14 119 läst ·
11 svar
14k läst
11 svar
Släckt eller tänd kalk?
Om du åker till en proffs butik (riktig personal, inte finniga snorungar) så tar de fram en säck med färdigblandat putsbruk, med "rätt" blandning av kalk och cement ett "kc-bruk".
Jag har svårt att tänka mig att du ska blanda i släcktkalk i ett b-bruk, då ändrar du ju andelen bindemedel och det är knappast ett b-bruk längre.
Jag har svårt att tänka mig att du ska blanda i släcktkalk i ett b-bruk, då ändrar du ju andelen bindemedel och det är knappast ett b-bruk längre.
Osläckt kalk är rättare sagt bränt kalkfremag skrev:
Om den kan spränga stenar vet jag ej men het blir det när man släcker bränt kalk.
gaia
Tyvärr verkar det som att de som kan bruk har tagis semester. 
Det är lurit det där med bruk. Det finns KC-bruk som inte står KC först i namnet tex maxit sepro 135 som är ett C-bruk. Det ska grundas med ett starkare bruk.
Tyvärr är maxits hemsida inte särskilt funktionell, men om du söker på murbruk eller något annat så får du fram produkter som inte dyker upp i direktlänkarna.
Den släkta kalken är precis som cementen(normalt portlandcement) bindemedel och andelen bindemedel avgör styrkan på bruket.
När man ska använda cement resp kalk är mig en gåta, och det finns nog ett hundratal olika produkter, men fråga ett proffs. Jag fick en lång föreläsning om blandnings andelar osv. när jag skulle reparera en skorsten.
Presonligen skulle jag välja maxits produkter för jag uppfattar de som bättre, men jag kan inte bevisa det. Det är ren känsla.
Det är lurit det där med bruk. Det finns KC-bruk som inte står KC först i namnet tex maxit sepro 135 som är ett C-bruk. Det ska grundas med ett starkare bruk.
Tyvärr är maxits hemsida inte särskilt funktionell, men om du söker på murbruk eller något annat så får du fram produkter som inte dyker upp i direktlänkarna.
Den släkta kalken är precis som cementen(normalt portlandcement) bindemedel och andelen bindemedel avgör styrkan på bruket.
När man ska använda cement resp kalk är mig en gåta, och det finns nog ett hundratal olika produkter, men fråga ett proffs. Jag fick en lång föreläsning om blandnings andelar osv. när jag skulle reparera en skorsten.
Presonligen skulle jag välja maxits produkter för jag uppfattar de som bättre, men jag kan inte bevisa det. Det är ren känsla.
Kalkbruk är det som du förmodlingen tänker göra. Släckt kalk är en del av kalkbruket, som oxå kan köpas färdigt, men då betalar du dyrt för grus, ungefär som att köpa färdigblandad torr betong, man köper portland men mest grus för lite dyrare pengar.
Du kan blanda kalkbruket själv med släckt kalk och grus. Prova vad som är lämpligt för din tillämpning, det brukar som tumregel vara 20 volymprocent kalk och resten fin grus. Ibland bulkar man med lite kalksten oxå.
Exakt hur du ska göra i ditt fall kan en (äldre) murare säkert tipsa om.
Kalkbruk ska användas på vanligtvis äldre murningar som redan har kalkbruk.
Du kan blanda kalkbruket själv med släckt kalk och grus. Prova vad som är lämpligt för din tillämpning, det brukar som tumregel vara 20 volymprocent kalk och resten fin grus. Ibland bulkar man med lite kalksten oxå.
Exakt hur du ska göra i ditt fall kan en (äldre) murare säkert tipsa om.
Kalkbruk ska användas på vanligtvis äldre murningar som redan har kalkbruk.
OK, bilden klarnar men...
...skorstenen ska ju helst rengöras.
Sotning klarar jag men hur rengör man allt klet och kladd som lär göra att nruket kanske inte fäster så bra - om man nu inte är så liten att man kan krypa ned i skorstenen? Nå'n som har tel.nr till Tomten?
