Byggahus.se

Släta golvlister > 12 mm

1. C
    Medlem · 5 inlägg

Calvin

Medlem
    Hej hopp,

Nu har jag varit duktig och lagt parkettgolv på hela vår övervåning. För att undvika problemen vi har på nedervåningen med för små avstånd mellan golv och vägg såg jag till att följa instruktionerna dvs 10-15 mm mellan golv och vägg. När det nu är dax att sätta lister hittar jag inga släta vita lister som är bredare än 12 mm! Stön!

Är det någon som vet om det finns, helst färdigmålade vita?

Är det någon som stött på samma problem och löst det på något annat sätt?

/Nisse

2. B
    Medlem · 27 inlägg

Bengan_gbg

Medlem

Re: Släta golvlister > 12 mm

Jag kommer sätta kanallister runtom därhemma - de är 22 tjocka....MDF.

3. C
    Medlem · 5 inlägg

Calvin

Medlem

Kanallister som är 22 mm breda skulle ju lösa mitt problem med råge. Har du några data på dessa lister, hur de ser ut och var man kan köpa dem?
    Jag har aldrig använt mig av sådana förut. Blir det t ex bra runt ytterhörn och vid dörrfoder?

/Nisse

4. J
    Medlem · 37 inlägg

JonasR

Medlem

Grattis!  ;)

Jag sitter i samma sits med tillägget att jag har nog lite mer avstånd än 12 mm. Har lagt golv på en omfattande yta i en öppen planlösning och följer man direktiven från Kärsch så ska det vara minst 15-20 mm (!!) på denna stora yta till väggen.

Jag har letat och letat och funnit två lösningar.
    1) En konstig rektangulär klossliknande list (22 mm x 50 mm, vitmålad på Fredells) - används till något helt annat änd list - ser inte så bra ut kanske??

2) List 12 x 50 mm vitmålad med en smyglist om 8 mm som spikas med guldnål.

Jag tog det sistnämnda och ska börja just nu med eländet som dragit ut på tiden...

Jag önskar dig och mig själv ett stort lycka til!

5. C
    Medlem · 5 inlägg

Calvin

Medlem

Grattis själv! Det känns ju lite värmande att man inte är ensam. :-/

Hoppas din lösning blir bra men den låter lite bökigt med list på list. Jag gör däremot precis som du, drar ut på det i hopp om att jag kommer på nån bra lösning.

Just nu lutar det åt att kolla vad ett snickeri skall ha för att fräsa fram några lister. Förhoppningsvis blir det inte mycket dyrare än standardlister. Återkommer när jag fått in några priser.

Ett annat alternativ är att köpa massiva trälister och sedan måla dem själv men det låter både dyrt och jobbigt. Vi får se vilket det blir.

/Nisse

6. B
    Medlem · 27 inlägg

Bengan_gbg

Medlem

Förlåt att jag glömt svara.

Nu vet jag ju inte var du bor, men det finns lite data på www.abi-tra.se i alla fall. Det är väl rätt dyra priser (kring hundringen metern) men med den fördelen att man kan trolla bort kablar och sånt i rätt så stor utsträckning.

7. C
    Medlem · 5 inlägg

Calvin

Medlem

Tack för svaret.

Jag hoppar nog över kanallisterna. Kan inte tänka mig att jag klarar av att få till det snyggt runt trappan och vid de utåtvända hörnen (heter det så?).

I stället funderar jag vidare medan jag sätter alla andra hundratals meter lister som skall upp :p (Kanske överdrev lite där)

/Nisse

8. C
    Medlem · 5 inlägg

Calvin

Medlem

Yepp, nu är det löst. :)

Jag gick till närmsta snickeri och bad de göra en bredare (18 mm) och lite högre list. Pris: två timmars arbetskostnad (37 meter list) + materialkostnaden för planhyvlat virke. Sedan målade jag de själv vilket gick snabbt med vattenburen lackfärg och en liten roller.

Ett problem mindre!

/Nisse

9. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Ett bra tips är annars att köpa dubbelt av 12mm och sätta den innersta ca 20mm upp på väggen och sedan den yttre utanpå så att man får en liten fals upptill, blir helt OK och ger dessutom utrymme till kabeldragning under den innersta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.