Byggahus.se

Slänga asbest

1. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 956 inlägg

nimhed

Medlem
    Vet inte i vilket underforum jag skulle skriva, men provar här.

Detta är kanske mer politik än juridik.

Jag hörde mig för till återvinningen angående hur jag skulle göra då jag har en skräphög med eternitskivor.

De meddelade hur och sa att det kommer kosta mig 1kr/kg som privatperson.

I min kommun är det fortfarande gratis för privatperson att slänga på återvinningscentralen, men då alltså inte om det gäller asbest.

Jag trodde att en stor tanke med att ha det gratis var att undvika att folk dumpar skräp på annat ställe.

Om så är fallet borde ju farligt gods vara det första att hållas gratis.

Jag kommer naturligtvis inte dumpa mitt, utan jag kommer snällt betala avgiften.

• Laddar…
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 351 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Här får man slänga 3kg asbest gratis. Fast 1:-/kg är ju ingen astronomisk summa heller.....

3. D
    Besserwisser · E · 17 963 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Här tror jag att det är 300kg. Det är som sagt dumt att ha avgift på att länna in något som man absolut vill ha inlämnat.

Jag har en trave oöppnade fasadskivor som jag ska försöka göra mig av med. Men jag har slängt en del begagnat tidigare.

4. H
    Moderator · Stockholm · 44 298 inlägg

hempularen

Moderator
    Här i Stockholm är det som sagt gratis. Men de har då rätt rigorösa krav på inpaketering och storlek på paketen.

Du får kanske slänga lite mer "fritt" om det kostar?

5. nimhed

nimhed

Medlem
    Jag kanske skulle skrivit 1000kr/ton istället ;)

6. nimhed

nimhed

Medlem
    Jag har inga större invändningar mot prissättningen som sådan.

Det är mer, som Daniel 109 också skriver, dumt att ha en avgift på något som man verkligen vill ha in.

7. nimhed

nimhed

Medlem
    Det hade varit intressant att höra sysavs inställning till det hela.

Marlen, du kanske kan ställa frågan?

8. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 920 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Slängde ett rör i helgen, sysav Malmö. Satt en skylt om att hade man mer än 1kubik så skulle man ta kontakt med dom. Man slängde det i en sluten container genom en lucka. Tog ett djupt andetag, öppnade luckan o öste ner det o gick därifrån innan andan tog slut

9. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    I Halmstad finns det ingen möjlighet att gratis slänga eternit/asbest sedan juni i år, då soptippen som tog emot, stängdes! :mad:
    Kommuninnevånare som vill bli av med det, hänvisas till RagnSells som givetvis inte tar emot något gratis! Finns risk att folk istället fixar bort det på mer tvivelaktiga sätt.

10. M
    Medlem · 496 inlägg
    I min kommun finns det en tät container på varje återvinningscentral där man kan lämna asbest. Har inte sett någon skylt om begränsningar.

11. nimhed

nimhed

Medlem
    Spillepengen?

• Laddar…
  12. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 816 inlägg

harry73

bra på allt
    https://www.sysav.se/Privat/Sorteringsguiden-for-hushall/?sg-t=avfallskategorier&sg-fid=1552
    Läste på sysavs hemsida https://www.sysav.se/Privat/Sorteringsguiden-for-hushall/?sg-t=avfallskategorier&sg-fid=1552
    att man får lämna max 1 kvm (inte kubik) på din avfallsanläggning
    Större mängder lämnas på Spillepengen eller Hedeskoga (Ystad) och då kostar det 1063kr/ton

Brukar du ha vägen förbi en återvinningsstation kan du slänga det i små mängder, annars är det kanske lika bra att ta den kostnaden och köra allting till spillepengen

• Laddar…
  13. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 920 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Ja, 1kvm var det nog då. Sen är har spillepengen flyttat ut i norra hamnen nu. Rätt off men större ytor att komma åt med bil o släp än gamla spillepengen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.