Släpvagnsvikt olovlig körning

6k läst  113 svar

1. A
    Medlem · Nivå 17
    Nu blandar du in en annan typ av släpfordon.
    Det är ingen hastighetsskillnad mellan obromsat eller bromsat släp som ts funderar på.

2. A
    Medlem Nivå 2
    Jo.
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/hur-fort-far-du-kora/

Men, efter att ha tittat på min egen bil, kanske man inte kommer upp till det som gäller för 40km/h. Jag har max 750kg för obromsat släp, men halva min tjänstevikt är över 900kg.

TS ville lasta 500 eller 1000 kg, det kan vara över halva bilens tjänstevikt. I fall B, så skulle det vara det på min bil iaf och då riskerar man att bli av med körkortet om man kör i 80km/h, som ju då är 40km/h för fort och vad jag vet så drar de körtet om man kör mer än 30km/h för fort.

Det kan vara att släpvagnens vikt på 200 + den lägsta lasten på 500 överstiger TS bilens halva tjänstevikt, och då riskerar man alltså körkortet om man kör 80km/h.

Sen är det nog en prioriteringsfråga som polisen gör, vid en ev. kontroll, det kan jag inte svara på.

• Laddar…
  3. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 8
    Det är det visst det när släpets totalvikt överstiger bilens godkända dragvikt för obromsat släp så får man bara köra 40km/h när man sätter last på.
    Hade själv den aha-upplevelsen när jag funderade på obromsat vagn för ett par år sen. Lillbilen får bara dra 510kg obromsat och efter konsultation med trafikverket så fick jag informationen att jag fick dra tilltänkta släp utan last som vanligt men med last (eller Kåpa som jag tänkte utrusta vagnen med) så får jag dra vagnen till en vikt av 510kg men bara i 40km/h
    Trist om man förlorar körkortet när man trummar på i 70 påväg till stugan.

• Laddar…
  4. D
    Medlem Nivå 9
    Hmm,

Men ovan skrev någon att det är olovlig körning att köra en obromsad släpvagn med angiven totalvikt på 750kg om det står i regbeviset att bilen bara får dra 500kg.

Även om den är olastad

5. T
    Medlem Nivå 1
    Får bilen dra 500 kg obromsat så får du inte koppla en släpvagn som har en totalvikt på 750 kg utan den skall ha en totalvikt på 500 kg,
    Man får koppla en släpvagn som har den max totalvikt som står i registreringspapperna. Kopplar man en släp med för hög totalvikt kör man olovligt.
    Om man har en släp som lastar 500 kg och man lastar 800 kg så blir det överlast och böter men inte olovlig körning så länge totalvikten på släpen som bilen får dra inte överskrids, om inte man passerar körkortets behörighet.
    Alltså en släp med totalvikt på 750 kg obromsat får inte kopplas till en bil som får ha en obromsad med totalvikt på 500 kg.
    Därför är det alltid bättre med en bromsad släp den är säkrare och blir mindre problem

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 2
    Läste lite mer och olovlig körning ger tydligen "bara" böter plus att man inte får köra vidare med ekipaget (OBS! detta är personer som berättat vad som hänt, vet inte vad lagen säger specifikt). Men kör man 40km/h för fort, så ryker körkortet eller det finns en stor risk att det ryker i alla fall.

7. D
    Medlem Nivå 9
    Mm men då tror jag inte det är olovlig körning i samma bemärkelse som att köra lastbil utan lastbilskörkort. Då ryktet nämligen b-kortet på plats.

8. A
    Medlem Nivå 2
    Kan kanske bedömmas utifrån olika grader? Ingen aning som sagt. Iofs en sak, du framför ett fordon för vilken man inte har behörighet att framföra. I B-kort ingår att man får framföra fordon och släp sammankopplat, man har "bara" brutit mot en delbestämmelse.

Med det tankesättet så är ju ett "klassbrott" värre än en delbestämmelse inom klassen. Säg att du har A-kort för motorcykel, men inte B-kort och du kör bil, då kanske du blir av med A-kortet också då.

Bara rena spekulationer här.

9. A
    Medlem · Nivå 17
    Det blir så krångligt att dra upp alla ev. tänkbara alternativ så det förvirrar mera än det tillför gällande "normala" släpvagnar.
    40-km/h varianterna är ofta diverse släpvagnar för specialtransporter.
    Så för oss "vanliga Svensson" bör utgå från reg.bevisens vikter på dragfordon och släpvagn, det är när man börjar hitta vissa genvägar man riskerar att dribbla bort sig, men kalkylera vilka böter man ev. får betala.

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Du har fel. Samma fel som alla andra i dessa trådar. Får bilen dra 500kg obromsat och Släpvagnen väger 200kg, då får du lasta 300kg även om totalviktwn på vagnen är 750kg. Detta totalviktspratet är gamla regler om det öht varit sant någonsin för obromsat.

Vill du inte läsa reglerna har transportstyrelsen tydliga exempel på just detta fall.

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Den personen har fel.

12. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    I funderingarna vad som överlast och olovligt föreslår jag följande:

Vad får släpet lasta, vad får bilen dra, vad har du för behörighet.

Överskrider du vad släpet får lasta är det överlass.
    Överskrider du vad din behörighet tillåter är det olovligt (kan teoreriskt ske även med olastst släp även om det är ovanligt nu).

Överskrider man max släpvagnsvikt (vad bilen får dra) är det överlast.

13. H
    Medlem · Nivå 11
    Har en bekant som är fd polis. Fick detta berättat för mig.

Krävs det BE eller b96 för kombinationen. Och föraren endast har b, då är det olovlig körning.
    Det är i stora drag fordonens registreringsnummer i kombination som styr detta. (dragfordon och släpfordon)
    Ett "lätt" släp kan aldrig bli ett "tungt" bara för att man lastar det för mycket.

Däremot är det vanligt att det är fler brister vid överlastade fordon. Bristfällig surrning, negativt kultryck. mm.

Ibland går det till åklagare. Ibland stoppas vidare färd. Oftast böter.

"Bästa" platserna för kontroll är närheten vid.

Bygghandeln (överlast, negativt kultryck, behörighet) last som skymmer belysning, reflexer, regskylt.

Folkrace och biltävlingar,
    Behörighet. Överlast.

Hästtävlingar/travbanor. Överlast, behörighet. Har blivit bättre sista åren.

Återvinningscentral, bristande surrning av last, last som skymmer belysning reflexer eller regskylt, avställt släpfordon, släpfordon med lgf skylt efter bil. (släp med lastbar yta efter bil ska vara registrerat och besiktat)

Han var trött på alla förklaringar från "Svenssons" som "bara" ska.....

Det finns de som sköter sig exemplariskt.

• Laddar…
  14. R
    Medlem · Nivå 11
    Är det här sant? "släpfordon med lgf skylt efter bil. (släp med lastbar yta efter bil ska vara registrerat och besiktat)"

Hämtar virke, va-rör osv. med min båtvagn 30 km/h då den är perfekt för lång last.

Regeln är väl ingen fjädring.

"
    Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods. Det gäller

båttransportvagnar
    husvagnar
    tankvagnar."

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

Redigerat 25 dec 2018 11:14
  15. Patrik440
    Medlem Nivå 5
    1400kg bromsat ja.
    Vad fick du dra obromsat tro, samma som trådstartaren?

Hade en 9-3 -00 ett tag, den var gränsen 740kg för obromsat. :-/

För min Volvo ser det ut så här:

Fabrikat: VOLVO 1421341 T
    Tjänstevikt: 1260 kg
    Totalvikt: 1670 kg
    Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
    Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg

/ P

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: