Byggahus.se
Excel
om jag vore dig skulle jag kunna måla, men inte betala för materialet. Där går gränsen!

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Förslaget med lagerhägg tycker jag är det bästa. Kräver inte mycket underhåll, kan klippas ner om TS får nya grannar och blir helt insyns/utsynsskyddad sommar som vinter på ett par år om man vattnar och göder den lite extra. Bladen är mycket vackra även på vintern. Välj gärna sorten rotundifolia!

Mycket bättre än arbetskrävande thuja!

• Gilla
Eric Palmer och 1 till
  • Laddar…
Skulle aldrig ge mig på att göra någon typ av jobb på grannens fastighet. Tänk framåt när grannen klagar på att det jobbet du utfört gör att fasaden har ruttnat sönder.

• Gilla
GreenYoda och 11 till
  • Laddar…
Sätt upp armeringsnät och piprankor. Det växer ganska fort säger mamma (eller om det är pappa som brukar säga det.. Det är nog mest han som tycker de växer för fort :) )

• Gilla
GreenYoda och 10 till
  • Laddar…
R2D2 R2D2 skrev:
Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också :)
Du menar att ni fått tillåtelse att måla deras garagevägg? Jag hade nog begärt lite arbetskostnad för det egentligen, eller man kanske kan erbjuda ROT-avdrag? :)

En tanke med att plantera växter så nära en grannes tomt är ju om det börjar växa in på deras tomt och de börjar kräva underhåll av den när det växer in där, eller någon framtida köpare tycker det inskränker för mycket.

Vet inte var gränsen går. Har bekanta vars grannar har träd och växter som vuxit in över deras tomt. Jag vet inte hur utgången varit iofs men bara en tanke.

Någon får gärna komplettera om jag är ute och cyklar. Vet inte vad som gäller beträffande inväxande buskage och träd...

snuttjulle snuttjulle skrev:
Skulle aldrig ge mig på att göra någon typ av jobb på grannens fastighet. Tänk framåt när grannen klagar på att det jobbet du utfört gör att fasaden har ruttnat sönder.
Man kan inte skriva nån form av avtal på det och förhandla sig bort ansvaret vid framtida problem?

N nickspi skrev:
Du menar att ni fått tillåtelse att måla deras garagevägg? Jag hade nog begärt lite arbetskostnad för det egentligen, eller man kanske kan erbjuda ROT-avdrag? :)

En tanke med att plantera växter så nära en grannes tomt är ju om det börjar växa in på deras tomt och de börjar kräva underhåll av den när det växer in där, eller någon framtida köpare tycker det inskränker för mycket.
Hej!
Ja, vi har fått tillåtelse att måla grannens garagevägg. Att ta emot ersättning med ROT-avdrag som privatperson är tyvärr inte möjligt.
Angående grenar som hänger över gårdsgränsen ser jag inga problem. Grannen kan inte begära ersättning/underhåll men har rätt att själv kapa grenar som stör. Och skulle grannen anse detta vara ett problem så innebär det samtidigt att grannen börjat bry sig om hur saker ser ut bakom dennes garage -- vilket borde innebära denne tar tag i fasadrenoveringen på eget bevåg.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R2D2 R2D2 skrev:
Hej!
Ja, vi har fått tillåtelse att måla grannens garagevägg. Att ta emot ersättning med ROT-avdrag som privatperson är tyvärr inte möjligt.
Angående grenar som hänger över gårdsgränsen ser jag inga problem. Grannen kan inte begära ersättning/underhåll men har rätt att själv kapa grenar som stör. Och skulle grannen anse detta vara ett problem så innebär det samtidigt att grannen börjat bry sig om hur saker ser ut bakom dennes garage -- vilket borde innebära denne tar tag i fasadrenoveringen på eget bevåg.
Borde inte han vara intresserad av att hålla garaget i vårdat skick? Sidorna kanske ser bra ut men om baksidan börjar ruttna är väl ingen höjdare. Kanske man kan få till nån deal att köpa material om ni står för arbetet?

• Gilla
Anders 222 och 1 till
  • Laddar…
Skulle aldrig röra den grannens garage. Inte pga rädsla för ansvar om något blir fel utan helt enkelt för att det är direkt löjeväckande att ni fått tillåtelse att underhålla deras jäkla garagevägg. Ursäkta men vad är det för jävla sätt!?

Det är näst intill så att jag skulle välja någon växt som breder ut sig på bredden, ansa min sida men hoppas den växer in mot fasaden på garaget och orsakar fuktskador. Bara för att. Med det sagt har jag ju ingen aning om hur relationen mellan er är, det kanske inte är så farligt som det låter...

Vad gäller val av växt eller annat har jag tyvärr inget mer än vad som redan föreslagits att komma med. Eller... bambu?

• Gilla
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
R2D2 R2D2 skrev:
Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också :)
Svårt att fixa med låg kostnad, men bambu som häck funkar mycket bra, kanske fel tid nu att köpa stora exemplar, dom brukar säljas på hösten, höjden brukar runt 3-4 meter beroende på sort.
https://www.hackvaxteronline.se/bambu.html

• Gilla
R2D2
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Skulle aldrig röra den grannens garage. Inte pga rädsla för ansvar om något blir fel utan helt enkelt för att det är direkt löjeväckande att ni fått tillåtelse att underhålla deras jäkla garagevägg. Ursäkta men vad är det för jävla sätt!?
Är beredd att delvis hålla med. Men till saken hör: Grannens boningshus är i ungefär samma skick, så jag förstår att denna del av garaget (som dessutom inte syns från egna trädgården) lämnas utan prioritet. Grannen är dessutom en numera ensamstående sjuk pensionär.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
R2D2 R2D2 skrev:
Bambu!

Satsa på humle, den växer oerhört snabbt. Har en själv i zon 7 och visste jag inte att de kunde användas till ölbryggning hade jag trott att det var ogräs.. den växer gärna på höjden! Inköp är inte mkt per planta, ca 40-150kr/st. De blir upp till fyra meter.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
R2D2 R2D2 skrev:
Vi hade liknande problem och valde Tuja. Den växte till 3 meter, från ca 70 cm på typ 3 år. Vi har inte den bästa jorden så jag är mycket nöjd med resultatet.
När du väljer lösning kan du ju också fundera på hur mycket underhåll du vill lägga på häcken. Vissa behöver inget underhåll, andra mycket.
Sen gör du som du vill, jag varken fördömer andras beslut eller rekommenderar något till någon.

• Gilla
barka
  • Laddar…
A) Thuja smaragd så slipper du underhåll.
B) Spaljé med murgröna. Plantor från Eggerts el dyl så blir det inte så dyrt.

Tvättbart? Måla skulle jag hoppa över som andra skriver pga ansvarsfrågan.

• Gilla
Raz92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.