Byggahus.se

Släta innertak

1. P
    Medlem Nivå 2
    Har precis fått klart mina släta innertak. Målaren har spacklat några kilo. Problemet är att målaren inte har fått skarven mellan ryggåstaket och burspråket rakt. Skarvarna är inte helt raka någonstans. Några säger att det är dåligt skuret (gipsskivorna) eller att det är målaren som inte kan spackla. Målaren har fått tre gånger på sig att fixa problemet. Ska man helt enkelt lösa problemet genom att sätta små lister som jag har sett Sävsjöhus gör i sina hus eller är jag för petig (enligt sambon) ::)?

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 12

Re: Släta innertak

Lista bara om du inte står ut med "misstaget"...

Svårt att bedöma "skadan" utan bild, kan du fixa det? Att snickare/målare skyller på varandra tillhör tyvärr vardagen...

3. S
    Medlem Nivå 6

Först vill jag bara säga att du valt det snyggaste alternativet till tak!!!

Om du stör dig redan nu, så skulle jag nog lista.
    Neutralt, så tunnt det går, i samma färg som taket.
    Jag retar mig enormt på små skavanker och ju mer tiden går så kan jag komma på mig själv att reta mig mer och mer :(

Det fulaste som finns i ett hus är spårade tak!!!
    Trätak är EN sak, spårade billiga plattor en annan.
    Lägenhetskänsla!!!!

Spårade tak kan aldrig bli snyggt , så är det bara.
    Tror inte det finns någon med så pass delad bak så man tycker det motsatta ;D

4. T
    Medlem Nivå 8

heh... personligen tycker jag mer om 60x120 elittak än gips då jag gillar att se avståndet...

hade blivit fett billigare med gipsat tak skulle jag tro

men men... antar jag gillar min "lägenhet"

hursom, 3ggr och han inte klarat det tyder på att fjärde eller femte knappast gör det bättre...

5. P
    Medlem Nivå 2

Tackar för svaren, håller med att släta tak är fina. Problemet är bara att få hantverkare som kan få dom släta. Halva huset har gjorts av en bekant och de är riktigt fina, några små skavanker. Ryggåstaket har en yrkesman gjort och han kommer att fakturera 9000 kr för detta underverk. Nu i dagsljus ser jag ca 40 % av alla skarvar + att inga skärningslinjer är raka. Det är nu en tredje gång som han får chansen att fixa till det. Nästa vecka skall spotsen läggas in. Vad skulle ni ha gjort, dumpa den sk målaren och försöka anlita en annan målare i sista minuten, eller att han får en fjärde chans?