Byggahus.se
Absolut inte Parkslide:
Parkslide
Den andra växten är Parkslide. Det är en växt som kommer från Japan. Det latinska namnet är också Fallopia japonica. Detta är en riktigt besvärlig växt som man bör akta sig för att få in i sin trädgård. I Storbritannien är försäljning och spridning av parkslide förbjuden och den ska hanteras som farligt avfall. Troligen blir även denna art, inom kort, totalförbjuden inom EU precis som jättebalasminen. Anledningen till denna njugga inställning är att den kan sprida sig snabbt och orsaka stora skador.

Parkslide.JPG
Dess rötter och underjordiska stammar växer mycket fort och kan tränga igenom asfalt, dränering, betong och avlopp. Artens förekomst har också negativa effekter på biologisk mångfald. Parkslide tränger ut inhemska arter genom att täcka stora områden och påverkar både växter och djur. Parkslide är mycket svår att bekämpa och kräver ofta en kombination av insatser under ett antal år för att man ska lyckas.

Kapning av plantor flera gånger under växtsäsongen är ett måste. De avhuggna stjälkarna bör därefter torka och sedan brännas på plats för att inte oförbrända växtdelar ska få möjlighet att slå rot på en ny plats. Helst ska sedan rötterna grävas upp och förstöras. Sisyfos skulle ha en värdig motståndare i en trädgård med parkslide. Det enda lite positiva är att fröerna inte gror i vårt klimat. Parkslide gynnas av ett varmare klimat så det är hög tid att ta upp kampen.

En modern spalje av armeringsjärn precis innanför ditt staket och något vintergrönt klättrande på det?

Eller Thujor...

Rekommenderar uppåtgående elektrisk markis, blir lite som Kalle på camping, alternativt syren, självklart ska ni inte göra grannens jobb.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag skulle byggt ett utelek med grill, en hög vägg som döljer grannens hus. Du hittar många förslag om du googlar på bygga utekök.

Sätt stolpar och spänn en filmduk för utomhusbruk däremellan. Sedan kan du visa film eller diabilder, kanske vyer från Grand Canyon eller andra härliga scenerier. Sitt i din uteplats och se vacker natur eller actionfilmer.

• Haha
  • Gilla
Kasper i Malmö och 2 till
  • Laddar…
R2D2 R2D2 skrev:
Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också :)[/QUO
R2D2 R2D2 skrev:
Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också :)
Rör inte grannens vägg, då kan hävda att du haft fel färg och får då bekosta en massa åt honom, låt dom ansvara för att väggen ruttnar snarast möjligt. Något uppfällbart på sommaren? Kapellväv på träram, tyjor är nog lågrisk men många tycker dum är fula, en smaksak. Lycka till.

Excel Excel skrev:
Snygg fasad! Inget att störa sig på, det finns värre saker. Plantera ingen slide!!
Mvh
Garageägaren?

• Haha
R2D2
  • Laddar…
Excel
J Jari Marikainen skrev:
Mvh
Garageägaren?
Haha, nej jag målade om förra året. :D

• Gilla
Ja-Ma
  • Laddar…
P
M mickekarl skrev:
Parkslide;)?
Räknas numera som invasiv och bör inte planteras.

TickyNucker
T ToRy skrev:
Skulle aldrig röra den grannens garage. Inte pga rädsla för ansvar om något blir fel utan helt enkelt för att det är direkt löjeväckande att ni fått tillåtelse att underhålla deras jäkla garagevägg. Ursäkta men vad är det för jävla sätt!?

Det är näst intill så att jag skulle välja någon växt som breder ut sig på bredden, ansa min sida men hoppas den växer in mot fasaden på garaget och orsakar fuktskador. Bara för att. Med det sagt har jag ju ingen aning om hur relationen mellan er är, det kanske inte är så farligt som det låter...

Vad gäller val av växt eller annat har jag tyvärr inget mer än vad som redan föreslagits att komma med. Eller... bambu?
Mina grannar undrade om jag hade planer på att ta ned en stor björk som stod nära tomtgränsen.

Jag meddelade att om jag skulle ta ned några träd så var flera andra prioriterade först. Dessutom hade jag varit sjukskriven en längre tid och hade inte råd.

De erbjöd sig då att bekosta det hela om det var ok för mig. Det var ett fint träd, men glada grannar är också trevligt, så jag sa ok.

Döm inte andra utan att veta bakgrunden till varför de inte själva vill bekosta/göra något som endast stör dig som granne.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Gillar ni fotboll? Köp ett begagnat tifo och häng upp:
yIqBkjfWW6I5WOTHg9EPC0olong.jpg

TickyNucker TickyNucker skrev:
....... Döm inte andra utan att veta bakgrunden till varför de inte själva vill bekosta/göra något som endast stör dig som granne.
Vilket är anledningen till varför jag skrev följande
"Med det sagt har jag ju ingen aning om hur relationen mellan er är, det kanske inte är så farligt som det låter..."

Sen anser jag att det tillhör normalt hyfs att se till att din egen skit inte stör grannarna.

P Paxman skrev:
Om grannen är OK med att ni låter växter klättra på deras fasad kan jag rekommendera vildvin.
Rekommenderar INTE vildvin på fasad. Letar sig in precis överallt! I vår BRF kom det ut en kvist i ett eluttag och en annan i fönsterkarmen, på 4e våningen!! När fasaden renoverades så var hela väggen på insidan av fasadplåten helt täckt med vildvin. Hade penentrerat isolering, skivor, dragit in fukt och mögel i träreglar. Blev en dyr fasadrenovering....

Det gäller nog många klätterväxter. Fast om man planterar vid en spaljé spelar det ju ingen roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.