Hur svårt kan det vara undrar ni, det undrar jag med.
Vårat skymningsrelä knäpper på när det knappt börjat skymma ute. Det spelar ingen roll hur jag än vrider på vredet så släcker den inte. Jag kan ha fingret ovanför sensorn i flera minuter, men ingen reaktion.
Någon gång när det blir riktigt ljust så stängs den förstås av.
Är det s••t bakom spakarna eller något vajsing med relät?
Om jag vill att det tänds först när det blir riktigt mörkt så vrider jag vredet mot månen, rätt?
Vårat skymningsrelä knäpper på när det knappt börjat skymma ute. Det spelar ingen roll hur jag än vrider på vredet så släcker den inte. Jag kan ha fingret ovanför sensorn i flera minuter, men ingen reaktion.
Om jag vill att det tänds först när det blir riktigt mörkt så vrider jag vredet mot månen, rätt?
Du kan köpa vilken modell du vill.
Att vissa har två N är bara för att det ska vara smidigare vid ev. vidarekoppling.
Och saknas jordanslutning låter du helt bli att ansluta jordtråden.
Att vissa har två N är bara för att det ska vara smidigare vid ev. vidarekoppling.
Och saknas jordanslutning låter du helt bli att ansluta jordtråden.
Kanske inte vad du vill höra, men ett astronomiskt ur som slår av/på i relation till solens uppgång och nedgång är en mycket effektivare lösning på ditt problem. Den kan monteras centralt och påverkas inte av lokal placering.I IngaGrönaFingrar skrev:Hur svårt kan det vara undrar ni, det undrar jag med.
I dom allra flesta ljusrelän har man fas tändtråd och nolla (en eller två plintar som är sammankopplade i ljusreläet=samma plint) samt ev överkopplingsplint för jord. Dom flesta har även en frånslagsfördröjning så att ljuset inte ska slockna bara för att man tillfälligt lyser på sensorn. Vissa justerar man känsligheten med ett "lock" som helt eller delvis täcker sensorn, andra justeras känsligheten med en pott som på bilden. Dom allra flesta tål laster som inte är rent resistiva (typ glödlampor) rätt dåligt.
Ett relä som brukar fungera utmärkt år efter år samt är mycket lättjusterat är https://www.elbutik.se/product.html...rhDrtWKNyBHhiyO3J2RBLpKdWaS2YXkAaAj1OEALw_wcB
Vilket jag skulle rekommendera.
Även astrour fungerar hyfsat MEN nackdelen är att dom inte tänder efter det rådande ljuset utan efter klockan. Och som alla vet kan det skilja mycket mellan en klar kväll och en kväll med tunga åskmoln när det gäller hur ljust det är.
Ett relä som brukar fungera utmärkt år efter år samt är mycket lättjusterat är https://www.elbutik.se/product.html...rhDrtWKNyBHhiyO3J2RBLpKdWaS2YXkAaAj1OEALw_wcB
Vilket jag skulle rekommendera.
Även astrour fungerar hyfsat MEN nackdelen är att dom inte tänder efter det rådande ljuset utan efter klockan. Och som alla vet kan det skilja mycket mellan en klar kväll och en kväll med tunga åskmoln när det gäller hur ljust det är.
Hej,snaggletooth skrev:
Intressant! Jag trodde att jorden var tvungen att anslutas.
Hur skulle jag då koppla befintliga kablar till skymningsrelät på bild? (jag råkar ha ett liggandes hemma sedan tidigare)
Tack för tipset om astrour, men som någon skrev så kan det ju faktiskt skilja ifrån dag till dag med hur mörkt det är!
Nollan till en av anslutningarna märkt N, kvittar vilken
Fast fas till L med pil in
Tändtråd till lampan på L med pil ut
Finns det anslutning till jord lägger du den där
Vet du vilken av svart eller brun som är tändtråd?
Fast fas till L med pil in
Tändtråd till lampan på L med pil ut
Finns det anslutning till jord lägger du den där
Vet du vilken av svart eller brun som är tändtråd?
Blå - N pil upp
Brun - L pil upp
Svart - L pil ner
Brun - L pil upp
Svart - L pil ner
Klicka här för att svara