Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Skyhöga offerter eller jag som har skev kostnadsbild?

1. MarcusRask
    Renoverare · Skåne · 179 inlägg

MarcusRask

Renoverare
    Ja det får nog bli så.

• Laddar…
  2. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 669 inlägg
    Jäkligt krångligt med små utrymmen, jag tog det extremt dumma beslutet att gipsa och måla en skrubb och ett trapphus samtidigt, för att det var "så smidigt"........... Små utrymmen är förjäkliga och tidsödande, eller säger någon emot?

3. Beskow93
    Medlem · 2 inlägg

Beskow93

Medlem
    Vi ska göra två badrum som är vägg i vägg, totalt 6 kvadratmeter. Offerter från 5 firmor med priser som efter rot har varierat från 150-480k exklusive inventarier. Jag tycker ditt låter dyrt då vi har sämre förutsättningar, men inte helt åt skogen.

4. R
    Medlem · 4 535 inlägg
    Eftersom de flesta hantverkarna i din kommun verkar ha asmycket att göra så saltar de nog på en del.
    Att alla priser på allting gått upp hjälper nog inte dig dessvärre.
    Gissar att du kollat med de större byggarna? Finns en hel del mindre du kan ringa med men som du får vänta kanske ett halvår på =)

5. R
    Medlem · 4 535 inlägg
    Det är svinkul. Snart klar med min gästtoa ca 1,2 kvm golv. Kakla halvvägs upp och resten väv. Var man än vände sig slog man i väggarna.

Totalsumma på mitt ännu exkl röris är ca 7000. Röris räknar dock in mer än bara toan i med han bytte alla rör i källaren. Men allt var förberett till vatten och avlopp så den ligger just nu på 6-7 exkl moms.

Vågar inte tänka på hur mycket det skulle landa på om man lejt till de stora i vår kommun.

6. A
    Medlem · 20 inlägg

Anaxes

Medlem
    Har precis fått in 4 offerter på renovering av mitt badrum, cirka 12 m2. Dock är det från 60-talet, så allt ska rivas ut. Nytt vatten och avlopp nerifrån källaren och upp till plan 2, golv/väggar ska riktas osv. Plastmatta på golv och väggar.
    Offerterna hamnade alla på mellan 150-190k med rot draget, exkl. all inredning.

• Laddar…
  7. J
    Husägare · 40 inlägg

JDoppingen

Husägare
    Betalade 175 000 kr efter rot för 10 kvm badrum/tvättstuga år 2020. Vattenburen golvvärme med shunt, kakel/klinkers, nytt alu Elitfönster 8x10. Lösningen var löpande räkning med enmansfirma med gott rennomé, han tog in röris och elektriker. Detta är exkl inredning då vi köpte allt sånt själva.
    Den största våtrumsfirman i stan offererade 320 000 kr fast pris, också exkl inredning…

8. X
    Verktygstokig · Stockholm · 154 inlägg

Xaktly

Verktygstokig
    det sjuka med att det blir så orimligt dyrt (dyrt och mycket pengar är inte samma sak) är skattetrycket, det blir så sjukt dyrt & mycket pengar till vafan du än ska göra.

9. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 132 inlägg

Excel

Husägare
    Beklagar att det är dyrt, gör allt själv just nu, och då menar jag ALLT. 0kr till hantverkare.

10. H
    Husägare · Österslöv · 108 inlägg

Husärlivet

Husägare
    Vi lejde bort vårat nybyggda badrum. Vi rev själva ett gammalt sovrum/ entré rum. Köpte klinker till både golv och väggar. Ifö inredning. Gustavsberg blandare till både dusch och tvättställ. Slängde in en altan dörr 3 glas, där en gammal ytterdörr satt.. All uppbyggnad samt avlopp gjordes av firma. Jobb och allt material till hela badrummet ca 9 kvm slutade på 178 k efter rot.

11. P
    Renoverare · 2 471 inlägg
    I vårat förra hus så lade vi plastmatta på golv och väggar. ca 16 kvadrat golvyta och gick på 20tkr.
    Vi gjorde allt förarbete så golvläggaren kom och spacklade någon timme ena dagen. Sen satte han matta andra dagen på väggar och golv.

12. N
    Medlem · 1 787 inlägg
    Knappast skattetrycket fel att just badrum har blivit så dyrt.

13. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 313 inlägg

Appendix

Husägare
    Generellt skulle jag säga att priserna ballat ur helt av två anledningar

Duktiga företag har fullt upp ett halvår framåt minst.

Garantierna man lämnar till kunderna på 10 år framåt är kostsamma och man betalar ett rätt bra påslag på priset för att täcka dessa (om nu nån trodde att garantier var gratis...)
    Anekdotiskt skulel jag säga att 2 års garanti på konsumentelektronik gör att produkterna är 10-15% dyrare än om de såldes med 3 månaders garanti

• Laddar…
  14. N
    Medlem · 1 787 inlägg
    Här i mina trakter är det några större firmor som verkar tävla om att trissa upp priserna. Har har bekanta som betalt nästan 200 lappar för ett minimalt badrum. De tar på sig hela projektet och lejer inte snickare, elektriker och rörpulare. Påslagen måste vara horribla men det kommer aldrig fram.

När jag byggde min kåk hittade jag åt en plattsättare som kör eget. Riktigt duktig med 20 år i branschen. Han tog ett fast, rimligt, påslag på materialet och skickade med sina fakturor när han fakturerade mig. Jobbet gjordes på löpande räkning och blev lite billigare än uppskattningen. Inte speciellt dyr alls.

Så ska det gå till om ni frågar mig. Det är varken skattetrycket eller någon naturlag som gör att just badrum ruinerar folk. Vi blir het enkelt blåsta.

15. I
    Husägare · Oskarshamn · 31 inlägg

Ickedickedoa

Husägare
    Jag rev mitt badrum själv 2017.
    När bara stommen återstod tog jag dit rörmokare och elektriker.
    När de var färdiga byggde jag upp allt igen.
    När det var färdigt ringde jag dit golvläggaren.
    När han var färdig ringde jag dit elektrikern och rörmokaren för att göra det sista.

Då kostade en k-plyfa 229kr, golvspån 79kr istället för 419kr och 129kr som det kostar idag.
    Man kan därför inte riktigt jämföra priser med förr.
    Men i runda slängar gick det på 90000 kronor för 4,88kvm inklusive allt med goda rabatter på material.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.