Byggahus.se

Slänt modell ättestupa...

1. C
    Medlem · Nivå 8
    Vi bor strax söder om Sundsvall vid en stor insjö 4 meter från husväggen har vi en lååång slänt, 20 meter ungefär....där växer allsjöns ogräs....vi vill gärna ha nåt annat där..... Tips önskas....Slänten ligger direkt mot öster...o ner till vattnet är det mellan 1,5 o 2 meter......

Redigerat 19 apr 2015 19:19
  2. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · Nivå 9
    Jag jobbar inom Mälardalen, så jag är inte expert på hur växterna uppför sig i Sundsvall.

Men ogräset måste bort innan ni planterar. Föreslår att täcka av allt 2-3 växtssäsongen med ljustät duk (sök på weed killer eller ogräsduk), då komposteras allt under. Se till att täcka en bra bit åt sidorna också, och se upp vid skarvar så det blir helt ljustätt.

Sen skulle jag satsa på en effektiv ekonomisk marktäckare som "gör jobbet". Öster är morgonsol, men ev har ni sol hela dagen, eftersom solen står högt i söder? Kolla upp detta och välj växt efter läget. Vet inte heller vilken jord ni har, och om det är blött eller torrt.

Kolla stefanandra Crispa, blåbärstry Anja, björspirea Tor, krypoxbär Eichholz, liten svartaronia Glorie, matt-en Green Carpet, sockblomma, liten flocknäva, flocknäva, bergormrot Darjeeling Red – det är dem jag kommer på i skrivande stund, som jag tror funkar i lite högre växtzoner.

Redigerat 20 apr 2015 07:53
    • Laddar…