Byggahus.se

Sladdställ

1. T
    Renoverare Nivå 14
    Har köpt två plafonder till hallen att montera i lamputtag i takdosa. Fick dock bara tag i ett sladdställ med lamppropp och 20cm jordad sladd. Köpte då en jordad lamppropp till men vad ska jag använda mig för kabel/sladd? Hittar ingen lampsladd med jord nånstans. Kan jag köra med EKK? FK?

2. S
    Medlem Nivå 6
    Möjligen har jag missförstått frågan. Varför efterlyser du en speciel lampsladd? Varför inte en vanlig anslutningskabel typ RKK. Finns i så gott som alla varuhus. FK och EKK olämpliga pga av att de är styva. Enligt min uppfattning ser det amatörmässigt ut med dessa.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Har du jordplint i armaturen då?
    Om armaturen saknar jordanslutning och är märkt med dubbelfyrkantsymbolen så är den dubbelisolerad och behöver ej någon skyddsjord ansluten. Då tar du helt enkelt en två-ledare lampsladd.

Har armaturen jordplint ska den egentligen jordas. Det rätta då är en treledare med mångtrådiga kardeler, för om man använder EKK eller FKK (som exempel) så brukar den solida ledaren (eller de få grova i FKK) gå av ganska snart. Farligast är det när det precis gått av av alt nästan gått av, då kan det bli rejält varmt vid brottstället.

Hittar du ingen sådan sladd kan du kanske skrota en gammal skarvsladd eller grendosa, ett sladdställ till datorn eller liknande, alla sådana sladdar har mångtrådiga kardeler.

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja egentligen inte bara olämpligt, utan faktiskt helt felaktigt.

5. T
    Renoverare Nivå 14
    Okej, FKK eller RKK alltså, tack.

6. M
    Medlem Nivå 9
    Och FK är också felaktigt eftersom den bara är grundisolerad. Det måste vara en kabel med två lager isolering.

7. T
    Renoverare Nivå 14
    Det får bli att kapa en skarvsladd, vem saknar 15cm? :p