Byggahus.se

Skyldigheter och rättigheter vid krånglande elmätare?

1. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Har lite problem med min elmätare. Problemet är att eon inte alltid har kontakt med den för att få förbrukning osv. Dom har varit hit flera gånger och installerat antenn bytt mätare osv. Nu är det dags igen. Börjar bli lite irriterande nu att behöva ta ledigt osv bara för att passa någon stackars elgubbe som ska komma hit och klia sig i huvudet. Mätaren sitter mitt i huset och antar att det är det som är problemet. Har föreslagit eon flera gånger att dom ska flytta ut mätaren, men det är då något jag får bekosta själv. Hur pass tillmötesgående måste jag vara för att eon ska kunna komma åt sin mätare? Vad händer om jag "aldrig" har möjlighet att släppa in dom?

2. Joco_
    Medlem Nivå 7
    Redigerat 1 feb 2019 13:04
  3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Jag tycker inte detta är glasklart. "lätt åtkomlig för elnätsföretaget". Menar du att det betyder att kunden är skyldig att på egen bekostnad flytta mätaren till utsidan eller menar du att kunden är skyldig att släppa in elnätsföretaget. I så fall hur ofta? Varje dag om de så önskar?

4. Joco_
    Medlem Nivå 7
    Jag menar ingenting, men villkoren säger ju tydligt att den ska vara lätt åtkomlig. Hur ofta regleras ju inte, den ska alltid vara lätt åtkomlig när nätägaren önskar åtkomst. Det måste väl betyda att mätaren ska sitta utomhus eller att man öppnar åt dom.

Därför finns det idag krav på att mätare som sätts upp eller flyttas måste sitta utomhus.

Jag tycker ju inte att det är RIMLIGT att man ska behöva öppna åt nätägaren så väldans ofta, men nu var ju inte frågan om rimlighet, utan skyldighet.

5. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Tack för den länken. Har kontaktat energimarknadsbyrån nu för att se vad deras tolkning är.

• Laddar…
  6. Joco_
    Medlem Nivå 7
    Keep us posted!

7. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Dom var snabb att svara iaf. Tyvärr fick jag inte svar på det jag frågade, men jag försöker igen.
    Detta svar fick jag nu.

Hej,

Enligt de allmänna avtalsvillkoren NÄT 2012 K rev gäller att om konsumenten t ex önskar en annan anslutningspunkt, ombesörjer elnätsföretaget sådan åtgärd mot särskild ersättning för de merkostnader som därvid uppkommer.

Mitt råd är att fråga ditt elnätsföretag vad det skulle kosta att flytta ut elmätaren. Till exempel skulle du kunna behöva bekosta ett nytt mätarskåp samt elinstallatörens arbete.

Hoppas att avläsningen fungerar som den ska efter mätarbytet!

8. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Om jag vore i TS sits och nätägaren ville ha betalt för att flytta mätaren till en plats där de har lättare åtkomst skulle jag vara synnerligen svår att få tag på då de vill komma in i huset.

Det skulle vara utlandsresor, begravningar, tandläkarbesök, kvartsamtal och anställningsintervjuer. Till slut inser de nog det orimliga i situationen och står för flytten själva.

9. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Ja det är ju inte ett alternativ som känns helt främmande. Problemet är att jag inte vet vilka skyldigheter jag egentligen har därav denna tråden ;)

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    De kommer du nog bli upplyst om när du börjar obstruera och det är ju en bra ingång för dialog om de gärna får flytta på elmätaren om de vill.

För övrigt heter det utvecklingssamtal numera och inte kvartssamtal, @Nyfniken :)

11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Utvecklingssamtal har jag på jobbet. Hitta gärna på något nytt, men ta då inte något som är upptaget.

12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Märkligt att det är så olika. Hos mig initierade och bekostade Eon på eget initiativ byte från luftledning till markkabel och i samband med detta utflytt av mätare till nytt fasadmätarskåp. De fixade allt och jag betalade inte en krona.

13. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Samma här med den skillnaden att inte alla fastigheter fick fasadskåp. För mig tog dom till och med bort huvudsäkringarna :crysmile:
    Det blev dock åtgärdat senare.

14. R
    Medlem Nivå 5
    Då de inte kan inte straffa dig direkt så skulle jag bara svara "tyvärr arbetar jag den tiden, jag är hemma kl 18" och sen se vad de gör. Jag skulle troligtvis vara medgörlig att åka hem nån timme tidigare eller till jobbet någon timme senare då jag har … hade … har … (det är komplicerat) ett jobb som tillåter det men inte mer än någon enstaka gång mitt på dagen, om ens det. Ett dussin arga brev skadar dig inte. Får de ett föreläggande med vite så kan du undvika vitet om du släpper in dem enligt föreläggandet, men då måste de lägga ner ansenlig dyr juristtid.

15. R
    Medlem · Nivå 7
    De får skcika ut någon på kvällen när du är hemma. I begreppet lätt tillgänglig och att du skall öppna innebär det inte nödvändigtvis dagtid.

Det är orimligt att du skall ta ledigt flera tillfällen för att de skall åtgärda ett fel som de inte lyckas åtgärda på sin utrustning.

Vänd dig till din lokala KO annars.