Byggahus.se
Bubblaren skrev:
Jag har via jobbet tillgång till ett släp med glasfiberkåpa och extra höga lämmar. Funkar klockren till det mesta håller soffan från Ikea torr på vägen hem, ris och grenar på väg till tippen kan inte blåsa av, det syns inte utifrån hur mycket last det är i det.
Har för mig att vi gav runt 10000 för ca 10 år sedan begagnat från Eldon.
Men hur kör du virke med en sådan kärra? Demonterar den hemma först?
 
Hej! Köpte en tikki 275x140 obromsad som är 1år(begagnad) för 1 månad sen,Totalvikten ligger på 650kg och enligt regbeviset får jag dra 550kg totalvikt men det är ju upp till mig hur mycket jag lastar trots att jag har en 650kg vagn.Vagnen har kåpa och går bra efter bilen men sedan när jag kom hem såg att det satt dubbade vinterdäck på vagnen (jag vet klantigt av mig eftersom jag kör med odubbat på bilen men det vart ett stressköp för det var inte den vagnen jag hade tänkt köpa från början)så jag tänkte jaha måste man köpa sommardäck till vagnen men så kollade jag att om man kör odubbat på dragbilen så går det att köra med dubbat på släpet men kör man med dubbat på dragbilen måste släpet ha dubbat med om jag nu har fattat det rätt annars grymt nöjd med vagnen gav 15000.
 
DIY_freak skrev:
Vad jag inte kan förstå är varför inte släpen säljs med dubbfria vinterdäck som standard. Då kan man ju köra dem både på sommar och vinter (om man kör dubbfritt dragfordon). Är de dubbfria vinterdäcken så ruskigt dåliga på sommaren att de inte skulle fungera på ett släp under sommartid?
Min Tiki levererades med däck märkta med M+S (mud and snow) har inte slitits märkbart under dom 3-4år jag haft kärran.
 
växelventil skrev:
Hej! Köpte en tikki 275x140 obromsad som är 1år(begagnad) för 1 månad sen,Totalvikten ligger på 650kg och enligt regbeviset får jag dra 550kg totalvikt men det är ju upp till mig hur mycket jag lastar trots att jag har en 650kg vagn.Vagnen har kåpa och går bra efter bilen men sedan när jag kom hem såg att det satt dubbade vinterdäck på vagnen (jag vet klantigt av mig eftersom jag kör med odubbat på bilen men det vart ett stressköp för det var inte den vagnen jag hade tänkt köpa från början)så jag tänkte jaha måste man köpa sommardäck till vagnen men så kollade jag att om man kör odubbat på dragbilen så går det att köra med dubbat på släpet men kör man med dubbat på dragbilen måste släpet ha dubbat med om jag nu har fattat det rätt annars grymt nöjd med vagnen gav 15000.
Har du kollat så det där med totalvikt mm verkligen stämmer? Nu kan jag inte reglerna obromsade i huvudet, men ett bromsat får du inte dra om totalvikten är högre än max dragvikt för bilen och du inte har BE-kort och det även om du kör släpet helt tomt.
 
växelventil skrev:
Hej! Köpte en tikki 275x140 obromsad som är 1år(begagnad) för 1 månad sen,Totalvikten ligger på 650kg och enligt regbeviset får jag dra 550kg totalvikt men det är ju upp till mig hur mycket jag lastar trots att jag har en 650kg vagn.Vagnen har kåpa och går bra efter bilen men sedan när jag kom hem såg att det satt dubbade vinterdäck på vagnen (jag vet klantigt av mig eftersom jag kör med odubbat på bilen men det vart ett stressköp för det var inte den vagnen jag hade tänkt köpa från början)så jag tänkte jaha måste man köpa sommardäck till vagnen men så kollade jag att om man kör odubbat på dragbilen så går det att köra med dubbat på släpet men kör man med dubbat på dragbilen måste släpet ha dubbat med om jag nu har fattat det rätt annars grymt nöjd med vagnen gav 15000.
Tycker det är oansvarigt att säga att det är upp till dig att överlasta ett obromsat släp. Anledningen till att din bil bara får dra 550kg är att den inte klarar av att bromsa med tyckte släp.. Och det är ju just det som ett obromsat släp kräver.... Att bilen klarar att bromsa.
 
Hej ja har kollat det.Det som är det intressanta är vad det står i regbeviset för obromsad släpkärra.Jag vill ju inte köpa en 500kg vagn om det står 550kg i regbeviset för dom flesta vagnarna ligger på 500,650,750 samma axlar på vikten bara registreringen som skiljer.mao så måste jag se till att jag inte överstiger totalvikt på 550kg på släpkärran.
 