:
...skorstenen ska ju helst rengöras.
Sotning klarar jag men hur rengör man allt klet och kladd som lär göra att nruket kanske inte fäster så bra - om man nu inte är så liten att man kan krypa ned i skorstenen? Nå'n som har tel.nr till Tomten?
:
Nu börjar det klarna lite mer.
Det du menar är att du ska blanda ett b-bruk baserat på släckt kalk?
Man kan nämligen blanda på ren cement eller blandat cement och kalk.
För att krångla till det ännu mer så finns det hydralisk och icke hydralisk kalk.
Enklast vid små mängder är att köpa färdigt bruk, men ska du göra mycket så blandar man själv. Hur som helst behöver du ett riktigt råd/recept.
Jag trodde du skulle slamma utsidan av skorstenen.
Nu är det invändigt, och då är inte slamning godkänt som lagnings metod har jag hört.
Vill du ha det typgodkänt ska det vara typgodkänd (dyr) keramisk massa.
Det du menar är att du ska blanda ett b-bruk baserat på släckt kalk?
Man kan nämligen blanda på ren cement eller blandat cement och kalk.
För att krångla till det ännu mer så finns det hydralisk och icke hydralisk kalk.
Enklast vid små mängder är att köpa färdigt bruk, men ska du göra mycket så blandar man själv. Hur som helst behöver du ett riktigt råd/recept.
Jag trodde du skulle slamma utsidan av skorstenen.
Nu är det invändigt, och då är inte slamning godkänt som lagnings metod har jag hört.
Vill du ha det typgodkänt ska det vara typgodkänd (dyr) keramisk massa.
Men min sotare säger att det går bra att slamma skorstenen. Huvudsaken är att det blir tätt mellan kanalerna när han sedan provtrycker den...
Vem säger att det inte längre är OK att slamma skorstenen invändigt för att den ska bli godkänd? För fem år sedan slammades vår skorsten av herrar med flinka fingrar. Skorstenen blev godkänd. Den jag nu ska slamma finns på vårt lantställe och är byggd på 30-talet.
Om en sotare godkänner skorstenen för eldning är det väl inte mitt problem hur det är gjort? Det ser väl han eller lär få ta reda på?
Och hur rengör jag den för att bruket ska fästa?
Vem säger att det inte längre är OK att slamma skorstenen invändigt för att den ska bli godkänd? För fem år sedan slammades vår skorsten av herrar med flinka fingrar. Skorstenen blev godkänd. Den jag nu ska slamma finns på vårt lantställe och är byggd på 30-talet.
Om en sotare godkänner skorstenen för eldning är det väl inte mitt problem hur det är gjort? Det ser väl han eller lär få ta reda på?
Och hur rengör jag den för att bruket ska fästa?
Uppgiften om kravet på typgodkännande kommer från ngn hemsida minns ej vilken.
När det gäller sotares krav så brukar de variera. Hör med försäkringsbolaget för de är de som krånglar om ngt händer.
Vem som bestämmer vad när det gäller skorstenar numera vet jag inte för räddningstjänstlagen har ändrats.
Det är helt andra ansvarsfördelningar numera. Brandskyddet ansvarar fastighetsägaren för.
När det gäller sotares krav så brukar de variera. Hör med försäkringsbolaget för de är de som krånglar om ngt händer.
Vem som bestämmer vad när det gäller skorstenar numera vet jag inte för räddningstjänstlagen har ändrats.
Det är helt andra ansvarsfördelningar numera. Brandskyddet ansvarar fastighetsägaren för.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fönster eller altandörr - vad gynnar fastigheten i längden?
Planlösningar -
Badrum Älvsbyhus 1967. Ångspärr eller broms?? Regelavstånd?
Badrum -
Val av våtrumsfärg? Jotuns matt eller standard?
Färg, Måla & Tapetsera -
Isover standard eller basic?
Isolering -
Göran skaffade solceller – får dyrare el: ”Fullständigt korkat
El