Byggahus.se

Släkt med KA vid totalentreprenad?

1. Systray
    Medlem Nivå 1
    Vi ska bygga bytt och behöver såklart en KA. Nu kommer det fram att svärfar råkar vara certifierad kontrollansvarig.

Får vi använda honom då varken vi eller han kommer göra nånting själva med bygget? Rent tekniskt är jag byggherre men jag kommer inte göra någonting alls då vi kör 100% totalentreprenad. Svärfars byggfirma kommer inte heller inte vara inblandad över huvudtaget utan han gör detta "privat" eller vad man ska säga.

2. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag är tveksam till om han ses som opartisk, eller om släktskapet är ovidkommande. Hör med en byggnadsinspektör på kommunen. Kanske finns det någon annan på svärfars byggfirma som också är certifierad KA, som kan åta sig uppdraget.

3. Systray
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar, ska kolla med kommunen!

Såhär står det på Boverket: "Den kontrollansvarige måste ha en självständig ställning. Det betyder till exempel att han eller hon inte får vara nära släkt med den som utför åtgärden eller arbeta på samma företag."

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 19
    Tanken är att KA ska vara frånkopplad från byggaren och är det du som är byggherre så finns det risk att det inte godtas

5. C
    Medlem · Nivå 11
    Precis, utför man inget arbete får man vara sin egen KA. D.v.s. en nära släkting är inget problem.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · Nivå 8
    Du får inte vara din egen KA i stora projekt (även om du själv jobbar som KA). Det ska vara en obunden person som är certifierad.

7. C
    Medlem · Nivå 11
    Nej, det stämmer inte.
    En beställare t.ex. får vara KA, vilket är samma fall som en privatperson bygger utan att själv utföra något arbete på arbetsplatsen.

8. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag tror det är som jag skrev, men blir osäker. Du får gärna hänvisa till källa så kan jag läsa på bättre.

9. C
    Medlem · Nivå 11
    Kap 10 par 9

Byggherren, projektören eller en anställd hos byggherren kan vara kontrollansvarig förutsatt att den kontrollansvariga inte:

• själv utför de åtgärder som ska kontrolleras,
    • är nära släkt med den som utför åtgärden,
    • har ett anställningsförhållande till den som utför åtgärden, eller
    • arbetar inom samma företag som den som utför åtgärden.
    Edit: Lade till bild på analog skrift också.

Redigerat
    • Laddar…
  10. Systray
    Medlem Nivå 1
    Tack för diskussionen :) Låter som att det "bör" funka då men att det som vanligt är kommunen som har sista ordet

11. Bästa svaret

Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Boverket har som vanligt en god genomgång av frågan:
    https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...cessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/

Precis som @C.Lundin anger så är nyckeln för att greppa lagstiftningens upplägg att förstå vem som ska kontrolleras av vem. Den som ska kontrolleras är den som praktiskt utför något, bygger något. För vems räkning då? Ja, främst för byggherrens räkning som är den som är ansvarig för bygget.

Ibland kan det upplevas som att KA jobbar för kommunen men så är lagstiftningen inte tänkt. Kommunen har bara ett finger med i spelet i samband med att utse KA för att säkerställa att en certifierad KA finns för bygget.

Av det här skälet går det bra att KA står i beroendeställning till sin uppdragsgivare byggherren. KA kan t o m vara byggherren själv eller redan vara anställd av byggherren. Från Boverkets sida ovan:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-08-02 kl. 08.26.59.png

12. M
    Medlem Nivå 1
    Min svåger har byggt med sin svärfar som KA. Bättre kan det inte bli, var på byggplatsen varje dag och fick snickarna att svettas.
    KA ska vara opartisk från de som bygger. Behöver inte vara opartisk från byggherren. Byggherren anlitar ju fritt KA, svårt få det opartiskt då.