.
  • Sätta renoveringgips med spackel fasning på befintligt tak och spackla med remsa.
  • Fräsa "fåror" med handöverfräs i befintligt gips för att få fasning för att kunna spackla ner en remsa.
  • Låta det spricka och spackla igen med blandning av mjukfog och färg.
Feedback?

• Gipsplank för innertak med fasade kanter och vit yta redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda lösning som blir hyffsat i arbetsmängd är ju att slätspackla sen sätta microlit i hela taket.

Hej!

Vi har gjort en del gipsplanktak där kunden velat ha slätt. Det är nästintill omöjligt att få att hålla i längden eftersom det är så små skivor med många rörelsefogar, och dessutom väldigt mycket arbete att remsa alla skarvar, bredspackla och sätta väv/microlite.

Jag hade satt upp vanlig 13mm gips (6mm gips har en ovana att inte "svälja" skruvskallar så bra, och så är spackelskarven väldigt grund så det är lätt att det blir utbuktningar när man spacklar med pappremsa)

Tror ärligt talat att det är det på sikt mest hållbara lösningen, och inte så värst mycket jobbigare än de andra alternativen.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.