Byggahus.se

Skymningsrelä

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 282 inlägg

Mad_Man

Medlem
    Hej,

Någon som har erfarenhet av något skymningsrelä som håller måttet? Alltså som tänder och släcker vid den inställda ljusstyrkan varje gång? Jag hade tidigare en Steinel NM3000 men blev så besviken på att den var så "instabil". I bland tände den i det närmaste direkt solljus och ibland hann det bli väldigt mörkt innan den tände.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Ett ljusrelä i all ära , men brukar bråka i bland , var sitter den kopplad emot , i centralen eller
    vid armaturen , inne , ute

3. M
    Medlem · Västra Götaland · 282 inlägg

Mad_Man

Medlem
    Den jag hade satt utomhus, riktad "rakt ut i det fria". Det som störde mig var att den var så inkonsekvent och det borde inte bero på placering.

4. Mikael_L
    Medlem · 42 073 inlägg
    Placeringen är viktig.
    Både hur de sitter mot sol, måne, gatubelysning och andra ljuskällor som kan störa.
    Även de ljuskällor som den själv styr, dvs inte låta ljusrelät vara nära lampan på fasaden.

Själv har jag två av denna modell, ett på garaget, ett på huset. Och de funkar bra, trots sin ringa prislapp. Jag tror det är denna modell i alla fall, ser likadan ut, men jag köpte mina från Jula.

De sitter bra skyddade mot regn, där tror jag annars största risken för krångel och ofunktion ligger.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det bara en lampa som den ska tända eller är det fler , går det att sätta något på insidan ?
    ledningen till lampan går igenom väggen ?

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag vill nog påstå att Steinel NM3000 håller måttet som ljusrelä, om det är den modellen utan nattsparfunktion. Så antingen är det fel på den du har eller så är det något olämpligt med placeringen.

7. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 073 inlägg

Demmpa

Husägare
    Vi har Steinel NM3000, den har gjort sitt jobb i minst fem år, den har nattsparfunktion men den funktionen har vi inte inkopplad.
    Den sitter monterad på norrsidan, ca 1 m under nocken.
    På sommaren kan man tycka att den tänder lite tidigt och på vintern kanske lite sent, men det har med att göra hur fort det mörknar.
    På sommaren tar det lång tid från skymning till mörker, på vintern går det snabbt från skymning till mörker.

8. P
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Patrik Lidstedt

Medlem
    Biltemas skymningsrelä för 69 kr.

Har 2 oberoende av varandra i olika väderstreck, tänder/släcker i stort sett alltid inom ett 5 minuters intervall ändå!

Inga fler funktioner vilket jag uppskattar:)

• Laddar…
  9. H
    Medlem · Dalarna · 1 924 inlägg

HSP

Medlem
    Om man vill ha ljusrelän som "allt" sitter utomhus så föredrar jag följande.

Jag gillar schneider agrus, med inställbar fördröjning.
    Eller coala. Dock lite stor i formatet.
    De båda ligger dock i en annan prisnivå.

10. A
    Medlem · Stockholm · 1 295 inlägg

Arnodt

Medlem
    Det finns glödlampor med inbyggt skymningsrelä. Inte så dumt om man bara vill att en enda lampa ska tändas, eller ett fåtal lampor.

Det finns även glödlampor med inbyggd skymningsrelä och dessutom med rörelsedetektor av mikrovågstyp. Vi har en sådan på garagegaveln. Sitter inne i befintliga lamparmaturens glaskupa, och funkar väldigt bra. Kostar ca 200 kr. (Rörelsedetektor av IR-typ ser inte genom glas). Jag tror fabrikatet är Sunrise och den är en LED på 7W med E27 gänga.

Redigerat 3 aug 2017 10:41
  11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det pratas om ljusrelän av olika fabrikat , ska placeras här och där för att fungera , sol in sol ut , skugga e.t.c , när det finns ny teknink , sätt dit ett astrour en 700 hundring , på insidan av huset ,ställ in den och glöm , fungerar alltid med solens upp och nedgång på våra breddgrader

• Laddar…
  12. E
    Medlem · jämtland · 20 811 inlägg

elmont

Medlem
    Och det tar inte hänsyn till soliga kvällar eller åsktunga skyar ljuset tänd oavsett om det behövs eller ej. Jag har fått byta ut ett antal astrour där kunder irriterat sig på den dåliga "följsamheten". Ett ljusrelä för samma peng är överlägset.

• Laddar…
  13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Naturligtvis , den följer solen även om den går i moln , det får man leva med , det är upp till var och en att välja , det jag sa var en variant på ytterbelysning , och inte fastna i något med ljusrelä , fungerar det med , den info jag gav för astrur , är inte känt av gemene man .

14. A
    Medlem · Stockholm · 1 295 inlägg

Arnodt

Medlem
    Fördelen med glödlampa med inbyggt skymningsrelä och glödlampa med dessutom inbyggd rörelsedetektor, är att dessa får även en obehörig person skruva i glödlampsockeln. Ingen elfirma behöver tillkallas.

15. E
    Medlem · jämtland · 20 811 inlägg

elmont

Medlem
    Liteavvarje, jag tror att astrour är rätt kända här på forumet, vi har vid ett flertal tillfällen "tvistat" om deras för och nackdelar ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.