Byggahus.se

Skyldig skattepengar trots att han inte fått betalt för huset

6k läst  28 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. Erik_Hansson
    Medlem · Nivå 11
    Det är ju galet. Men jag vill minnas att Skatteverket tyckte samma sak om en som hade vunnit på lotto, 25 000kr/månaden i 25 år. De tyckte att det motsvarade en vinst på 3,6 miljoner och att skatten skulle betalas på hela beloppet direkt.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Jo, de har väl valt att gå efter när kontraktet skrivs, och inte efter när olika delsummor betalas av köparen (och det är ju inte så konstigt).

När man säljer en lägenhet är det samma sak, så om den säljs i slutet av december, ska skatten in på vinsten av försäljningen före 13 februari nästa år, om man inte vill betala kostnadsränta (gäller när mer än 30000 i kvarskatt) och man brukar ju inte få betalt innan tillträdesdagen, och det brukar ju vara några månader fram i tiden från när kontraktet skrivs.

Byggföretaget han skrev kontraktet med, måste ju ha vetat hur det kunde bli för honom med skatten, så de kunde ju ha talat om det för honom innan kontraktet skevs, så han borde ha valt att göra affär med ett företag med mindre rymligt samvete.

4. B
    Medlem Nivå 1
    I det fallet med triss vill Skatteverket att vinnaren skulle betala förmögenhetsskatt eftersom han/hon hade en fordran hos svenska spel och därför tillgångar som kunde beskattas.

5. D
    Medlem Nivå 11
    Såhär får det ju inte vara. Detta underminerar folks tro till rättsstaten.

• Laddar…
  6. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Det är mest säljarens fel. Man bör inte skriva köpebrev och byta ägare innan betalning skett. Därför utlöses skatt när säljaren måste deklarera försäljningen. Man skriver köpekontrakt och när bygglovet är klart skriver man under köpebrev och tar emot pengarna och registrerar ägarbytet.

7. D
    Medlem · Nivå 19
    Vilket datum ska man gå på då? Jag har inte svårt att se det rimliga nuvarande system.

• Laddar…
  8. Cruzze
    Medlem Nivå 6
    Stackars människa:(
    Men om 2.5 mille är skatten så gör han ju alltså en vinst på 8.9 miljoner när (om?) bygglovet går igenom.

9. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Precis. Jag har extremt svårt för dessa "offer"

Det är som när pensionärerna i mitt gamla område grät ut för att de bara fick 10 miljoner och itne 12 för sitt hus. "Nu kan vi inte köpa den där fyran i stan som vi drömt om kontant".

Den här gubben har ju ändå garanterat en fet realiserad vinst. Han får väl betala skatten ur den pengen och sen vänta på pengarna.

10. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
  11. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 8
  12. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Precis. Diskussionen om detta är ju föråldrade nyheter. Dessutom har jag för mig att i trisslottfallet överklagade svenska spel åt vinnaren (och skötte advokatbiten) och det löste sig väl ändå. Men Aftonblaskan med flera har aldrig varit bra på att rapportera att det slutar bra. De vill bara ha krigsrubrikerna.

13. Erik_Hansson
    Medlem · Nivå 11
    Vad händer om det inte går igenom och köpet går tillbaka?

• Laddar…
  14. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man nu säljer något för 8 - 10 milj. Och med ett konstigt icke standard avtal. Så är det ju rätt dumsnålt att inte ta in lite juridisk expertis som kan få genomlysa effekten av avtalet. Detta med en villkorad extra betalning är ju något som kan bli hur fel som helst. I så fall är skatteeffekten hans minsta problem.

15. B
    Medlem Nivå 1