Skymma grannens vägg?

21k läst  87 svar

1. R2D2
    Husägare Nivå 1
    Så här ser grannens garagevägg, som vetter rakt mot vår uteplats, ut -- ingen munter syn. Vi har förvisso fått tillåtelse att på egen hand bekosta och utföra ommålning, men det känns mindre lockande.
    En fundering är att istället plantera någon extremt snabbväxande och täckande växt som skymmer väggen. Gärna något som blir 3-4 meter.
    Alternativa förslag för att hyfsat enkelt och utan större kostnad förbättra sikten välkomnas också :)

2. B
    Medlem · Nivå 17
    Välkommen till forumet!

Många sätter tujor som insynsskydd och de fungerar förstås bra för att förhindra "utsyn" också.

3. M
    Medlem · Nivå 3
    Parkslide;)?

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Syrén.

5. 5
    Medlem Nivå 1
    Parkslide ;)

6. U
    Medlem Nivå 1
    Parkslide eller jätteslide fungerar utmärkt i detta fall.

7. Dheri
    Husägare · Nivå 9
    Kära nån, risken finns ju att någon inte förstår att ni skämtar om parksliden och planterar det. Dessutom hjälper den väldigt dåligt på vintern.

8. E
    Husägare Nivå 9
    Snygg fasad! Inget att störa sig på, det finns värre saker. Plantera ingen slide!!

9. R2D2
    Husägare Nivå 1
    Tack för alla svar! Jag är införstådd i att parkslide/jätteslide är svårt att hålla i schack (dvs kan sprida sig långt bort och då är svår att utrota) och knappast säljs i den lokala blomsterhandeln. En tujahäck är ju ett alternativ men kräver lång tid eller stor initial investering om den ska täcka huvuddelen av garageväggen.
    Finns det möjligtvis någon hyfsat snabbväxande växt som inte är klassad som ett aggressivt och svårutrotat ogräs? :)

10. R2D2
    Husägare Nivå 1
    Det finns absolut värre saker, men att definera den som "snygg" i nuvarande skick kan jag tyvärr inte hålla med om ;-)

• Laddar…
  11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Vide- och pilväxter är nog det snabbaste du kan få upp av mer vanliga växter. En enkel spalje och lite pilplantor så är huset snart glömt. Står förvisso fast vid mitt första tips om syrén, men det tar lite längre tid.

12. S
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Om du vill att den ska vara vintergrön får du nog välja nån tuja- variant, men i ärlighetens namn; priset på plantor (gärna stora etablerade då du inte vill vänta på höjden för länge, jord, att plantera den o sedan varje år sköta den, så vinner du nog både tid o pengar på att måla om grannens fasad istället! Ledordet när det kommer till växter o trädgårdsarbete har jag lärt mig är; det finns inga genvägar. Inga med bra resultat iaf!

13. 5
    Medlem Nivå 1
    Ett par lindträd skulle fungera. Väldig tillväxt och effektivt insynsskydd. Men de får ju inte bli hur stora som helst.

• Laddar…
  14. K
    Medlem · Nivå 11
    Syren växer snabbt och ger fina blommor på våren!

15. N
    Medlem · Nivå 7
    Lagerhägg är ganska tacksamt, tätt vintergrönt och snabbväxande. Kolla på tex Plantinavia eller annan leverantör, behöver inte bli så dyrt med en 10 meter (eller vad du behöver) färdiga plantor i ca 100-120 cm som levereras direkt hem. Plantinavia eller andra har givetvis andra häckväxter som nämnts här, som Thuja.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: