Byggahus.se
Vi har en Caravan 1250XL och är kanonnöjd. Smidigheten väger tyngre än lastvikten. Har inte gått bet än på lastning dock :)

Håller på att kolla på nya däck till mitt släp, verkar svårt att komma upp i lastindex dock.
Den väger totalt 1300kg med maxlast, nuvarande däck är 195/65-14 och jag ska köpa dubbfria vinterdäck.
Nu sitter det däck med 89 i lastindex, däckfirman hade 88 att erbjuda. Man borde väl ha 92-93 nånting?

Jag hittar ett däck "Maxxis" i den dimensionen på infosite.se. Om du går upp till 15" så finns det mycket mer att välja på med högre index, och egentligen borde du kanske titta på ett c-däck?

Kan ju ha 185/70-14 också men jag föredrar att inte byta fälgar då detta är ett budgetsläp.

Ok. Tricket är annars att gå till 15" för det är en standarddimension på lätta lastbilar och där sitter c-däck. Utbud och priser blir då bättre.

Tror det är Mercedes bultmönster på den, kanske kan nosa upp nåt begagnat om man har tur.

Brukar väl vara Opel cirkel på de klenare axlarna? Har bara sett 5/110 på större och tyngre släp.

Det är fembultat, har för mig han sa Merca som jag fick det av.

Är det 5 bult brukar det vara 5/110 och samma nav dia som MB. Är dock inte helt säker på vad ET och nav dia är så det är inte säkert att alla MB fälgar passar.

Har ett Fogelsta på jobbet. 750kg lastvikt. Plåten är så tunn att den går som folie... Plastskärmar som standard, mums.

Robert-san01 skrev:
Är det 5 bult brukar det vara 5/110 och samma nav dia som MB. Är dock inte helt säker på vad ET och nav dia är så det är inte säkert att alla MB fälgar passar.
NEJ! 5/112 är det.

Jag köpte hakka 8 och kör alu sommar som vinter. Körde dubbfritt på bilen förut, så mina "sommarhjul" är dubbfria vinterdäck.

Tokslut skrev:
NEJ! 5/112 är det.

Jag köpte hakka 8 och kör alu sommar som vinter. Körde dubbfritt på bilen förut, så mina "sommarhjul" är dubbfria vinterdäck.
Korrekt!

5 mindes jag rätt iaf...

Det finns dock rätt många varianter av 5/112 som används på släp så man måste kolla så ET och navcentrum också stämmer.

Fick ett hyffsat pris på Nokia dubbfria med lastindex 92, det är ju så bra det behövs för min kärra så jag kör på dom.

C-däck ska du ha. Bättre för egenskaperna och allt. Finns garanterat i din storlek.
Jag köpte nyss 185R14C med fälg för 995:- / St. Lastindex 100/102 ( beroende på enkel eller dubbelaxcel)

Idag vart det nya däck. Nokian Hakka 185/70-14 92 XL. Det va så bra det gick att hitta. 1260Kg lastvikt klarar dom så det är ju ganska nära.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.