Släpper tegel från fasad

291 läst  9 svar

Nästa tråd i Fasad
  1. H
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Behöver er hjälp med råd och input. Är dålig på sånt här överlag tyvärr (men hoppas lära mig med åren..)
    Upptäckte idag att tegel släpper under ett fönster på ovanvåning.. låg en stor tegelbit på marken under.
    Vad gör jag åt detta? Vem vänder jag mig till för åtgärd?

Tack på förhand

2. H
    Medlem Nivå 4
    Ingen?

3. E
    Medlem · Nivå 14
    Ser ut som det är putsen som har släppt. Stämmer det eller är det hela bitar av tegelstenen som ramlat ner?
    Om du inte kan fixa det själv får du vill ringa en lämplig hantverkare. Det brukar vara strösslat med reklam om hantverkare som fixar det ena och det andra.
    Finns det ingen sådan där du bor?

4. H
    Medlem Nivå 4
    Det stämmer, är putsen som krackelerat och faller ner.

5. H
    Medlem Nivå 4
    Förlåt. Det är tegel som lossar och släpper.

6. J
    Medlem · Nivå 8
    Det ser väldigt tätt ut mellan markisen och teglet. Kan det vara så att väggen aldrig torkar ut, och att det fryser sönder på vintern av den anledningen?
    En vanlig reparationsmetod är at tman sätter in en tunn balk under nedersta raden och lägger en ny rad med tegel längst ned.

7. H
    Medlem Nivå 4
    Ja så kan det vara. På bottenplan ser några tegelplattor rätt dygnsura ut under markisen.

Bild på bottenplan

8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Nä, det är puts på bilden som du visar.

9. H
    Medlem Nivå 4
    Ja, du ser vad kunnig jag är :crysmile:

10. J
    Medlem · Nivå 8
    Det ser ut som om någon putsat utanpå tegelfasaden och nu släpper det pga fukt. Har du tur och det bara är putsen som lossat och ej teglet under är det ju bara att antingen knacka bort det lösa ner till teglet och måla eller putsa till enkelt, eller hitta roten till det onda. Alltså troligen fukten som kapslas in.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: