Släng den gammalmodiga fogsvansen!

16k läst  25 svar

1. Pingler
    Medlem Nivå 5
    Vill provocera den svenska snickarkåren lite men jag menar faktiskt allvar.

Fogsvansen är gammalmodig och grovt överskattad för att kapa trä. Enda anledningen till att den fortfarande finns kvar är att så få känner till japansågarna.

Jag ledsnade på att klättre runt på tak, upp o ner på stegar osv och leta efter fogsvansen så snart man skulle såga av en bräda/planka eller tegelläkt och började leta efter alternativ.
    Nu har jag en ihopfällbar japansåg i snickarbältet eller fickan och det fungerar helt suveränt. Den är grymt vass och sågar på draget vilket gör att bladet kan göras tunnare (mindre material att ta bort) och jag sågar av en bräda eller planka lika snabbt eller snabbare än tidigare. Om jag räknar tiden jag sparar på att slippa hämta en fogsvans så snart man ska såga, så går det dubbelt så snabbt.

En annan stor fördel är att man kan såga UTAN stöd av något. Försök stå på en stege och håll en tegelläkt och kapa den med fogsvans.... Med en japansåg kan man såga säkert endast med hjälp av vänstra handens grepp.

Desutom ersätter den ibland sticksågen eftersom man kan skrapsåga hål i en träyta och sticka in bladet och såga.

Våga prova och du kommer aldrig att vilja vara utan den i bältet.

2. O
    Medlem Nivå 3

Re: Släng den gammalmodiga fogsvansen!

Hej!

Instämmer! Dragsågar av japansk modell är väldigt bra. Måste provas! Kan du närmare beskriva den du använder? Hopfällbar sa du. Länk?

Hälsn Erik E

3. Pingler
    Medlem Nivå 5

Hej öbo!
    Min första var en Silky Pocketboy som reades på Classes fyndhörna i Insjön. De hade en med svart handtag och grov tandning och en lila med fin tandning. 99 kr styck. Lade den grova i bältet och när vi höll på att snickra på ett tak så skulle kollegan ränna iväg efter fogsvansen. Jag tog fram den lilla och han började skratta åt "leksaken". Men han tystnade när jag sågade av läkten i några drag. Den fintandade lade jag i snickeriet för finsågningar. Det var med dessa korta ihopfällbara som jag började begripa hur annnorlunda och grymt effektive dessa sågar är. Sedan har jag köpt större fällbara med 210 mm blad. Silky Super Accel och SIlky Gomboy. Båda med fina och grova blad.

4. M
    Medlem Nivå 7

Har själv aldrig testat japanska sågar men kommer att göra det när behovet uppstår.
    Jag läste dock i Gör Så Här test av fogsvansar att en japansåg (märke Irwin) inte kunde ersätta just fogsvansar. De förklarade inte närmare just varför den inte kunde ersätta fogsvansen.

Vore ju intressant att ta reda på varför GDS kom fram till att en japansåg inte kan ersätta en fogsvans.

5. tallmilan
    Medlem Nivå 9

För att sandvik är en stor annonsör ???

6. Pingler
    Medlem Nivå 5

Jag har också en sådan "japan"såg som de testat, liggande i bilen.
    Den fungerar bra som ersättning för fogsvansen tycker jag, men den är inte i närheten av en riktig japansåg i själva slipningen eller i konstruktionen. Avverkningen är inte bättre än en bra fogsvans. Men den är inte särskilt skön att såga med. Och jag håller med GDS om att det inte är en fogsvans, hur man nu kan ta det som en självklar anledning att ge den lågt betyg. De kallar den dock en "perfekt finsnickarsåg". Jag skulle vilja hävda att den suger som finsnickarsåg jämfört med en riktig japansåg.
    En japansåg har mycket komplicerad slipning, har aldrig fogsvanshandtag utan ett rakt handtag vilket ger mycket bättre kontroll. Man behöver inte trycka hårt på en japansåg vid sågning, nämligen.
    Men framförallt:
    Den sämsta egenskapen hos alla de testade sågarna är att de alltid ligger någon annanstans än där jag ska såga för tillfället. Halva vitsen med en fällbar japansåg är att du har den med dig och slipper leta/hämta.

Men ska du köpa en japansåg så satsa på kvalitet. Sällan märks skillnaden mellan 200 kr och 400 kr så tydligt.

7. phl
    Medlem Nivå 14

Om jag nu vill prova en japansåg, var hittar jag en dito? Märkesbög/kvalitetsmedveten som jag är vill jag då ha en bra pryl, vilka affärer i Malmö-regionen för dem?

8. Pingler
    Medlem Nivå 5

Märket är Silky. Jag har köpt i USA samt skickat efter från svenska http://www.gronytekonsult.se/gronframe.html
    De har en tråkigt nog en ganska liten sortering av lämpliga hopfällbara sågar. Jag använder Silky Super Accel och Silky Gomboy. Super Accel är visserligen nästan lite för grovt tandad men har en grym kapningsavverkning och går bra att ha i fickan. I USA fanns den med ett mer fintandat blad.
    För finsnickerierna ska man självfallet ha en mer fintandad variant. Men jag gillar fortfarande att finsågen är ihopfällbar trots att den mest används i snickeriet. Det extremt vassa bladet är alltid skyddat på det viset. Silky Tsubasa och Woodboy är två alternativ.

9. T
    Medlem Nivå 8

måste bara hålla med trådskaparen... har aldrig kommit till att gilla fogsvansen...

fick en japansåg i julas, kommer kompletteras med en hopfällbar till sommaren att ha i bältet...

10. E
    Medlem Nivå 1

Hej,

Jag kan hålla med om att det finns stora fördelar med dragsågar av Japansk typ men för att få ut det bästa av fördelarna så måste man ha "riktiga" Japansågar dvs kvalitets sågar tillverkade i Japan. Jag har 2 sågar som jag köpte i Japan när jag bodde i där, (jag bodde i Tokyo under 8 år och har en Japansk fru) När jag jämför dom med de "Japansågar" av tex Amerikanskt fabrikat som finns i marknaden så suckar jag mest. I Japan har man utvecklat dessa sågar under mycket lång tid och man vet vad som är viktigt tex att handtaget måste vara helt rakt utan gummigrepp tex och så lätt som möjligt och att sågbladet måste vara så tunt som möjligt.

Jag har en sk dozuki såg som har en mycket komplex tandning som jag aldrig har sätt på en såg tillverkad någon annanstans men komplexiteten och den relativa skörheten i det tunna bladet pekar också på en av de få nackdelar som finns med dessa sågar, de skadas lätt av gruskorn eller tex spikar så för mig så finns alltid fogsvansen till hands för att tex såga reglar, ställningsvirke eller dylikt.

Hans

11. ACME
    Medlem Nivå 12

Jag håller med Hans, till reglar och dylikt är ett 0.2 mm tjockt blad inte idealiskt. Då är en fogsvans av bra kvalité ett lämpligare och effektivare val.
    Däremot vid finlir och justering av lister är japansågen grym!

12. N
    Medlem Nivå 7

Jag sågade ner i golvet med min så kallade japansåg. Råkade såga igenom en spik som var dold. Men den har inte fått några skador på tänderna och den sågar ännu väldigt bra .

13. A
    Medlem Nivå 14

Är det någon som provat de japansågar som finns på ClasOhlson och kan bedömma kvaliten. Kan tänka mig att köpa en för att testa men vet inte riktigt vilken av dem man ska välja. Tar gärna emot tips.

14. E
    Medlem Nivå 1

Jag har inte provat någon "Japan" såg från Clas men jag har tittat på de som ser ut att vara "riktiga" dvs av Japansk traditionell modell, 30-7170 , 30-7169, eller 30-7168. Jag skulle nog satsa på dessa före de andra som finns med gummihandtag. En Dozuki såg är perfekt för att kapa lister, en Ryoba såg är mer en universal såg för diverse kap och klyv arbeten, jag använder en Ryoba såg om jag måste såga längs med fibrerna den är helt överlägsen en vanlig såg.

Annars så har jag hittat denna firma på nätet som har riktiga Japan sågar http://www.nakaya.nu/ny_sida_1.htm Jag har inte köpt något där men fabrikatet är välkänt i Japan, priserna är dock mycket höga jämfört med vad man betalar i Japan.

MVH Hans

15. N
    Medlem Nivå 7

Jag har köpt min "japansåg" på clas ohlsson. Det är den med rakt handtag som har ett 2 sidigt blad. Ena sidan för att kapa och andra för att klyva. Tycker att den fungerar mkt bra.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.