Är släpet reggat för 650kg får du inte dra det med en bil som har max släpvikt 550. Det är inte fråga om hur många kg du lastar i verkligheten, utan vad som står i papperen!
 
Hej Nej har kollat det får köra med 650kg kärra bara jag inte går över 550kg totalvikt på kärran.Ring och kolla
 
Det är släpets tjänstevikt + aktuell last som begränsar högsta vikten du får dra, inte den maximala totalvikten släpet klarar.

Sedan är det du upp till dig att inte överstiga detta - vilket kan vara svårt att avgöra.

Som yrkeschaufför ser jag ofta stora hyrsläpar max/överlastade där dragbilen får kämpa för att hålla styr på släpet. Tyvärr är det inte alla uthyrare som upplyser vilka regler som gäller, även om du som förare själv skall känna till det.

Har kört med både obromsade och bromsade släp, tunga som lätta och tycker själv att skall man bara ha ett släp så investera i ett ordentligt bromsat släp.

Vad det gäller kvalitet så är oftast begagnade uthyrningssläp överlag de bästa, de byggs för att hålla länge och är ofta rejält tilltagna i chassikonstruktion samt har ofta överdimensionerade hjullager och upphänging då de rullar längre på ett år än de flesta "privatsläp" gör under sin livstid.
Att de sedan ofta har småskavander och påkörningsskador brukar ofta ge lite prutmån och lägre pris.

Reservdelar och hjullager är lätt att hitta till gamla hyrsläp och brukar vara lätta att fixa till. Många billigare släp har ibland "totallösning" med pressade detaljer som ej går att dela på, när väl hjullager är slut kan det vara svårt att fixa till det.

Kapell, grind eller öppet släp beror ju på vad man tänkt använda släpet till samt vilka årstider.
 
Redigerat:
Det finns ju en anledning till att släpen typas för olika totalvikter då det är exakt samma släp oberoende om det står 750, 650, 500 kg osv.

Det finns ju flera parametrar som spelar in och man blir inte klokare när man läser på nätet.

Släpets reggade totalvikt (egenvikt + Max last)
Bilens tjänstevikt
Verklig vikt av lastat släp
Vad som står i registeringsbeviset om Max obromsat släpvagnsvikt
Fartbegränsnngar 40 resp 80
B resp BE körkort.

Hej o hå
:)
 
NetNut skrev:
Släpets totalvikt är alltid tjänstevikten + aktuell last vilket gör att totalvikten varierar.

[länk]
Är inte det bruttovikt? Som jag uppfattar det är totalvikten tjänstevikt plus Max tillåten last.
 
Jag har haft ett obromsat Fogelstasläp i ca 9 år. Lämmarna är förhöjda med ca 20 cm, och släpet är försett med s.k. kartonglock. Det senare sjunger på sista versen nu. Släpet är registrerat med max vikt 650 kg. Ett obromsat standardsläp kort sagt.

Så länge man håller sig borta från grus, jord och sand osv, fungerar släpet perfekt till att transportera byggmaterial och byggsopor. Om man bor i tätort kan man ju alltid ta fler vändor med släpet utan att det blir för tidsödande. Jag brukar köra med just-in-time konceptet, eftersom jag normalt inte har plats att lagra en massa byggmaterial. Jag skaffar helt enkelt det jag kommer att göra av med inom ett par dagar. Bortforsling av takpannor och shaktmassor osv sker med container. Det är inte alltid så dyrt som man tror, speciellt med tanke på hur mycket tid och jobb man sparar. En container med takpannor i somras gick på totalt ca 1500 kr. Det hade blivit många vändor till tippen med ett släp, även om man får lasta ett ton på det.
 
NetNut skrev:
Släpets totalvikt är alltid tjänstevikten + aktuell last vilket gör att totalvikten varierar.

[länk]
Det är bruttovikten. Totalvikten är tjänstevikten plus maxlasten.

För att köra över 40 km/h:
Totalvikten får INTE överstiga bilens halva tjänstevikt om släpet är lastat. Detta gäller om det så bara ligger ett spik på släpet. Totalvikten är alltid den samma avsett last.

Är släpet HELT olastat får man räkna med tjänstevikten i stället för totalvikten.

Observera att man blir av med körkortet vid 70 km/h om man bryter mot ovanstående.

För att släpet skall räknas som lätt släpfordon (B-körkort)
Totalvikt max 750 kg eller totalvikt under dragbilens tjänstevikt. Max 3,5 ton totalt.

Sedan kan det finnas tekniska begränsningar på dragfordonet, tex att dragkroken inte klarar mer än 600 kg. I det fallet räknar man med bruttovikten, dvs tjänstevikten plus aktuell last.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.