Okej nu har jag lugnat mig lite.

Vi håller på och ska fixa till ett rum här hemma och ska slipa ner ett parkettgolv. Rummet är drygt 8m2 så en större bandmaskin kändes svårmanövrerad. Eftersom det inte verkar finnas något mellanting fick vi en enligt bifogad bild (kantslip?).

Kantslipmaskin på ett ojämnt slipat parkettgolv i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag tyckte den tog lite dåligt. Vi har fått väck ett lager förvisso men det är flammigt så gick över det med samma papper igen (40) men verkar inte gör någon skillnad.

Jag ber er nu titta på bilderna jag bifogat. Första bilden visar pappret som kom med maskinen och det är så jag förväntar mig att ett använt papper ska se ut. slitet och väldigt "använd" yta. Den andra bilden på är mitt papper efter jag gått igenom rummet en och en halv gång(!).

Slitna slipmaskinspapper med damm och skräp på, använda vid parkettgolvsrenovering.
Skapa konto
Slitna slipmaskinspapper på ett slipat parkettgolv med dammpartiklar och en suddig bakgrund.
Skapa konto
Två slipplattor, en färsk och en använd, på träyta; för parkettgolvslipning.
Skapa konto

Vad är det jag gör för fel? när jag tittar på maskinen i stående läge så verkar hela pappret röra vid golvet. jag provar att inte sätta till någon kraft med maskinen, och jag provar att trycka i olika grader, men får inget tillfredställande resultat. Vad är det jag missar? Det är stor risk för handhavandefel då jag inte är van med verktyg, men jag tycker det är lite väl i detta fallet....

Nu blev jag arg av att skriva om det, kanske slänger ut maskinen genom fönstret ändå!

tusen tack för titten och svaren!

/Mathias

Som du skriver så är det en kantslip, man slipar kanter med den inte hela golvytor.
Du kommer aldrig få ett tillfredställande resultat med enbart kantslipen.

Hyr dig en redig golvslip eller hyr in proffs.

• Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Som du skriver så är det en kantslip, man slipar kanter med den inte hela golvytor.

Hyr dig en redig golvslip eller hyr in proffs.
L Larsson93 skrev:

Hyr dig en redig golvslip eller hyr in proffs.[/
jag hör dig. Jag måste säga att jag känner mig lite lurad. Uthyrningen visste vad vi skulle göra och att vi inte vet vad vi håller på med, och detta skulle gå bra med lite tålamod. men de hade bara den stora bandslipen och i mitt huvud va den för stor för detta utrymmet.

vad är en ordentlig slip?

Jag skulle tycka att de påpekar att det är en kantslip och en X bör användas…

trist

resultatet:
Ett nytt trägolv med ojämn slipning och synliga slipmärken, nära en vägg med flagnande färg.
Skapa konto

Tanken var att olja det lite mörkare, typ teak-nyans. Kan det dölja det flammiga eller det är bara att börja om, med den här mystiska slipen?

Bandslip eller tex en pallman spider.

Med mörkare golv syns väl ojämnheter betydligt mer är min erfarenhet.

Gäller att slipa bort all den gamla lacken/oljan. Annars blir det flammigt när du lägger ny behandling av lack/olja.

• Gilla
Mathiasheder
  • Laddar…
Jahaaaapp, älskar att lära mig renovera! Tack för inputen

M Mathiasheder skrev:
Jahaaaapp, älskar att lära mig renovera! Tack för inputen

Man lär sig alltid något :)
Tips till nästa gång. Fråga först innan man börjar med något nytt :)

Litet tips. Gör klart väggarna före du slipar resten av golvet & behandlar. Inte särskilt bra för nybehandlat golv att bli täckt.

Vänta minst 14dagar efter sista behandling innan ni lägger in mattor tex :)

L Larsson93 skrev:
Man lär sig alltid något :)
Tips till nästa gång. Fråga först innan man börjar med något nytt :)

Litet tips. Gör klart väggarna före du slipar resten av golvet & behandlar. Inte särskilt bra för nybehandlat golv att bli täckt.

Vänta minst 14dagar efter sista behandling innan ni lägger in mattor tex :)
tack Larsson. Du har såklart rätt, vi försöker också se det så. Klart man ska fråga, vi frågade personerna som hyr ut maskinerna, som jag tänker är yrkesmän.

sen är internet ett underbart ställe. Du hittar alla svaren du letar efter oavsett om de är rätt eller fel. Vi fick höra att ta golvet först innan ni målar osv för att dammet inte ska sätta sig :)

men nu tar vi nya krafter och rycker upp oss! Dom har bara en stor jävla bandslip, sådan man höjer och sänker medens man går. Känns som man kommer kunna slipa 1 kvm med den…vi får se!

• Gilla
Larsson93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.